A
Ska kakla om köket. Ena väggen är gips, andra betong. Lyckades få ner allt gammalt kakel från gipsväggen med minimal skada på den - så behöver inte byta gipsskivan tänker jag. Däremot så har jag precis sågat spår för eldragning som elektriker ska göra inom kort då jag vill ha lite fler eluttag i köket. Hur går jag bäst tillväga för att täcka över dessa spår inför kaklingen? Spåren är kanske 5 cm breda och går vertikalt upp till skåpen från bänkskivan och sedan horisontellt ca 50 cm. Ska jag fylla igen med tjock klump spackel? Eller bara klegga in en sketans massa kakelfix när jag kaklar (eller innan?)
 
Gipsputs går bra att bygga tjocka lager med och torkar snabbt utan att krympa.
 
A
Stefan N Stefan N skrev:
Gipsputs går bra att bygga tjocka lager med och torkar snabbt utan att krympa.
Tack för svar! Ska åka och köpa det nu. Vet du något om hur länge det behöver torka innan man kan börja kakla över det? Tänker att det kommer bli minst lika tjockt lager med gipsputs som en vanlig gipsskiva, antagligen lite tjockare om det trycks in bakom gipsskivan..
 
A Amatörmässig skrev:
Vet du något om hur länge det behöver torka innan man kan börja kakla över det?
Gipsputs torkar cirka 6mm per dygn enligt Weber
 
  • Gilla
Amatörmässig
  • Laddar…
AXS
Men är det något bakom skivan? Du kan inte bara köra gipsputs utan något bakom.

Har du bild?
 
A
AXS AXS skrev:
Men är det något bakom skivan? Du kan inte bara köra gipsputs utan något bakom.

Har du bild?
Jo tack jag märkte det... Inget bakom skivan, så jag försökte först sleva igen hålet. Gick såklart inget vidare. Hittade en spillbit från när jag lade golvet som var ungefär rätt mått och kilade in den i hålet och då kunde jag täcka över allt med gipsputsen och få en OK passform. Nu när det torkat ska jag slipa ner monstrositeten jag skapade och sen borde det gå fint att kakla.
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
AXS
Nu har du lärt dig det och så går det lättare nästa gång. Bra löst denna gång ändå!
 
  • Gilla
Amatörmässig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.