Ett tips som jag själv tänkt göra endera året i mitt hus som har lite olika skumma lukter i ett par rum är att placera ut rena vädrade handdukar, som man tvättat utan parfym på lite olika ställen. Låta dem ligga ett tag. Sedan stoppa ner dem i numrerade plastpåsar. Ta ut dem i trädgården, och sedan lukta när ni varit borta från huset ett tag. På så sätt så kan man förhoppningsvis bilda sig en uppfattning om var lukten kommer ifrån. Sedan behöver det förstås inte säga så mycket, beroende på hur huset är byggt. Täta skivor kan ju stänga inne lukten, och så kommer den ut på ett helt annat ställe. Men förhoppningsvis en början i alla fall.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M Maria1981 skrev:
1945
Du har garanterat tryck impregnerat virke någonstans i golvbjälklaget, det i kombination med fukt kan uppge de jordiga lukten du upplever.
 
W Wargen 81 skrev:
Du har garanterat tryck impregnerat virke någonstans i golvbjälklaget, det i kombination med fukt kan uppge de jordiga lukten du upplever.
Men huset är byggt 1945. Tror att det var extremt ovanligt med impregnerat virke i ett hus från den tiden om inte om/tillbyggnad skett.. Och är det så är det väl Kreosot eller Arsenik och då ser det tungt ut.

LOB
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, inga direkta stalltips tyvärr. Så klart gå igenom allt noga okulärt, kolla vind, källare/krypgrund, fönsterkarmar och beslag, fasad, rör, badrum/WC osv. = alla ställen där det potentiellt kan uppstå fuktskador.
Fuktmäta. Följa upp misstänkta saker som den där gamla fläcken i taket, osv. Ev. ta hjälp av en besiktningsman.
Jadu finns väl inget enkelt sätt. Är bara att göra en lista och börja bocka av 😅 (har redan gjort en del av det du nämner). Har förresten hittat en ganska bra beskrivning av lukten nu. Jag skulle säga att det är som det luktar när man kliver in i ett gammalt 1800 talshus på en hembygdsgård. Nu har jag dessutom doftat vid golvlisterna på massa olika punkter på hela övervåningen, mot alla husets ytterväggar och även innerväggar och doften finns överallt. Det får mig att tänka att det bör inte vara mögel för det känns inte rimligt att det skulle finnas överallt?!?!
 
W Wargen 81 skrev:
Du har garanterat tryck impregnerat virke någonstans i golvbjälklaget, det i kombination med fukt kan uppge de jordiga lukten du upplever.
Jag skulle säga att det är som det luktar när man kliver in i ett gammalt 1800 talshus på en hembygdsgård. Nu har jag dessutom doftat vid golvlisterna på massa olika punkter på hela övervåningen, mot alla husets ytterväggar och även innerväggar och doften finns överallt. Det får mig att tänka att det bör inte vara mögel för det känns inte rimligt att det skulle finnas överallt?!?! Kan det istället vara det du är inne på?
 
L lob skrev:
Men huset är byggt 1945. Tror att det var extremt ovanligt med impregnerat virke i ett hus från den tiden om inte om/tillbyggnad skett.. Och är det så är det väl Kreosot eller Arsenik och då ser det tungt ut.

LOB
Hmmm kan du utveckla det där lite? Vad är kreosol och vad kan det förekomma i? Och vad kan arsenik förekomma i? Skulle dem ge en jordig doft? Eller som jag nu kommit på, som ett 1800 talshus
 
L Lilllen skrev:
Ett tips som jag själv tänkt göra endera året i mitt hus som har lite olika skumma lukter i ett par rum är att placera ut rena vädrade handdukar, som man tvättat utan parfym på lite olika ställen. Låta dem ligga ett tag. Sedan stoppa ner dem i numrerade plastpåsar. Ta ut dem i trädgården, och sedan lukta när ni varit borta från huset ett tag. På så sätt så kan man förhoppningsvis bilda sig en uppfattning om var lukten kommer ifrån. Sedan behöver det förstås inte säga så mycket, beroende på hur huset är byggt. Täta skivor kan ju stänga inne lukten, och så kommer den ut på ett helt annat ställe. Men förhoppningsvis en början i alla fall.
Tack för tips!!
 
I inlägg 11 skriver ju ts att just sovrummet är en senare tillbyggnad. Jag hade börjat med att ta reda på när den är gjort. Är den också med källare eller är det annan grund där. Hur är det byggt etc. Kolla med byggnadskontoret om du själv inte vet
 
  • Gilla
Maria1981
  • Laddar…
M Maria1981 skrev:
Hmmm kan du utveckla det där lite? Vad är kreosol och vad kan det förekomma i? Och vad kan arsenik förekomma i? Skulle dem ge en jordig doft? Eller som jag nu kommit på, som ett 1800 talshus
Lägg ingen vikt vid det. Som jag skrev så tror jag att husets byggår förmodligen utesluter impregnerat material. Jag skulle gissa att det material som man träskyddade då var telefonstolpar och järnvägsslipers. Åtminstone kreosot(slipers) har en kraftig doft av tjära som skulle bli direkt outhärdlig att ha i nån konstruktion inomhus. /LOB
 
Är det bjälklag isolerat med kutterspån under? Eller är ytterväggen isolerad med kutterspån? Vi fick ibland in lukt av gammalt kutterspån när det drog in via bjälklaget, även vid innerväggar. Kutterspånet på vinden luktar likadant. Nu har vi drevat bakom golvlisterna och det har slutat lukta. Svårt att säga om jag skulle beskriva lukten som ”1800-talshus”, men det är ju en lukt av gammalt trä så varför inte. Annars tycker jag att 1800-talshus på hembygdsgård brukar lukta av rök som sitter kvar i väggarna efter all eldning. Förhoppningsvis luktar de åtminstone inte murket.

Så prova att lossa golvlisterna och dreva bakom dem. Det gjorde stor skillnad hos oss, och vi blev av med golvdraget.
 
M mrsnhp skrev:
Är det bjälklag isolerat med kutterspån under? Eller är ytterväggen isolerad med kutterspån? Vi fick ibland in lukt av gammalt kutterspån när det drog in via bjälklaget, även vid innerväggar. Kutterspånet på vinden luktar likadant. Nu har vi drevat bakom golvlisterna och det har slutat lukta. Svårt att säga om jag skulle beskriva lukten som ”1800-talshus”, men det är ju en lukt av gammalt trä så varför inte. Annars tycker jag att 1800-talshus på hembygdsgård brukar lukta av rök som sitter kvar i väggarna efter all eldning. Förhoppningsvis luktar de åtminstone inte murket.

Så prova att lossa golvlisterna och dreva bakom dem. Det gjorde stor skillnad hos oss, och vi blev av med golvdraget.
Tack för svar! Det var ju ett spännande spår! Jag tror faktiskt vi har kutterspån! För vid vissa rördragningar genom pannrummets tak kan man se det, har även trillat ut lite. Har för mig att jag sett det på vinden också. Ska upp på vinden och kolla och lukta 😊
 
L lob skrev:
Lägg ingen vikt vid det. Som jag skrev så tror jag att husets byggår förmodligen utesluter impregnerat material. Jag skulle gissa att det material som man träskyddade då var telefonstolpar och järnvägsslipers. Åtminstone kreosot(slipers) har en kraftig doft av tjära som skulle bli direkt outhärdlig att ha i nån konstruktion inomhus. /LOB
Tror vi har sådana telefonstolpar på gatan, ska lukta på dem 😊
 
O olofh skrev:
I inlägg 11 skriver ju ts att just sovrummet är en senare tillbyggnad. Jag hade börjat med att ta reda på när den är gjort. Är den också med källare eller är det annan grund där. Hur är det byggt etc. Kolla med byggnadskontoret om du själv inte vet
Ska göra det. Kul att få veta lite om husets historia om inte annat.
 
M Maria1981 skrev:
Ska göra det. Kul att få veta lite om husets historia om inte annat.
Hur länge har ni bott i huset? Ingick inga gamla papper när ni köpte det? Båda husen vi har köpt har vi från gamla ägarna fått med pärmar med blandade ritningar och till och med massa kvitton. Värst var väl det vi bor i nu där det var anteckningar kring vilka datum frysboxen var avfrostad 😂dom är slängda nu men allt vettigt typ ritningar etc sparas
 
Inomhusmiljöutredning!
Jag skulle rekommendera att genomföra en sådant om det kommit så långt att du börjat utveckla några symptom.

Generellt kan man säga att så här:
- Källare ska inte nyttjas som boyta, dvs man ska inte vistas för länge och speciellt inte sova.
- Inred källare? Riv allt organiskt material på väggar och golv och återställ till betong-/putsyta
- Och absolut den viktigaste punkten!
VENTILATION! Jag skulle säga att 95% av alla mögelrelaterade besvär är orsakade av bristfällig ventilation. Mögel i sig är inte farlig, det är höga koncentrationer av den. Har du mögel i huset i samband med dålig ventilation så är risken stor att man kan utveckla olika symptom.
Åtgärdar du ventilation så kommer möglet i sig inte vara någon större fara.

Men bästa är ju så klart att åtgärda båda, dvs ventilation och källan till möglet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.