Min kommun uppger att här finns en Strandskyddsdispens sedan 1987 som fortfarande gäller. Här är strandnära så vi behöver bara söka bygglov. Men, kan detta verkligen stämma?
 
https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/sa-planeras-sverige/planeringsfragor/strandskydd/

"Även om du får ett beslut om dispens, gäller strandskyddet för platsen fortfarande. Dispensen betyder bara att du får tillstånd att genomföra just det bygge eller den åtgärd du har fått dispens för."

https://www.naturvardsverket.se/vag...natur/strandskydd/dispens-fran-strandskyddet/
"Tidsramar för dispenser
En dispens upphör att gälla om den åtgärd som avses inte har påbörjats inom två år eller avslutats inom fem år från den dag då beslutet vann laga kraft."
"Om anläggningen/åtgärden har utförts inom gällande tidsramar, och om den inte har fått en tidsbegränsning, så gäller dispensen tills vidare."
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Kommunen säger att den aktuella dispensen inte har någon tidsbegränsning. Det är oklart vilken eller vilka åtgärder som dispensen först syftade på 1987. Men fortfarande 2024 räcker det tydligen bara med vanligt bygglov iaf i här!
 
I Idyll skrev:
Kommunen säger att den aktuella dispensen inte har någon tidsbegränsning. Det är oklart vilken eller vilka åtgärder som dispensen först syftade på 1987. Men fortfarande 2024 räcker det tydligen bara med vanligt bygglov iaf i här!
Nej så är det inte. Dispensen från 1987 gäller det som då avsågs, och bara det. Om det är oklart vad som gällde då så tja, det verkar konstigt. Har du kollat alla dokument?

Ska du bygga nåt nytt nu måste du söka ny strandskyddsdispens där du förklarar vad som nu ska byggas. Sen bedömer kommunen dispensen. Om de godkänner kan Länsstyrelsen överklaga och säga nej.

Edit: eller ja, om det är på nåt annat sätt blir jag förvånad iaf!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Är det inte så att strandskyddet är upphävt genom detaljplan då? För jag håller med om att en dispens rimligen är tidsbegränsad till långt under 35 år, men det kan ju vara en enkel fråga om språkförbistring också.
 
  • Gilla
lindmark_85 och 2 till
  • Laddar…
Det är inte så att det i ett tidigare dispens beslutats om en tomtplatsavgränsning? Om det är så att dina förutsättningar stämmer med bilden kan det vara det kommunen refererar till.
Vad är det du planerar att bygga?

Handritad skiss av tomt med huvudbyggnad, komplementbyggnad och avståndsmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Kommunen säger att den aktuella dispensen inte har någon tidsbegränsning. Det är oklart vilken eller vilka åtgärder som dispensen först syftade på 1987. Men fortfarande 2024 räcker det tydligen bara med vanligt bygglov iaf i här!
Jag tycker du ska dubbelkolla detta och kolla orsaken till varför kommunen bedömer att du inte behöver söka dispens. Du kan även kolla med Länsstyrelsen. Det är ingen preskriptionstid på brott mot strandskyddet som det är med bygglov och du vill inte behöva riva.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det är inte så att det i ett tidigare dispens beslutats om en tomtplatsavgränsning? Om det är så att dina förutsättningar stämmer med bilden kan det vara det kommunen refererar till.
Vad är det du planerar att bygga?

[bild]
Tomtplatsavgränsning! Inte funderat så! Förr var det arrendetomt men nu är tomten avstyckad och köpt. Finns ingen detaljplan heller men hela området är ett LIS-område.
 
Låter fortfarande lite lurigt i mina öron. LIS fanns väl inte 1987 och en tomtplatsavgränsning är ju inte ett generellt beslut om att framtids byggen inte kräver dispens. Likt @MetteKson skulle jag vara försiktig med att agera utan att veta mer.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Men vad står det i beslutet?

Ingen kan göra en tolkning av vad som omfattas eller inte av beslutet från 1987 om du inte berättar hur det beslutet är formulerat.
Har du själv läst det? Om inte börja där.
 
Jag ska begära ett utdrag av beslutet. Detta är nu muntligt gm Bygglovshandläggare men flertalet personer på kommunen har kommit & gått sedan 1987.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är inget ovanligt, men det kan som sagt vara bra att begära ut de handlingar som berör. Det skulle inte ske idag, men gamla dispenser kan mycket väl se ut så.
 
  • Gilla
Idyll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.