Hej! Jag behöver råd angående gräsklippning. Har ca 2500-3000kvm gräsmatta (samt lite grässtråk framför några ekonomibyggnader) att klippa. Relativt enkel trädgård, inte så värst mycket träd etc. Lite kuperad på vissa ställen.

Det lutar åt att antingen skaffa en trädgårdstraktor i det billigare segmentet typ Stiga Tornado 398, husqvarna ts 238 eller en MTD. Dvs runt 25 000. Är det något att ha?

Det andra alternativet är att skaffa en robotklippare för större tomter typ Luba 2 awd. Denna ska klara stor tomt och har ett liknande pris.

Hade kanske också velat ha plogmöjlighet egentligen (grusplan på 200kvm) men detta kanske inte är något man kan förvänta sig fungerar bra med en "billig" traktor. Bor i södra Sverige så det är inga större mängder vi pratar om men ändå.

Åsikter? Förslag? Tips?

Hälsningar Mats
 
Tänker du på en åkklippare så ta en som har frontklipp, då kan du komma åt att klippa till nästa 100 % , med en som har klippet på mitten så är det problem så fort något står upp framför, kommer inte intill. Har en med klipp på mitten, nästa blir med frontklipp. Det med att ploga Tja kan gå men då kanske det ska vara en med allt på mitten, lättare att ha en plog då. Och framför allt, taggiga snökjedor ett måste och extra tyngder på baksidan för att trycka ner. Nästan bättre med en snöslunga.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Tänker du på en åkklippare så ta en som har frontklipp, då kan du komma åt att klippa till nästa 100 % , med en som har klippet på mitten så är det problem så fort något står upp framför, kommer inte intill. Har en med klipp på mitten, nästa blir med frontklipp. Det med att ploga Tja kan gå men då kanske det ska vara en med allt på mitten, lättare att ha en plog då. Och framför allt, taggiga snökjedor ett måste och extra tyngder på baksidan för att trycka ner. Nästan bättre med en snöslunga.
Förstår att frontklipp är att föredra vid klippning men jag vet inte om de högre priserna är motiverat i mitt fall. De kostar ju en bra slant mer. Och är bökigare med t.ex. plog…

Robot plus snöslunga kanske är en bra kombo…
 
C
blade122222 blade122222 skrev:
Robot plus snöslunga kanske är en bra kombo…
Robot är ju onekligen extremt mycket smidigare vad beträffar själva gräsklippningen.
Trädgårdstraktorn däremot extremt mycket mer universell.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
kubota klart bästa
 
C
M maria01 skrev:
kubota klart bästa
De har dock inga maskiner i "det billigare segmentet" TS efterfrågar.
 
Varför köpa ny billig?

Leta upp en begagnad Toro eller något. Jag köpte en groundsmaster 118 med bra chassi, frontklipp med fräscht klippdäck, hydraulisk lyft av däcket, elektrisk inkoppling av knivarna, men motorn slut, 3500kr.
Beställt en ny 24hk/52nm loncin v twin för 10000kr inkl frakt. Kommer passa rakt i med kanske nya fästhål i ramen bara.

Bättre klippare kommer jag inte finna utan att gå upp flera gånger priset.
 
  • Gilla
[old rusty]
  • Laddar…
C cpalm skrev:
De har dock inga maskiner i "det billigare segmentet" TS efterfrågar.
vad är det för fel att köpa begad
 
C
M maria01 skrev:
vad är det för fel att köpa begad
Inget fel alls, men man skall ha lite tur om man skall hitta något vettigt för 25', även om det råkar ligga ute en till synes väldigt fräsch G3HST på Blocket just nu för 30'. Fick ge 40' för vår F1900 2001:a.
Sen är även minsta Kubotan något opraktiskt stor för 2500-3000 kvm.
 

KUBOTA T1880 perfekt till mindre​

 
Tänker att nytt ändå är nytt...och för att klippa gräs borde även de billigare klipparna vara ok?
 
blade122222 blade122222 skrev:
Tänker att nytt ändå är nytt...och för att klippa gräs borde även de billigare klipparna vara ok?
En ny klippare i 25 kkr klassen gör en mest besviken. Jag var tvungen att ordna klippmaskin snabbt för några år sen och köpte just en sån. Ångrar det minst en gång i veckan under hela klippsäsongen.
Skramlig, tung att styra, för klen hydrostat, för lätt så man studsar runt, listan kan göras oändlig..

Letar också efter äldre proffsmaskin istället men inte kommit till skott än. :(
 
Jag köpte en gammal toro groundmaster 117 flr 10kkr. Min far köpte en ny lågbudgetmaskin för samma pengar. Hans är skrotad, jag kan nog sälja min för minst samma pengar om jag vill.
 
blade122222 blade122222 skrev:
Tänker att nytt ändå är nytt...och för att klippa gräs borde även de billigare klipparna vara ok?
helt fel sorry
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
När jag läser åsikterna folk har lutar det mer åt robotgräsklippare😅 Och snöslunga på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.