Har bjälken till höger någon funktion? den är rätt rutten. Tänker att den är så passa nära väggen att den inte borde ha någon funktion. Eller?
 
  • Förfallen interiör av ett gammalt hus med rutten bjälke nära väggen, bråte på golvet och en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Norrlandsbonde skrev:
Har bjälken till höger någon funktion? den är rätt rutten. Tänker att den är så passa nära väggen att den inte borde ha någon funktion. Eller?
Vilken bjälke menar du? Kan du ta foto rakt från sidan så man kan se hur takstolen ser ut?
 
FreQa FreQa skrev:
Vilken bjälke menar du? Kan du ta foto rakt från sidan så man kan se hur takstolen ser ut?
Den som går närmast murstocken, den sitter inte ihop med någon takstol
 
Här kanske konstruktionen syns bättre
 
  • Inre delen av en byggnad under renovation med exponerad stomkonstruktion och spridda träspill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med ett sådant plockepinn som bärande konstruktion är det mycket svårt att bedöma vilka effekter som några förändringar kan ge.

Om den är rätt rutten så kan vi kanske anta att den inte bidrar speciellt mycket.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Med ett sådant plockepinn som bärande konstruktion är det mycket svårt att bedöma vilka effekter som några förändringar kan ge.

Om den är rätt rutten så kan vi kanske anta att den inte bidrar speciellt mycket.
Plockepinn? Det är ju konst! byggt 1915 och stått sedan dess. Men ja jag förstår vad du menar,.
 
Sitter den inte ihop med någon takstol ser jag inte hur just den skulle bidra med något annat än vara till tak/golv
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S
Bjälkarna håller ofta ihop väggarna.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Bjälkarna håller ofta ihop väggarna.
Tänkte på det ... men just den bjälken sitter väldigt nära innerväggen & bjälken som ser ut att ligga rakt ovan innerväggen , så frågan är hur mycket just den bidrar.
Personligen tror jag inte att just den bidrar till något
 
S Sernando skrev:
Bjälkarna håller ofta ihop väggarna.
Ja det brukar de göra, jag ser inte riktigt hur bjälken är infäst i timmerväggen. Finns fler bilder?
 
Som sagt, inspektera ändarna ordentligt.
Om den bara ligger på plats och inte är fäst på något signifikant vis i ändarna har den nog bara hållit upp innertaket.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Tänkte på det ... men just den bjälken sitter väldigt nära innerväggen & bjälken som ser ut att ligga rakt ovan innerväggen , så frågan är hur mycket just den bidrar.
Personligen tror jag inte att just den bidrar till något
Precis så jag har resonerat också, den är dessutom bara intimrad på ena sidan, på den andra sidan ligger den på översta timmervarvet.

Skulle gissa att de lagt dit den för att få ett stabilare golv på övervåningen, det är 4 sådana bjälkar och de två i mitten håller nog ihop huset men de två yttre är väldigt nära väggar så har svårt o se att de ska ha en funktion i just det avseendet.

Kan det vara för att stötta väggen vid murstocken?
 
är den bara infäst i ena änden och ligger på översta timmret på andra så har jag svårt att se att det skulle vara till något annat än innertak/golv till vind
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Den ser ut att sitta i väggarna, eller ser jag fel?
Hur rutten är den vid murstocken?
Jag skulle också titta nog på infästningen och kolla hur mjuk den är på sämsta stället.
 
Jag skulle gissa att den bara har burit upp mellantaket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.