Tänker putsa om huset och vill ha "grövre hörn" typ så det ser ut som block i hörnorna, vet ngn hur man gör?
Tänker även fräsa ut eller gjuta in utsmyckningar i fasaden....har ngn nått tips hur detta görs?

/ Henke
 
K
Så som du tänker hörnen... ungefär som på herrgårdar och sånt? De putsar man ut.
Fräsa eller gjuta in utsmyckningar? Det förstod jag inte riktigt vad du menade, men jag tänkte på ornament och liknande. Såna tillverkas separat och fästs upp.

Man ska tänka sig för noga innan man funderar på att fräsa i fasaden. Det finns rekommendationer om minimitjocklekar på puts på fasad för att den ska bibehålla som funktion. Det vill man inte förstöra. Däremot så går det många ggr att bygga på, men det beror ju på vad man har under.
 
Tack,
Då skall man alltså lägga på extra hörnor utanpå putsen.
Detta innebär att putsen blir tjockare dock, kanske jag kan göra tjockare frigolit från början

Ornament har jag hittat.
/Henke
 
Jag har sett hur man först limmar dessa sk fasadprofiler, och sedan putsar både profiler och resten av fasaden, med den skillnaden att profilerna förblir släta. De består som oftast av en cellplastkärna överdragen med ett glasfiberskikt. Här är ett exempel på hur det kan se ut.
 
Tack, Det ser fint ut, går de att få tag i här i sverige?
Måste finnas ngn återföräljare för sånt. ngn som vet?
 
Någon ÅF av ovannämnda fsadprofiler känner jag inte till. Det finns en större österrikisk cellplastproducent som heter Austrotherm, men jag skulle inte tro att de finns representerade i Sverige. Jag kan tänka mig att det knappt finns efterfrågan på fasadprofiler i landet där ett litet trähus är normen för villa.
I Polen finns det relativt gott om små producenter av cellplast, och många av dem tillverkar även fasadprofiler. Några bilder på smakfullt dekorerade fasader (inte alltid självklart där).

- Fransk balkong
- Intressant fasad
- Fransk balkong modell mindre
- Längs gågatan
- Närstudie av fasadprofiler

Bildgalleriet hittar du här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.