Hej!

Jag håller just nu på att inreda vår ovanvåning, timmerhus årsm. ca. 1875.
Då det görs på lediga stunder och inte går med raketfart så skulle det vara smidigt att kunna isolera med skivor. På nedervåningen använde jag mineralull (45 mm på insidan av väggarna). Istället för plast använde jag förhydningspapp. På ovanvåningen tänker jag använda Isover Vario Duplex http://www.isover.se/sw27234.asp eller någon liknande diffusionsöppen duk då det förmodligen blir lättare att få lufttätt i alla märkliga vinklar och hål för synliga bjälkar, stödben m.m..
Jag är dessutom sugen på att använda organisk isolering, t.ex. cellulosa, Finska Vital eller linull. Allra helst i formatet skiva eller rulle. Men jag hittar inga återförsäljare för dessa produkter i östra småland, (jag bor i Oskarshamn). Jag har inte möjlighet att lagra 50m3 isolering själv, så att beställa direkt från grossist / tillverkare blir svårt.
Hur ställer sig de etablerade bygghandlarna till dessa isoleringar, kan man be någon byggvaruhandlare att ta hem den här typen av isolering eller vill de bara befatta sig med mineralull?
 
Var det inte Bauhause som hade tagit in Finska Vital skivor? tror fallet var så i stockholm iallfall..

Så det borde ju inte vara omöjligt att de kan ta in det till Småland.
 
Jag fick svar från Vital idag:

Hej,

Du kan fråga Vital isoleringen från BauHaus Bromma eller Löddeköpinge, dom har Vita i lager.
Jag ska posta mera information så snart som möjligt.

Med vänligt hälsning

Vital Finland OY
Jag såg en annons i OskarshamnsTtidningen idag att Bauhaus skall öppna i Kalmar, vet inte när men de sökte personal nu. Jag kanske gör så att jag hämtar ett lass med isolering i Bromma till att börja med, och sedan (förhoppningsvis till sommaren) borde de kunna ta hem det även till Kalmar på beställning!

Var precis inne på Bauhaus hemsida och såg att de har ett varuhus i Norrköping. Kanske räcker med att åka dit om de kan beställa hem Vital...

Ni som redan har använt Vital, posta gärna era erfarenheter av denna isolering!

Mvh Lucas
 
Skulle också vara intresserad av om någon annan har beställt Vital på sin närmaste Bauhaus-butik. Har själv närmast till Uppsala eller Västerås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.