A AG A skrev:
Jag antar därmed att du visar kristna personer noll respekt, och acceptans? Allt annat skulle vara motsägelsefullt.
Man kan acceptera men respekt ska man förtjäna ...
 
  • Gilla
CarVal och 3 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Sämsta avsnittet den här säsongen. Hela projektet känns stolleri från början, och sedan passerar det point of no return samtidigt som räntor och annat skenar. Tycker synd om familjen men samtidigt får väl avsnittet anses som bildande, att det krävs en och annan tanke vid husbyggnation. Märkligt att de proffs som anlitats inte stoppade det hela på ett tidigare stadium, tomten bestod ju av en liten sjö, luktade problem redan där.
Gert varnade ju dem för tomtens beskaffenhet, att det kunde bli mycket problem och dyrt. Markentreprenören verkar ha kört på helt på löpande räkning och kände sig förmodligen säker på att det skulle gå att fixa till tomten enligt byggherrarnas önskemål men att det skulle bli mycket jobb och kräva många lastbilar med bergkross för att fylla upp tomten. Känns som de borde följt upp markarbetena mer noggrant särskilt i början och stämt av ekonomin med entreprenören. När det knappt hänt något alls med de faktiska husgrunderna efter en månad borde man börjat ana oråd. Nu verkar det som det tog ett halvår av markarbeten att få husgrunderna på plats om jag förstod rätt. En gigantisk lång tid för en villatomt även med vissa problem. Har man bara rätt maskiner och transporter/lastbilar som kommer som de ska klarar man väldigt mycket på en månad.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
För att du med vederhäftighet ska kunna hävda det måste du också visa att alla normalbegåvade personer faktiskt får samma resultat som du. Vilket förstås inte är praktiskt möjligt, men det räcker med att tillräckligt många får samma resultat som du för att påvisa existensen av linjerna.

Nej, du har helt missförstått vad vetenskap är. I det aktuella sammanhanget är det dessutom specifikt naturvetenskapliga kriterier som ditt experiment ska uppfylla för att vara relevant.
Du verkar nästan lite irriterad över att jag har bevis för currylinjernas exitens. Samt bevis att de ger utslag på en slagruta?
 
  • Haha
hannixx och 2 till
  • Laddar…
engs
A AG A skrev:
Varför reagerar du, och många genom att förlöjliga och fullständigt slå ifrån er allt. Gör ni lika när någon talar om religion, akupunktur och allt som inte går att förklara?
Korrekt, eller snarare, jag orkar sällan gå i clinch med någon längre.
Utan mer nickar och ler men tänker att det är bäst man tar allt denna person säger med en skottkärra salt.

Det är väl mer typ antroposofer, anti-vaccinare, alternativmedicinare etc. som man verkligen måste mota, då de kan skada människor direkt och akut. Resten får väl tro på vad de vill.

Anekdot-dags: När Jehovas kom och knackade på en gång och jag började ifrågasätta vad de sa i mer vetenskapliga termer som de hade svårt att svara på. Slutade det med att ena (äldre gubbe) drog ett finger framför halsen och sa nått om att det är tur för dig du lever idag, förr hade man skilt ditt huvud från din kropp för sådana åsikter. Snygga kristna värderingar...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 10 till
  • Laddar…
Freddan_ Freddan_ skrev:
Helt klart ett snyggt hus men ibland tror jag att folk är helt galna. Redan när de drog igång markarbetena så borde de ha stoppat projektet och tänkt om. De verkade ju inte ha en sjö av pengar att ösa ur så att detta skulle gå överstyr var ganska så självklart. Tråkigt för dom och eventuellt en dyrköpt läxa.
P pmd skrev:
Om man ska få bort vatten från en sänka måste man gräva rejält djupt för rören som leder bort vattnet, eller pumpa bort vattnet.

Det kanske förklarar kostanden för markarbete.
Det sades i programmet att de höjde huset med halvmeter tror jag väl?
 
A AndersS skrev:
Jag uppfattade aldrig vad de hade för yrke, men det kanske inte nämndes.
Från artikeln här på byggahus.

"Patrik som är hörselskadad jobbar som generalsekreterare på Svenska Dövidrottsförbundet. Ausra är döv och jobbar på Manillaskolan, men hon är också textilkonstnär. "
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du verkar nästan lite irriterad över att jag har bevis för currylinjernas exitens. Samt bevis att de ger utslag på en slagruta?
Läs på om ideomotoreffekten så får du svar på vad som orsakar dina "utslag".
 
  • Gilla
hannixx och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Verkar vara en bror till hustrun som var byggaren, det nämndes när väggarna skulle göras av mannen att det var en svåger. Men det finns många frågetecken kring fakta i den här TV-produktionen, men samtidigt stämmer programtiteln ganska bra att det var ett Drömhus.
Jag uppfattade aldrig vad de hade för yrke, men det kanske inte nämndes.
Patrik är generalsekreterare för Svenska dövidrottförbundet.
 
A AG A skrev:
Nej, mitt experiment räcker för att bevisa linjernas existens. Det råder inga tvivel om att alla normalbegåvade personer hade fått samma resultat som jag. Mitt test visar vetenskapligt att linjerna existerar, och att de ger utslag på en slagruta.
Hade varit intressant med ett experiment, ta tio currylinjeletare och låt dom oberoende av varandra leta linjer i ett hus, om dom alla märker ut samma linjer på samma platser, och får kryssen på samma platser så kanske det ligger lite i deras teorier...
 
  • Gilla
Foxpaint och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Från artikeln här på byggahus.

"Patrik som är hörselskadad jobbar som generalsekreterare på Svenska Dövidrottsförbundet. Ausra är döv och jobbar på Manillaskolan, men hon är också textilkonstnär. "
De driver även företag som bla bedriver tolkverksamhet....
 
A AG A skrev:
Nej, mitt experiment räcker för att bevisa linjernas existens. Det råder inga tvivel om att alla normalbegåvade personer hade fått samma resultat
Du har väldigt dåligt koll på vad som krävs av ett experiment för att det ska bevisa något alls.
 
  • Gilla
ThorbjörnH och 5 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Du har väldigt dåligt koll på vad som krävs av ett experiment för att det ska bevisa något alls.
Nej, jag har full koll på att det enbart krävs ett utfall, av rätt person för att vetenskapligt påvisa en teori.
 
  • Haha
  • Gilla
Taxture och 5 till
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Hade varit intressant med ett experiment, ta tio currylinjeletare och låt dom oberoende av varandra leta linjer i ett hus, om dom alla märker ut samma linjer på samma platser, och får kryssen på samma platser så kanske det ligger lite i deras teorier...
En kollega och hans fru var med i en grupp som skulle bygga radhus tillsammans. Det skulle vara miljövänligt på alla vis. På ett av alla möten var det ett par som hade varit på föredrag om sådana linjer och de hade med sig en slagruta. De kunde hitta linjen som gick genom rummet där de befann sig. De andra fick testa och de fann samma linje de också. Min kollega föreslog att de skulle en och en gå till ett annat rum i byggnaden och testa och rita upp hur linjen gick där på varsin ritning. De flesta kände tydligt var linjen gick men efteråt när resultaten jämfördes så visade det sig att linjerna gick åt alla håll. Därmed slutade den diskussionen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
hannixx och 14 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nej, jag har full koll på att det enbart krävs ett utfall, av rätt person för att vetenskapligt påvisa en teori.
Macchiarini?🤓
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nej, jag har full koll på att det enbart krävs ett utfall, av rätt person för att vetenskapligt påvisa en teori.
Kul trollning eller djupt oroande. :)

Du har helt fel och missar den lilla delen att det ska vara repeterbart av andra också.
 
  • Gilla
Foxpaint och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.