Vi har öppnat upp i nock och fått ett snedtak med synliga takbjälkar. Vi har haft hantverkare för allt förutom småpillet nu med spackling osv. Men när jag kollar på inspirationsbilder så är alltid bjälkarna tighta med gipset, vilket jag också tycker är finast. Vill inte sätta en list runt! Så hur gör man det?
Rum under renovering, träbjälkar i taket, hängande lampa, fönster, arbetsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träbjälke sticker ut mot en enfärgad orange vägg, fotograferad i en uppåtvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett trästycke sticker ut från en beige vägg, enkelt och abstrakt med dämpad belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplanka sticker ut från beige vägg, sparsamt och enkelt. Inget tydligt sammanhang eller objekt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I vissa fall kan det gå att fästa i bjälken och fylla i med gips med troligtvis kommer iofs gipset att spricka av skruven. Som värst är det väl 3-4 cm glipa som ska fyllas. Så vad är bäst? Också så vill jag bevara träet så att det inte blir för mycket kladd på bjälkarna då de är så fina medsin patina,så vill inte komma i en situation där jag behöver slipa.

Detta har varit en huvudvärk nu några månader så ytterst tacksam för någon som har en bra lösning på vad jag kan göra. Har testat att spackla men spacklet rinner bara ned och fäster inte.

Tack på förhand!
 
Använd gipsbruk eller husfix
 
K
Tejpa bjälkarna närmast hålen så dom slipper bli kladdiga.

Husfix eller liknande bruk är inte lika "rinnigt" som spackel, borde funka bättre. Med fördel kan du knöckla till lite ståltråd och peta in i det hela också, då får bruket något mer att fästa i, som armering. När det stelnat kan du köra lite spackel på yttersta bitarna för att få det snyggare, lättare att slipa spackel.
Annat alternativ är att fylla i lite fogskum som expanderar och täpper igen. Därefter skär du bort det som är överflödigt och provar att spacka på ett yttersta lager. Man får vara lite kreativ ibland och testa olika grejer innan man hittar det som funkar
 
  • Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
Här är ett proffs som löser samma problem, men i Canada och med nån sorts avrivbar kantremsa. Den ser ju klart intressant ut men finns det nåt sånt i Sverige?

 
K
J JPW skrev:
Här är ett proffs som löser samma problem, men i Canada och med nån sorts avrivbar kantremsa. Den ser ju klart intressant ut men finns det nåt sånt i Sverige?

[media]
Så man blir automatiskt ett proffs genom att ha filmer på youtube och sen kalla sig ”Carpenter”? Han är den sista jag skulle ta tips ifrån.
 
Stort tack all! Nu har jag köpt husfix så håller tummarna att detta blir bra. :D
 
K
A Alba_94 skrev:
Stort tack all! Nu har jag köpt husfix så håller tummarna att detta blir bra. :D
Lägg i lite ståltråd också så håller det ihop mycket bättre.
 
Skulle säga att all form av spackling och liknande för att få det tätt, att det kommer spricka med tiden. Gips mot trä är inget bra.
Jag hade tagit en liten trälist av valfri form och storlek, träfärgad eller vit, och fäst den med minsta listspiken (dyckert) i träbalken.
 
Fogskum. Sådant som expanderar alltså. Skär sedan rent och slipa. Sedan spacklar du på skummet för att få till ytan.
 
Hej! Har ett likande projekt hemma där taket ska gipsas, också runt hanbjälkar och stödben. Är det någon som har tips på hur man på smidigaste sättet sätter skivorna runt bjälkarna? Man bör väl mötas med två skivor från båda håll nått vis. Det är glesat på cc300 och 127cm cc mellan bjälkarna. Hur eller hur måste jag väl på något sätt förstärka med trä runt så man har något att skruva i.
 
  • Tak med träbjälkar och stödben där gipsskivor ska monteras, tomma väggsektioner och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alba_94
  • Laddar…
Åh fint ☺️ våra hantverkare mötte med gipsskivor från var sitt håll. Osäker på om det var förstärkt men det låter vettigt.

Har sett endel bra tips hur man får till en exakt utsågning med antingen ett mätverktyg eller så. Det är väl det enda tipset jag har att försöka sätta dem så nära som möjligt så ni inte får för stora glipor som en annan har. Hoppas du får något bättre svag här! Och lycka till ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.