M mooyoo skrev:
Investerade i en Luftvärmepump i sommras för att kunna få ner temperaturen hemma vilket var en av de bästa investeringar jag gjort. Gött svettiga sommardagar!

Nu är snart vintern här och jag har börjat köra på värme ist för kyla.

Men jag blir inte riktigt klok på inställningarna. Har försökt läsa manualen men den säger inte alls hur det är tänkt funka. Det är en Panasonic TZ35WKE

Man kan köra AUTO, COLD, HEAT eller DRY.

Kör jag HEAT, och sätter den på 20 Grader.. då kan den fortsätta värma även om inomhus temperaturen nåt 21grader (som jag kan se på mitt Verisure larm). Och även om Verisure skulle visa fel så säger Panasonics egna app att inomhus temperaturen är 22 grader. Men den kör ändå, om än på väldigt låg fläkt. Bör den inte stänga av tillfälligt här tills temperaturen igen är under 20?

En dag var vi uppe i 23 grader även om den var inställd på 20.

Kör man den på AUTO 20 grader går det bättre, men då får jag ett annat problem.
Skulle jag vilja tända en brasa för att hjälpa till o värma upp då börjar den kyla ist då temperaturen går upp såklart hemma och framförallt i taket där LVP sitter.

Någon med liknande erfarenhet?
Gjorde ett test inatt. Thermospan (serviceinställning nr58 som enligt den ska göras av tekniker) på +3. Börvärde 17 grader. I appen höll pumpen 19-20 grader. Extern smarttermometer två meter bort låg rätt stabilt på 19 grader. Ville ha 18 grader men var rädd att få start/stopp hela tiden. Nu fick jag inga start/stopp. Natten innan hade jag ca 50st.

En Mitsubishi hade klarat att ligga på ca 180 watt konstant. Panasonic drog nära 400 kwh/timme, så dubbel elförbrukning. På morgonen sänkte jag börvärdet 0,5 grader till 16,5 och då gick den ner till 200 watt. Har sett att någon skrivit att Panasonic inte kan dra mindre än 320 watt om börvärdet är 18 grader eller över. För mig idag verkar gränsen vara 16,5 grader. En inställning på 0,5 grader dubblar elförbrukningen, vilken konsument har koll på det? Och vilken konsument ska behöva ha koll på det?

Även om detta är totalt uselt så skulle man kunna leva med det om det inte var för att den ligger så högt och vid tex avisning så tappar den driften och kör fullt och sen blir det bara på/av. Vid minus ute funkar inte detta heller. Då får jag ändra till minus tre på Thermospan. Flaxar tempen ute mellan plus och minus får man skaffa en aupair som sköter pumpen.

Pumpen gick idag bra från kl 8 till 22.05 utan stopp på i genomsnitt ca 210 kwh men då var den tvungen att göra en avisning och sätter sedan igång på full fart och sänker inte effekten i tid och hamnar i negativa spiralen på/av hela tiden och drar mer än dubbelt så mycket energi som behövs och den klarar inte att ta sig ur detta.

Finns nog tyvärr många Panasonic-ägare som inte kan se förbrukning live och slösar bort massor av el. Deras A++/+++ kanske blir ett B. Fattar inte varför Panasonic ska ligga över börvärdet hela tiden, Mitsubishi strävar hela tiden efter samma eller lite lägre temp. Får man för kallt på inställt börvärde är det bara att höja lite. Panasonic kör alltid för mycket och sänker man börtemp slår den på och av hela tiden och går på för hög effekt.

Någon skrev att Panasonic kanske missat i logiken, att istället för att gå igång på börtemp så går den igång på mindre än OFF-temp vilket leder till massor av start/stopp och skyhög elförbrukning och slitage. Det tror jag också men det förklarar inte helt tycker jag varför Panasonic kör med för hög effekt och hamnar fel från början. Deras logik verkar ha blivit totalt kaos.

En stor fråga är också varför Panasonic framhäver sig som energisnåla och inget om att deras pumpar kan dra mer än dubbelt så mycket el och gå skitdåligt. En Mitsubishi är bara installera och köra, gissar att de flesta förutom Panasonic håller värmen utan att slå på och av hela tiden. .
 
Ja jag blir aldrig klok på den. Kör på 19,5 varvid den värmer upp till 22 ungefär trots att den själv säger 22 vilket ju är betydligt mer än dom inställda 19,5 graderna. Ändrar jag till 19 blir det kallt i stället. Blir det 7-8 grader varmt ute hetsar den ännu mer och verkar få svårt att hejda sig.

Förbrukningen brukar ligga mellan 7-9 kWh per dygn.

Grafen som visar förbrukningen visar även utetemperatur men den ser alltid fel ut; som att den visar några grader för lågt hela tiden. Kanske hör ihop med resten av felen men Panasonic tycks aldrig uppdatera vare sig app eller firmware.

Temperaturen i grafen ska föreställa dom 4 grader som appen just nu säger att det är ute. Hur kan ett företag misslyckas med så mycket. Jag skulle säga att grafen visar att det är -5 eller kallare ute. Panasonic = klåpare.
 
  • Gränssnitt för klimatkontroll, uppvärmning påslagen, 19,5°C, vardagsrummet, soligt och snöväder ikoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Linjediagram som visar temperaturtrend över tid, minskande mot kallare temperaturer, med markeringar och axlar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Micleg Micleg skrev:
Ja jag blir aldrig klok på den. Kör på 19,5 varvid den värmer upp till 22 ungefär trots att den själv säger 22 vilket ju är betydligt mer än dom inställda 19,5 graderna. Ändrar jag till 19 blir det kallt i stället. Blir det 7-8 grader varmt ute hetsar den ännu mer och verkar få svårt att hejda sig.

Förbrukningen brukar ligga mellan 7-9 kWh per dygn.

Grafen som visar förbrukningen visar även utetemperatur men den ser alltid fel ut; som att den visar några grader för lågt hela tiden. Kanske hör ihop med resten av felen men Panasonic tycks aldrig uppdatera vare sig app eller firmware.

Temperaturen i grafen ska föreställa dom 4 grader som appen just nu säger att det är ute. Hur kan ett företag misslyckas med så mycket. Jag skulle säga att grafen visar att det är -5 eller kallare ute. Panasonic = klåpare.
Hopplöst, Panasonic behöver gå ut och förklara sin logik och rätta det här. Mtp Panasonics kassa underhållsvärme så går det inte köra lägre än 16 grader. Så med Thermospan på +3, ett börvärde på 16, rumstemp på 19 grader och en elförbrukning på t ex 250 watt så går det ju inte komma lägre fast man vill.
 
M Matte99 skrev:
Hopplöst, Panasonic behöver gå ut och förklara sin logik och rätta det här. Mtp Panasonics kassa underhållsvärme så går det inte köra lägre än 16 grader. Så med Thermospan på +3, ett börvärde på 16, rumstemp på 19 grader och en elförbrukning på t ex 250 watt så går det ju inte komma lägre fast man vill.
Synd att de är helt hopplösa att ha kontakt med. Prisjakt är väl enda stället man skulle kunna varna andra på. Efterhand ångrar jag ju att jag inte köpte en stor Mitsubishi istället.

La in en recension nu. Fanns noll. Inte för att dom lär läsa sånt. Har haft min i ett och ett halvt år och under den tiden har inget blivit bättre och när jag frågar dom så säger dom "inga uppdateringar efter försäljning" och "det måste vara fel på din". Sure.
 
Redigerat:
Micleg Micleg skrev:
Synd att de är helt hopplösa att ha kontakt med. Prisjakt är väl enda stället man skulle kunna varna andra på. Efterhand ångrar jag ju att jag inte köpte en stor Mitsubishi istället.

La in en recension nu. Fanns noll. Inte för att dom lär läsa sånt. Har haft min i ett och ett halvt år och under den tiden har inget blivit bättre och när jag frågar dom så säger dom "inga uppdateringar efter försäljning" och "det måste vara fel på din". Sure.
Man kanske skulle tipsa några olika om detta. Panasonic ljuger ju om sin energiklassning, hela EU strävar efter lägre elförbrukning och Panasonic drar mer än dubbelt så mycket el som motsvarande av andra märken. En riktig skandal i samma klass som Dieselgate.
 
Micleg Micleg skrev:
Synd att de är helt hopplösa att ha kontakt med. Prisjakt är väl enda stället man skulle kunna varna andra på. Efterhand ångrar jag ju att jag inte köpte en stor Mitsubishi istället.

La in en recension nu. Fanns noll. Inte för att dom lär läsa sånt. Har haft min i ett och ett halvt år och under den tiden har inget blivit bättre och när jag frågar dom så säger dom "inga uppdateringar efter försäljning" och "det måste vara fel på din". Sure.
Efter mycket handpill fick jag Panasonicen idag att dra 180 watt rätt konstant (med TS +1). Men eftersom tempen steg och jag inte ville hamna i stopp/start-loop så höjde jag från 17,5 till 18 - då ökar den förbrukningen till 330 watt vilket är på tok för mycket och den hamnar i stopp/start-loop. Helt otroligt hur man kan lägga in låsta effektlägen på börtempen. Nu kör den stopp/start-loop hela tiden och kan inte ta sig ur. Panasonic har gått totalt vilse i sin logik.
 
M Matte99 skrev:
Efter mycket handpill fick jag Panasonicen idag att dra 180 watt rätt konstant (med TS +1). Men eftersom tempen steg och jag inte ville hamna i stopp/start-loop så höjde jag från 17,5 till 18 - då ökar den förbrukningen till 330 watt vilket är på tok för mycket och den hamnar i stopp/start-loop. Helt otroligt hur man kan lägga in låsta effektlägen på börtempen. Nu kör den stopp/start-loop hela tiden och kan inte ta sig ur. Panasonic har gått totalt vilse i sin logik.
Hur menar du med effektlägen? Berätta gärna mer. Kanske kan förklara för oss andra vad den håller på med egentligen. Korkad är den i alla fall.
 
Micleg Micleg skrev:
Hur menar du med effektlägen? Berätta gärna mer. Kanske kan förklara för oss andra vad den håller på med egentligen. Korkad är den i alla fall.
Ska göra en film vid tillfälle som kanske blir lite tydligare men här kommer en lista med fel, nr10 nedan beskriver lite det du frågade om. Mitsubishi justerar kontinuerligt för "omvärldsfaktorer" och om man ändrar 0,5 grader, och den kan dra 180 watt oavsett börvärde. Den håller lägre eller samma temp som börvärdet. Panasonic värmer för mycket och med resten av logiken får man en extremt dålig/felaktig pump. Alla fel nedan är inte kritiska men pga att Panasonic värmer mer än börvärdet så kan dessa vara de som tippar över så det blir stopp/start-loop.

1) Använder olika värden från två temperatursensorer till samma funktioner. Här behöver logiken jobba mot EN temperatursensor, antingen den som styr start/stopp (HÖG1, se nedan) eller inloppstempen (LÅG2 som är osynlig). Nu vill ena sensorn skicka på mer värme medans den andra tycker det är för varmt och stänger ner pumpen.
2) Ingen logik och minne för effektbehov innan den stoppade pga för högt effektuttag
3) Har fasta effektsteg som reagerar för sent
4) Höjer effekten om man sänker fläkten eller vinklar ner luftriktaren, ska vara tvärtom.
5) Sänker fläkten till lägsta trots manuell inställning vilket leder till mycket sämre effekt och spridning av värme. Temperatursensorn får mer värme = stopp/start.
6) Sätter igång precis under tempen som var för mycket istället för "börtempen". T ex börtemp 20, stopp 21,5, startar på 21,49 och når 21,5 väldigt snabbt och stoppar.
7) Kör på för hårt varje start istället för att börja lugnt och öka vid behov, och sänker effekten extremt långsamt.
8) Underhållsvärme-funktionen gör att 15,5 grader inte går att välja. Om man ändrar Thermospan +3 och 16 grader är lägsta möjliga temp, vilket blir minst 19 grader i ytan. Drar pumpen t ex 500 watt så går det inte att komma lägre i temp och förbrukning då.
9) Om man stänger av maskinen (Off~standby) drar den mellan 60-120watt/h vid minusgrader. Andra luftvärmepumpar drar noll men lite mer vid uppstart istället. Panasonics logik lönar sig bara vid korta stopp och är surt vid högt timpris.
10) Fasta steg, t ex måste man vara under 18 grader för att komma under 320 Watt. Kan skilja noll i förbrukning att gå från 20 till 18 grader, men vid 17,5 går den ner till 180 Watt. Detta ser man inte om man inte elmäter. Detta leder också till stopp/start-loopen pga att den inte sänker effekten och taket till stopp uppnås då.

Pga att den funkar så extremt dåligt så kör jag den nästan alltid bara på natten, då är värmen lagom typ mellan kl två och tre, resten är för kallt eller varmt. Fabriksinställning Thermospan(TS) 0 leder till 6 stopp/start i timmen och den kan inte ta sig ur det. Ändring av TS kan minska stopp/start men sabbar inställningsmöjligheter och det är fortfarande svårt att få den dra rimligt med el. Så hur man än gör får man riktigt dåligt Scop och komfort.

Har en smarttemp som jag tror är rätt nära inloppstempen. Då ser jag när pumpen kommer gå hårt eller kan gå lägre och så parerar jag med börvärdet för att inte få stopp om jag vill köra den på dagen.

Jag kallar här appens temperatursensor för HÖG1, den sitter på inneenheten där värmen kommer ut och stiger snabbt. Inloppstempen kallar jag LÅG2, den har alltid lägre temp. Säg att det är 16 grader i ytan och jag vill ha 17. Då ställer jag börtemp på 16. Panasonic värmer alltid för mycket och HÖG1 stiger snabbt till 19 och pumpen slår av (TS+1), men innan så höjer jag till 17 för att den inte ska slå av. LÅG2 är fortfarande 16 och skickar värdet till logiken som skickar på för mycket värme. Innan HÖG1 blir 20 höjer jag börvärdet till 18 för att den inte ska slå av. Nu börjar LÅG2 stiga (ser jag på min smarttemp). När LÅG2 är högre än börvärdet så börjar den sänka effekten. Då börjar HÖG1 sjunka lite. Går den ner till 19 så sänker jag börtempen till 17 och då är den betydligt lägre än LÅG2 och då sänks effekten. Då kan jag få pumpen att gå några timmar, kanske max tio, på låg effekt utan stopp/start. Vid avisning skiter det sig ofta.

En Mitsubishi ställer man på 20 grader och den håller det år ut och år in utan problem. Vill man höja eller sänka tempen så fixar den det också hur snyggt och effektivt som helst.
 
M Matte99 skrev:
Ska göra en film vid tillfälle som kanske blir lite tydligare men här kommer en lista med fel, nr10 nedan beskriver lite det du frågade om. Mitsubishi justerar kontinuerligt för "omvärldsfaktorer" och om man ändrar 0,5 grader, och den kan dra 180 watt oavsett börvärde. Den håller lägre eller samma temp som börvärdet. Panasonic värmer för mycket och med resten av logiken får man en extremt dålig/felaktig pump. Alla fel nedan är inte kritiska men pga att Panasonic värmer mer än börvärdet så kan dessa vara de som tippar över så det blir stopp/start-loop.

1) Använder olika värden från två temperatursensorer till samma funktioner. Här behöver logiken jobba mot EN temperatursensor, antingen den som styr start/stopp (HÖG1, se nedan) eller inloppstempen (LÅG2 som är osynlig). Nu vill ena sensorn skicka på mer värme medans den andra tycker det är för varmt och stänger ner pumpen.
2) Ingen logik och minne för effektbehov innan den stoppade pga för högt effektuttag
3) Har fasta effektsteg som reagerar för sent
4) Höjer effekten om man sänker fläkten eller vinklar ner luftriktaren, ska vara tvärtom.
5) Sänker fläkten till lägsta trots manuell inställning vilket leder till mycket sämre effekt och spridning av värme. Temperatursensorn får mer värme = stopp/start.
6) Sätter igång precis under tempen som var för mycket istället för "börtempen". T ex börtemp 20, stopp 21,5, startar på 21,49 och når 21,5 väldigt snabbt och stoppar.
7) Kör på för hårt varje start istället för att börja lugnt och öka vid behov, och sänker effekten extremt långsamt.
8) Underhållsvärme-funktionen gör att 15,5 grader inte går att välja. Om man ändrar Thermospan +3 och 16 grader är lägsta möjliga temp, vilket blir minst 19 grader i ytan. Drar pumpen t ex 500 watt så går det inte att komma lägre i temp och förbrukning då.
9) Om man stänger av maskinen (Off~standby) drar den mellan 60-120watt/h vid minusgrader. Andra luftvärmepumpar drar noll men lite mer vid uppstart istället. Panasonics logik lönar sig bara vid korta stopp och är surt vid högt timpris.
10) Fasta steg, t ex måste man vara under 18 grader för att komma under 320 Watt. Kan skilja noll i förbrukning att gå från 20 till 18 grader, men vid 17,5 går den ner till 180 Watt. Detta ser man inte om man inte elmäter. Detta leder också till stopp/start-loopen pga att den inte sänker effekten och taket till stopp uppnås då.

Pga att den funkar så extremt dåligt så kör jag den nästan alltid bara på natten, då är värmen lagom typ mellan kl två och tre, resten är för kallt eller varmt. Fabriksinställning Thermospan(TS) 0 leder till 6 stopp/start i timmen och den kan inte ta sig ur det. Ändring av TS kan minska stopp/start men sabbar inställningsmöjligheter och det är fortfarande svårt att få den dra rimligt med el. Så hur man än gör får man riktigt dåligt Scop och komfort.

Har en smarttemp som jag tror är rätt nära inloppstempen. Då ser jag när pumpen kommer gå hårt eller kan gå lägre och så parerar jag med börvärdet för att inte få stopp om jag vill köra den på dagen.

Jag kallar här appens temperatursensor för HÖG1, den sitter på inneenheten där värmen kommer ut och stiger snabbt. Inloppstempen kallar jag LÅG2, den har alltid lägre temp. Säg att det är 16 grader i ytan och jag vill ha 17. Då ställer jag börtemp på 16. Panasonic värmer alltid för mycket och HÖG1 stiger snabbt till 19 och pumpen slår av (TS+1), men innan så höjer jag till 17 för att den inte ska slå av. LÅG2 är fortfarande 16 och skickar värdet till logiken som skickar på för mycket värme. Innan HÖG1 blir 20 höjer jag börvärdet till 18 för att den inte ska slå av. Nu börjar LÅG2 stiga (ser jag på min smarttemp). När LÅG2 är högre än börvärdet så börjar den sänka effekten. Då börjar HÖG1 sjunka lite. Går den ner till 19 så sänker jag börtempen till 17 och då är den betydligt lägre än LÅG2 och då sänks effekten. Då kan jag få pumpen att gå några timmar, kanske max tio, på låg effekt utan stopp/start. Vid avisning skiter det sig ofta.

En Mitsubishi ställer man på 20 grader och den håller det år ut och år in utan problem. Vill man höja eller sänka tempen så fixar den det också hur snyggt och effektivt som helst.
Har du skickat något av detta till Panasonic? Vi är ju i princip lurade. Min Hero 2 beter sig som du skriver helt annorlunda men jag trodde Panasonic visste vad dom höll på med. Stort misstag inser jag.

Är det något dom skulle kunna rätta till med uppdaterad programvara?
 
Micleg Micleg skrev:
Har du skickat något av detta till Panasonic? Vi är ju i princip lurade. Min Hero 2 beter sig som du skriver helt annorlunda men jag trodde Panasonic visste vad dom höll på med. Stort misstag inser jag.

Är det något dom skulle kunna rätta till med uppdaterad programvara?
Jag tror Panasonic vet men har räknat på vad det kostar att ersätta alla för ökade kostnader och att laga alla. Det blir otroligt många miljoner. Finns ju de utan WiFi, de går ju inte fixa remote. Vet inte ens om det funkar att uppdatera de med WiFi utan att vara på plats. De löser ut de som skriker för högt, resten skiter de i. Det är min gissning.
 
M Matte99 skrev:
Jag tror Panasonic vet men har räknat på vad det kostar att ersätta alla för ökade kostnader och att laga alla. Det blir otroligt många miljoner. Finns ju de utan WiFi, de går ju inte fixa remote. Vet inte ens om det funkar att uppdatera de med WiFi utan att vara på plats. De löser ut de som skriker för högt, resten skiter de i. Det är min gissning.
Men du tror att någon lyckats backa sitt köp alltså?

Är den alltså ineffektiv även om man kör den på 19,5 för att den inte ska värma över 22? Den verkar helt klart ha svårt att värma lagom. Den älskar ju att köra mycket fläkt och en massa värme trots att det är 21-22 ihop med att den är ställd på 19,5. Går jag ner till 19 är det som att det blir för kallt i stället.

Men inget av det här kan jag ju bevisa för en person som jobbar för Panasonic. Jag är ju helt enkelt lurad. Ja den kan värma och den kan kyla men den är dålig på båda två, speciellt värmen.

Då har jag ändå inte kravet att den ska klara "underhållsvärme" utan vara ett stöd till min frånluftsvärmepump och kunna kyla på sommaren.
 
Redigerat:
Micleg Micleg skrev:
Men du tror att någon lyckats backa sitt köp alltså?
Läste om en som lyckades, minns tyvärr inte var. Man behöver reklamera inom skälig tid, ett par månader max efter att man upptäckte/förstod att det var fel på den. Eftersom detta är svårt tekniskt gissar jag att man har längre tid på sig innan man reklamerar. Man har rätt att reklamera inom tre år från köpet oavsett garanti. Nekar säljaren så får man köra ARN, eller ännu bättre ett "småmål" i tingsrätten. Ring konsumentvägledaren för rådgivning är mitt tips.

Om detta skulle få någon form av genomslag i media så skulle det nog hända lite. Är ju ett fett scoop att Panasonic ljuger om scop.
 
Micleg Micleg skrev:
Men du tror att någon lyckats backa sitt köp alltså?

Är den alltså ineffektiv även om man kör den på 19,5 för att den inte ska värma över 22? Den verkar helt klart ha svårt att värma lagom. Den älskar ju att köra mycket fläkt och en massa värme trots att det är 21-22 ihop med att den är ställd på 19,5. Går jag ner till 19 är det som att det blir för kallt i stället.

Men inget av det här kan jag ju bevisa för en person som jobbar för Panasonic. Jag är ju helt enkelt lurad. Ja den kan värma och den kan kyla men den är dålig på båda två, speciellt värmen.

Då har jag ändå inte kravet att den ska klara "underhållsvärme" utan vara ett stöd till min frånluftsvärmepump och kunna kyla på sommaren.
Kan du fixa elmätare på pumpen? Då ser man hur dåligt den jobbar.
 
M Matte99 skrev:
Kan du fixa elmätare på pumpen? Då ser man hur dåligt den jobbar.
Visst hade du en Hero också? Elmäter du bägge så ser du skillnaden. Eftersom man inte har samma förutsättningar så kan man inte jämföra rakt av. Men man kan se start/stopp, hur mycket det drar (vilket är massor). Man kan se hur man kan komma ner till en låg förbrukning, jätteenkelt med Mitsubishi, omöjligt med Panasonic osv. De flesta felen i logiken syns med elmätare.
 
M Matte99 skrev:
Visst hade du en Hero också? Elmäter du bägge så ser du skillnaden. Eftersom man inte har samma förutsättningar så kan man inte jämföra rakt av. Men man kan se start/stopp, hur mycket det drar (vilket är massor). Man kan se hur man kan komma ner till en låg förbrukning, jätteenkelt med Mitsubishi, omöjligt med Panasonic osv. De flesta felen i logiken syns med elmätare.
Ja men dels är Heron den lite mindre 25 och dels värmer den ett mindre rum i ett annat hus men visst beter den sig helt annorlunda. Panasonicen är väldigt mycket "blås hårt" / "ta det lugnt". Heron kör mer konstant. Är väl bara att inse att man blivit blåst på mer än ett sätt här i rummet.

BARA INGEN ANNAN KÖPER PANASONIC-SKITEN.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.