A AndersS skrev:
Har bytt olja två gånger på vår HRX under de sex år vi ägt den, dags igen i år.
Brukar blåsa rent luftfiltret en gång per år. Mera är det inte.
Plastkåpa i material som inte gräsklipp fastnar på. Klippon i aluminium får man skrapa efter klippning.
Syftar du på undersidan av motorkåpan där mulcherkniven kastar upp gräsklippet för att ånyo "mulchas" ett antal gånger? Är gräset hyfsat torrt så händer inte det du nämner men är gräset fuktigt och ännu värre om det är blött så får man stanna klipparen alltför ofta och skrapa bort allt sammanpackat fuktigt eller blött gräs. Men, självklart - det bästa är att vänta tills gräset är helt torrt. Då händer inte detta.
 
Öland4ever Öland4ever skrev:
Syftar du på undersidan av motorkåpan där mulcherkniven kastar upp gräsklippet för att ånyo "mulchas" ett antal gånger? Är gräset hyfsat torrt så händer inte det du nämner men är gräset fuktigt och ännu värre om det är blött så får man stanna klipparen alltför ofta och skrapa bort allt sammanpackat fuktigt eller blött gräs. Men, självklart - det bästa är att vänta tills gräset är helt torrt. Då händer inte detta.
Jodå, på Klippo Comet har det ingen betydelse, måste göras efter varje klippning åtminstone här på fastlandssidan.😉 På Hondan görs det bara innan vinterförvaring
 
A AndersS skrev:
Jodå, på Klippo Comet har det ingen betydelse, måste göras efter varje klippning åtminstone här på fastlandssidan.😉 På Hondan görs det bara innan vinterförvaring
Där ser man. Det bekräftar bara i vart fall att det regnar mer på Småland än på Öland. Eller är det bara gräset som är torrare på Öland?
 
B
Själv har jag enbart kört med batteriklippare och nu efter 11år med samma batteri och klippare (ryobi 36v) kunde jag skönja att batteriet tröttnat lite. Visserligen enbart 550kvm tomt men batteriet har sällan tröttnat före jag varit klar.

Bytte upp mig förra året till en Ego-gräsklippare med 56v system som passar min snöslunga i samma serie. Där finns det betydligt med kräm än min gamla vilket gör att jag är helt övertygad om att den räcker till en större tomt. Mulching och uppsamlare finns till den. Bensin i all ära men det är svårslaget att kunna klippa utan kåpor eller störa grannar.
 
Har förut haft en Briggs&Stratton klippare som funkade i många år - trots att den var rätt misshandlad och över 10 år gammal när jag fick den redan
Startade alltid inom 3 ryck på våren efter att ha stått ute (under en press) hela vintern :)

Numer har jag en Makita sx18V batteriklippare: Funakr bra på vår lilal tomt (ca 500 kvm gräs kanske), men batteritiden lider rätt hårt om gräset börjar bli långt, så då och då hade man behövt en lite större klippare (eller ha fler batterier i reserv: vilket jag oftast har iofs då mina verktyg går på samma batteri)
 
Redigerat:
Här kommer en uppdaterad bild på Husqvarnas variant av den legendariska KLIPPO EXCELLENT H (med Hondamotor) som gick i graven för några år sedan efter det att Husqvarna köpte upp KLIPPO. Fast nu heter den HUSQVARNA LB 448 och har ändrat färg från röd till orange. :)

husqvarna-lb448-6.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.