Badrumsrenovering på gång. Tänkte sätta in rundade duschdörrar och tar gärna emot tips på:
Frostat eller klart glas?
Prisvärda märken? Det finns ett som heter Etna på hemfint och ett annat på bygghemma som heter Bathlife. Är dessa något att ha eller bör man köpa det som kostar mer för att få kvalitet? (har liten budget)

Tar även gärna emot tips på blandare och dusch.

Tack 🙏🚿
 
T
INR eller Macro Design är bäst!

Varför runda? Bättre med raka duschdörrar.
 
  • Älska
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
INR eller Macro Design är bäst!

Varför runda? Bättre med raka duschdörrar.
Tack!
Jag tycker det är trevligare med rundade då det är ett litet badrum. 😉
 
T
M Malin Johansson5 skrev:
Tack!
Jag tycker det är trevligare med rundade då det är ett litet badrum. 😉
Bättre plats med raka dörrar och när man har duschat så fäller man ju in dörrarna mot väggen och då har du gott om plats även i ett litet badrum😉
 
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Bättre plats med raka dörrar och när man har duschat så fäller man ju in dörrarna mot väggen och då har du gott om plats även i ett litet badrum😉
Dessutom går de rundade dörrarna inte lika långt in i hörnet som raka dörrar.
Fallet görs alltid fyrkantigt så det ser även konstigt ut med runda dörrar i mina ögon.
Har renoverat badrum i snart 20år och minns inte när jag satte en rundad sist.
De större märkena har nog nästan slutat tillverka dem. ;)
 
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
Har du litet badrum håller jag med om att rundade dörrar är bra. Jag valde det till badrummet i mitt attefallshus, blev 80x80 Hafa Igloo R Silver, och är väligt nöjd, de känns snygga, solida och bra.

Att tänka på när du väljer runda dörrar, är att några fabrikat ger mindre utrymme i duschen än andra, eftersom hur dörrarna är formade, varierar.

Pga något konstigt missförstånd fick jag först monterat fel fabrikat/modell - Hietakari Nådendal. Dels kändes kvaliteten ”sådär”, de såg ”billiga” ut. Men framför allt blev duschen trång. (Blev till att montören fick byta ut dörrarna direkt.)

Kollade med producenten (Hietakari), och det visar sig att deras 80x80 rund får ett mått hörn-där dörrarna möts på bara 80,8. Hos många andra märken (inkl Hafa) är måttet 91-92 cm. Hietakari förklarar det med att deras dörrar är fullt rundade, medans i många fall är glasen raka en bit av vägen, efter vilket de böjer sig, vilket ger större utrymme.

När jag tittar på bilder av Bathlife, tycker jag det ser ut som dörrarna liknar Hietakari, dvs att de är ”fullt rundade”? Men bilder kan ljuga - värt att kolla upp detta innan du väljer!
 
  • Gilla
Malin Johansson5 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Dessutom går de rundade dörrarna inte lika långt in i hörnet som raka dörrar.
Fallet görs alltid fyrkantigt så det ser även konstigt ut med runda dörrar i mina ögon.
Har renoverat badrum i snart 20år och minns inte när jag satte en rundad sist.
De större märkena har nog nästan slutat tillverka dem. ;)
Ok, tack!
Jag har tidigare bott i lägenheten och haft rundade duschdörrar som varit bra. Men ni har ju helt klart en poäng 🙂
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Har du litet badrum håller jag med om att rundade dörrar är bra. Jag valde det till badrummet i mitt attefallshus, blev 80x80 Hafa Igloo R Silver, och är väligt nöjd, de känns snygga, solida och bra.

Att tänka på när du väljer runda dörrar, är att några fabrikat ger mindre utrymme i duschen än andra, eftersom hur dörrarna är formade, varierar.

Pga något konstigt missförstånd fick jag först monterat fel fabrikat/modell - Hietakari Nådendal. Dels kändes kvaliteten ”sådär”, de såg ”billiga” ut. Men framför allt blev duschen trång. (Blev till att montören fick byta ut dörrarna direkt.)

Kollade med producenten (Hietakari), och det visar sig att deras 80x80 rund får ett mått hörn-där dörrarna möts på bara 80,8. Hos många andra märken (inkl Hafa) är måttet 91-92 cm. Hietakari förklarar det med att deras dörrar är fullt rundade, medans i många fall är glasen raka en bit av vägen, efter vilket de böjer sig, vilket ger större utrymme.

När jag tittar på bilder av Bathlife, tycker jag det ser ut som dörrarna liknar Hietakari, dvs att de är ”fullt rundade”? Men bilder kan ljuga - värt att kolla upp detta innan du väljer!
Tack! Så himla bra att veta och tänka på 👍
Jag ska kolla upp Hafa.
 
M Malin Johansson5 skrev:
Tack! Så himla bra att veta och tänka på 👍
Jag ska kolla upp Hafa.
Jag förstår att det för många är en kostnadsfråga men vi som är i branschen håller inte varken Hafa, Bathlife eller liknande speciellt högt i kvalite kan du ju veta.

Som tank77 skrev... INR och Macro håller en helt egen klass och de är även simpla att montera. :)
 
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag förstår att det för många är en kostnadsfråga men vi som är i branschen håller inte varken Hafa, Bathlife eller liknande speciellt högt i kvalite kan du ju veta.

Som tank77 skrev... INR och Macro håller en helt egen klass och de är även simpla att montera. :)
Superbra att veta. 👍 Det är en djungel för en amatör som jag, som gör detta för första gången.
Jag såg att de har kampanj på Macro på bygghemma så då kanske jag skulle satsa på det.

En annan fråga, om jag får... Är det värt att köpa en takdusch (jag tror det heter så, när duschmunstycket är ovanför den som duschar)? Det verkar kosta en del jämfört med en vanlig (som sitter på stången på väggen) som är det jag haft hittills. 🤔
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Dessutom går de rundade dörrarna inte lika långt in i hörnet som raka dörrar.
Fallet görs alltid fyrkantigt så det ser även konstigt ut med runda dörrar i mina ögon.
Har renoverat badrum i snart 20år och minns inte när jag satte en rundad sist.
De större märkena har nog nästan slutat tillverka dem. ;)
Jag såg att det finns vikbara raka duschdörrar. Funkar de bra? Eller blir bra ett moment till som kan krångla?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
M Malin Johansson5 skrev:
Superbra att veta. 👍 Det är en djungel för en amatör som jag, som gör detta för första gången.
Jag såg att de har kampanj på Macro på bygghemma så då kanske jag skulle satsa på det.

En annan fråga, om jag får... Är det värt att köpa en takdusch (jag tror det heter så, när duschmunstycket är ovanför den som duschar)? Det verkar kosta en del jämfört med en vanlig (som sitter på stången på väggen) som är det jag haft hittills. 🤔
Jag var själv negativ till takdusch i mina egna badrum men efter att jag blev övertalad till att sätta det så måste jag säga att jag absolut inte ångrar mig... underbart skönt att duscha under.
M Malin Johansson5 skrev:
Jag såg att det finns vikbara raka duschdörrar. Funkar de bra? Eller blir bra ett moment till som kan krångla?
De är jättebra i trånga utrymmen.
Macros är billigare än INR men söker du på INR Pile så har då INR även en hylla som är rågrym till förvaring i duschen och ibland får man försöka ta sig råd och du kommer inte ångra dig. 😉
 
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag var själv negativ till takdusch i mina egna badrum men efter att jag blev övertalad till att sätta det så måste jag säga att jag absolut inte ångrar mig... underbart skönt att duscha under.

De är jättebra i trånga utrymmen.
Macros är billigare än INR men söker du på INR Pile så har då INR även en hylla som är rågrym till förvaring i duschen och ibland får man försöka ta sig råd och du kommer inte ångra dig. 😉
Tusen tack 🙏👍🙂
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag förstår att det för många är en kostnadsfråga men vi som är i branschen håller inte varken Hafa, Bathlife eller liknande speciellt högt i kvalite kan du ju veta.

Som tank77 skrev... INR och Macro håller en helt egen klass och de är även simpla att montera. :)
Visst finns det högre kvalitet än t ex Hafa. Men när TS skriver att hon har en liten budget, och har tittat på Etna och Bathlife, så är skillnaden i pris upp till INR och Macro ganska stor…
 
  • Gilla
Malin Johansson5 och 1 till
  • Laddar…
Vi körde med Marco design och är helnöjda, vi var också inne på lite billigare först men hantverkaren övertala oss att välja lite mer kvalité.
Till blandare valde vi Gustavsberg både till tvättställsblandare och duschblandare med takdusch, takduschen är inget jag ångrar, kör enbart med den när jag duschar.
Att tänka på som inte vi gjorde med blandare var att kolla efter mjukstängning.
Vi fick problem med tryckstötar på tvättställsblandarna.
Tydligen har inte Gustavsberg någon mjukstängare på sina
 
  • Gilla
Malin Johansson5
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.