Hej på er,

Troligtvis är det en dålig tanke men skulle i så fall gärna hitta de praktiska motargumenten innan jag gör mig av med idén.

Vi håller på att planera en renovering av ett fritidshus. Grunden är en krypgrund, vissa delar är med gjutet valv andra med träbjälklag.

Det är några saker som vi funderar på, hur vi ska förbättra isoleringen i golvet (framförallt där det är betongvalv), vad vi ska använda utrymmet till och hur vi skulle kunna bygga ett energieffektivt hus.

I idéfasen sprang vi på sandbatteri-konceptet.
Vad skulle hända om vi la sandbatteriet i delar av eller hela krypgrunden?

Så, skjut gärna ned tanken!
 
För att lagra värme?
 
Lite frågor och gissningar:
Var kommer överskottsenergin från som ska lagras? Vanligaste fallet torde vara solceller. Du får mest överskott på sommaren och sandbatteriet kanske klarar att lagra energi ett par veckor? Vad ska du med energin till?
 
Om jag har förstått det rätt så kan "batteriet" hålla energin längre än veckor. Allt beror väl på isoleringen i manteln samt avståndet från manteln till kärnan av sanden (då sanden i sig isolerar och det blir en värmegradient).

Har inte landat i om det i så fall skulle vara egenproducerad el eller om det är att ladda det när spotpriserna är låga (men jag har inte ännu hittat något bra svar på verkningsgrad som i det fallet blir en nyckelfråga).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.