Hej på er!

Jag är ny här och hoppas att få tips från en kunnig. Jag har en kombinerad tvätt och torktumblare SIemens IQ800 E-nr: WD15H540DN /04 som är ca 5år gammal. Den har slutat att torka tvätten, eller snarare den gör allt som den ska, ingen varningen eller felkod men luften som den torkar tvätten med blir aldrig varm. Den är alltså bara rumstempererad.

Jag vet inte om det är relaterat, men det hände efter jag tvättade en ullmatta som jag av misstag körde i snabb centrifug så var inte så "ullig" längre. Det blev igentäppt med ull i avloppet och i pumphuset som jag rengjorde och körde 5-6 "luddsköljnings program" för att verkligen rensa ut allt medans avloppsslangen rann ut rakt ner i golvbrunnen.

Nästa vanliga tvätt märkte jag att det aldrig blev torrt. Den tvättar, centrifugerar och kör ett komplett torkprogram men luften som blåser ut ur utblåset där bak är rumstempererat. Jag har läst lite generella saker som man kan kolla och se bild, jag har rengjort kondensatorn och värmeelementet noggrant där ull hade fastnat (inte jättemycket men lite grann). Öppnade upp luftslangarna också på bilden för att se att de var rena och de var de.

Fläkten blåser på bra och trumman snurrar medans den torkar, det är bara att luften inte blir varm. Jag har testat NTC (temp sensorerna), de två jag har hittat, se bild och de verkar fungera. Själva värmeelementet mäter motstånd och har ingen öppen krets. Allt är super rent och fint och inget ull kvar. Är det någon annan sensor jag har missat? Var kan den sitta i så fall?

Alla tips välkomnas, gärna var i maskinen jag ska leta. Jag har hittat värmeelementet för vattnet men det är de inte fel på, det är själva luften som jag tror jag har lokaliserat (se bild).
 
  • Öppen diskmaskin, demonterad med framhävda komponenter: värmeelement, NTC-sensorer och kondensator. Reparation eller felsökning pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

A
T thekman skrev:
Hej på er!

Jag är ny här och hoppas att få tips från en kunnig. Jag har en kombinerad tvätt och torktumblare SIemens IQ800 E-nr: WD15H540DN /04 som är ca 5år gammal. Den har slutat att torka tvätten, eller snarare den gör allt som den ska, ingen varningen eller felkod men luften som den torkar tvätten med blir aldrig varm. Den är alltså bara rumstempererad.

Jag vet inte om det är relaterat, men det hände efter jag tvättade en ullmatta som jag av misstag körde i snabb centrifug så var inte så "ullig" längre. Det blev igentäppt med ull i avloppet och i pumphuset som jag rengjorde och körde 5-6 "luddsköljnings program" för att verkligen rensa ut allt medans avloppsslangen rann ut rakt ner i golvbrunnen.

Nästa vanliga tvätt märkte jag att det aldrig blev torrt. Den tvättar, centrifugerar och kör ett komplett torkprogram men luften som blåser ut ur utblåset där bak är rumstempererat. Jag har läst lite generella saker som man kan kolla och se bild, jag har rengjort kondensatorn och värmeelementet noggrant där ull hade fastnat (inte jättemycket men lite grann). Öppnade upp luftslangarna också på bilden för att se att de var rena och de var de.

Fläkten blåser på bra och trumman snurrar medans den torkar, det är bara att luften inte blir varm. Jag har testat NTC (temp sensorerna), de två jag har hittat, se bild och de verkar fungera. Själva värmeelementet mäter motstånd och har ingen öppen krets. Allt är super rent och fint och inget ull kvar. Är det någon annan sensor jag har missat? Var kan den sitta i så fall?

Alla tips välkomnas, gärna var i maskinen jag ska leta. Jag har hittat värmeelementet för vattnet men det är de inte fel på, det är själva luften som jag tror jag har lokaliserat (se bild).
du har överhettningsskydd i luftkanalen överst återställningsbara
torkens värmeelement sitter i luftkanalen av aluminium överst
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
du har överhettningsskydd i luftkanalen överst återställningsbara
torkens värmeelement sitter i luftkanalen av aluminium överst
Aha! Det är dessa två du menar? En hade ploppat ut och gick att trycka in och ett tydligt "klick-ljud" hördes. Då var det alltså värmeelementet för vattnet som var på min bild ovan?
 
  • Inuti elektronisk apparat, kablar, mekaniska komponenter, underhållsåtgärd, kortslutningsknapp, text "Tryck in för återställning?"
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
T thekman skrev:
Aha! Det är dessa två du menar? En hade ploppat ut och gick att trycka in och ett tydligt "klick-ljud" hördes. Då var det alltså värmeelementet för vattnet som var på min bild ovan?
helt rätt på båda
 
electroluxaren skrev:
helt rätt på båda
Ah, jag förstår! Då gjorde jag det mycket mer komplicerat för mig själv genom att ta ut värmeelement för vattnet och rengjorde kondensator osv, men nu är de i alla fall helt rena som nya. Jag beställde även en NTC-sensor från siemens då jag trodde först det var den det var fel på för jag hade läst att det skulle vara kontinuitet genom sensorn om man mätte sensorn med multimeter, innan jag hittade en annan som sa att denna sensor skulle man testa om motståndet ändrades om man doppade sensorn (metalltoppen) i varmt vatten.

Kör ett tork program nu och känner redan på det övre elementet att det har blivit varmt.
Du är en stjärna! Tack så hemskt mycket! Och detta skulle Siemens ha ca 2000sek för att komma ut och göra, tänk vad lätt saker när man lär sig :)

Tackar och bockar igen, hoppas någon annan kan hitta denna tråd, och dina goda råd om det händer nästa person. God jul på dig!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
@thekman electroluxaren har hjälp många, en stjärna! Jag ser dock att du gett ditt eget inlägg bästa svar, och det är lite synd när det är @electroluxaren som kom med lösningen. Jag tycker du ska byta, det går förhoppningsvis.🙂 Man får poäng och ära när man hjälper andra med bästa svar, och det är electroluxaren verkligen värd.
 
A
MultiMan MultiMan skrev:
@thekman electroluxaren har hjälp många, en stjärna! Jag ser dock att du gett ditt eget inlägg bästa svar, och det är lite synd när det är @electroluxaren som kom med lösningen. Jag tycker du ska byta, det går förhoppningsvis.🙂 Man får poäng och ära när man hjälper andra med bästa svar, och det är electroluxaren verkligen värd.
en del gillar lånta fjädrar!
Stolen valor!
 
  • Gilla
FredrikB
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@thekman electroluxaren har hjälp många, en stjärna! Jag ser dock att du gett ditt eget inlägg bästa svar, och det är lite synd när det är @electroluxaren som kom med lösningen. Jag tycker du ska byta, det går förhoppningsvis.🙂 Man får poäng och ära när man hjälper andra med bästa svar, och det är electroluxaren verkligen värd.
Det var för det inlägget innehöll Eleectroluxarens svar och mitt förtydligande med bild och pilar. Om någon letar svaret på denna fråga skulle jag velat se det inlägget med Eleectroluxarens svar och mitt förtydligande. Eller har jag missuppfattat vad "bästa svar"-knappen ska användas till? Är det inte avsedd för att personen som söker svar ska hitta det bästa svaret eller är det en slags "beröm" knapp?

Rätta mig gärna om jag har missuppfattat funktionen bästa svar.

Edit: Såg nu att du hade skrivit att man fick poäng. Jag tyckte det var lite svårt att tolka electroluxarens svenska i svaret, därför kände jag att en bild och förtydligande var på sin plats som "bästa svar". Jag tänkte att bästa svar hamnar längst upp om någon söker på detta problem, men om det är viktigt med att samla stjärnor så ber jag om ursäkt och missuppfattade användningen av bästa svar. Jag har nu korrigerat mitt misstag.

Vad du menar med "en del gillar lånta fjädrar! Stolen valor!" har jag ingen om electroluxaren ;D
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
T thekman skrev:
Aha! Det är dessa två du menar? En hade ploppat ut och gick att trycka in och ett tydligt "klick-ljud" hördes. Då var det alltså värmeelementet för vattnet som var på min bild ovan?
Jag har precis precis samma problem med min maskin men jag får inte ens av toppen för att komma åt att resetta… hur gjorde du?
 
F FredrikB skrev:
Jag har precis precis samma problem med min maskin men jag får inte ens av toppen för att komma åt att resetta… hur gjorde du?
Fann lösningen
 
F FredrikB skrev:
Fann lösningen
Kanon :) Lossa två skruvar och sedan skjut "locket" mot baksidan
 
  • Gilla
FredrikB
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.