Superintressant!

Företaget på andra sidan vägen använder alltså delar av din infart/fastighet för att kunna köra rakt in på sin tomt och slippa en något knepig krok.

FÖRSLAG PÅ LÖSNING:

1.) Jag skulle första tala med företaget och förklara för dem hur du ser på saken.

2.) Jag skulle också be Lantmäteriet komma till dig och sätta upp gränsmarkeringar (de kör troligen ner ett järnrör i marken). Kostar en slant men därefter kan alla vara trygga med vad som gäller.

3.) Då vet både du och företaget var din tomtgräns (med "tomtgräns" menar du givetvis FASTIGHETSGRÄNS) och var du kan sätta upp ett staket för att slippa grannars okynne att köra över din privata tomt.

Jag kan förstå grannen/företaget att det är mycket enklar för dem att gina över din tomt. Men jag förstår också dig. Själv blir jag tokig här när våra grannar och deras besökare min infart tillika privata parkering som vändplan istället för att köra de enstaka meter det är till närmaste korsning och vända där.

Lycka till med detta. Jag hoppas att du genomför projektet INNAN du får hjärtattack.

Jag förmodar att det är denna del av din tomt det handlar om (markerat med röda streck ??

Satellitbild och gatuvy av en fastighet med röda linjer som markerar gränsen där grannar kör över.
 
C cotillion skrev:
[länk]

På DP är vägen ritad ungefär som den går i verkligheten. Spetsen på TS fastighet är inte inritad.
Då är frågan. Är det kommunal väg? För isf kan Ts begära att kommunen köper in spetsen som ska vara väg.
Är det enskilt huvudmannaskap finns troligtvis en gemensamhetsanläggning över TS fastighet så den lilla triangeln i realiteten inte är hens
 
J Jag äger ett fint hus skrev:
Superintressant!
Har tagit dit kommunen som försökt att mäta ut gränsen. Men misslyckats på grund av blå sten (mycket järnrik sten) som gör att GPS’en inte funkar. Och lantmäteriet gör inga jobb hos privatpersoner längre.
Företaget på andra sidan vägen använder alltså delar av din infart/fastighet för att kunna köra rakt in på sin tomt och slippa en något knepig krok.

FÖRSLAG PÅ LÖSNING:

1.) Jag skulle första tala med företaget och förklara för dem hur du ser på saken.

2.) Jag skulle också be Lantmäteriet komma till dig och sätta upp gränsmarkeringar (de kör troligen ner ett järnrör i marken). Kostar en slant men därefter kan alla vara trygga med vad som gäller.

3.) Då vet både du och företaget var din tomtgräns (med "tomtgräns" menar du givetvis FASTIGHETSGRÄNS) och var du kan sätta upp ett staket för att slippa grannars okynne att köra över din privata tomt.

Jag kan förstå grannen/företaget att det är mycket enklar för dem att gina över din tomt. Men jag förstår också dig. Själv blir jag tokig här när våra grannar och deras besökare min infart tillika privata parkering som vändplan istället för att köra de enstaka meter det är till närmaste korsning och vända där.

Lycka till med detta. Jag hoppas att du genomför projektet INNAN du får hjärtattack.

Jag förmodar att det är denna del av din tomt det handlar om (markerat med röda streck ??

[bild]
 
P polaris78 skrev:
Sen tror jag personligen att den enda skillnad du luckas åstadkomma är att få dit ett staket eller blomlåde av tveksam laglighet på din spets men att det kommer mest leda till att du får den överkörd / påkörd med jämna mellanrum. Och att viljan från folk som kör på såna saker som lite provokativt är utställda "mitt i vägen" för att jäklas sällan brukar ge sig till känna utan man kör på grejerna och smiter från platsen och grannar och andra som ev sett händelsen ignorerar och det blir lite av skyll dig själv attityd när man är ute på djupt vatten.. eller hur jag ska få fram det på ett så trevligt sätt som möjligt..
Din profetiska gåva är utöver det vanliga, kan konstateras nu när vi vet hur det gick! Jag är imponerad.
 
  • Gilla
  • Haha
Räknenisse och 4 till
  • Laddar…
Ett rejält staket, eller mur, löser saken. Mur längs trottoaren i ett urbant landskap med berg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.