N Nerre skrev:
Nu handlade det väl om lastbilar som behöver ladda efter 4,5 timmes körning? Då behöver ju laddarna byggas där lastbilarna behöver ladda. De som kör bilarna blir inte så glada av att det finns en massa laddare på ställen där de inte kör.

Och jag tror inte att de som betalar miljoner för att bygga laddstationer vill bygga dem på ställen där de inte används. Det är marknaden som styr.
Det är ett obefintligt problem.
Det är ett problem idag men självkörade fordon är runt om hörnet. Så var lastbilen stannar spelar mindre roll JIT kan kan ironiskt bli väldigt exakt.
 
Det är ju bara att ställa ut några megapack så är peaklasten löst och dessutom stabiliserar upp nätet
 
A Avemo skrev:
Underdimensionerade elnät är något som vi skall anstränga oss för att komma ifrån.
Vilka är "vi"? Hur mycket högre elnätsavgifter är folk beredda att betala för att finansiera utbyggnaden av elnäten?

Vore det gratis att bygga elnät hade vi inte haft underdimensionerade elnät, men det kostar mycket pengar och de pengarna måste komma nånstans ifrån.

Det finns också en massa andra faktorer att ta hänsyn till, det är inte bara att bygga.

Svenska Kraftnät har en plan som sträcker sig till 2045.
https://www.svk.se/om-oss/rapporter-och-remissvar/systemutvecklingsplanen/
 
Redigerat:
N Nerre skrev:
Vilka är "vi"? Hur mycket högre elnätsavgifter är folk beredda att betala för att finansiera utbyggnaden av elnäten?

Vore det gratis att bygga elnät hade vi inte haft underdimensionerade elnät, men det kostar mycket pengar och de pengarna måste komma nånstans ifrån.

Det finns också en massa andra faktorer att ta hänsyn till, det är inte bara att bygga.

Svenska Kraftnät har en plan som sträcker sig till 2045.
[länk]
Vill du säga något med resonemanget? Ja det kostar pengar att bygga ut infrastruktur. Och ja det tar tid att bygga ut infrastruktur. Men vi får något för pengarna. Tycker du inte att det är ett problem: "När industrier tvingas lägga ner sina planer på utbyggnad på grund av att det är effektbrist i elnätet" som du skrev om i inlägg #21518?
 
  • Gilla
lilytwig och 3 till
  • Laddar…
Visst är det ett problem. Det har jag ju sagt hela tiden. Det var ju det hela diskussionen inleddes med, att jag påpekade att det är inte helt trivialt att bara slänga upp laddstationer för el-långtradare eftersom elnätet är underdimensionerat. På många ställen måste först elnätet byggas ut.
 
Mikael_L
Nerre, vilka ställen, lämpliga för att ladda tunga trafiken, är det som har för klent elnät?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Visst är det ett problem. Det har jag ju sagt hela tiden.
Bra att vi är överens på den punkten. Men det ser ut i inlägg #21528 som att du ifrågasätter om det problemet bör lösas med hänvisning till att det är dyrt.

N Nerre skrev:
Det var ju det hela diskussionen inleddes med, att jag påpekade att det är inte helt trivialt att bara slänga upp laddstationer för el-långtradare eftersom elnätet är underdimensionerat. På många ställen måste först elnätet byggas ut.
Du har uppenbart ingen aning om hur många ställen det rör sig om. Men det finns väldigt många fler ställen där det är helt trivialt att bara slänga upp laddstationer för el-långtradare eftersom elnätet är väldimensionerat.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Kan vi inte tillsvidare hålla oss till "vanliga" eldrivna personbilar?
Det räcker så bra att följa den utvecklingen att bli mogen och storskalig.🤣
 
A AndersS skrev:
Kan vi inte tillsvidare hålla oss till "vanliga" eldrivna personbilar?
Det räcker så bra att följa den utvecklingen att bli mogen och storskalig.🤣
Det har den varit sen 2018 när denna tråden skapades, låt oss prata om något som är nytt och spännande istället 🤣
 
A ajn82 skrev:
Det har den varit sen 2018 när denna tråden skapades, låt oss prata om något som är nytt och spännande istället 🤣
Njet, det finns idag drygt 5 000 000 bilar i Sverige varav ca 300 000 är elbilar, vid kommande årsskifte 24/25 beräknas det finnas ca 400 000 elbilar (nybilsförsäljningen totalt minskar 2024).
Om det bara är att kunna köpa en bil som är batteridriven håller jag med.
Däremot "För tidigt att köpa elbil" saknas det ännu en bredd funktionellt och i ekonomiskt perspektiv. Därför är tråden fortfarande högaktuell för oss som inte ännu ser det som ett alternativ att idag byta, men med stor potential utifrån fördelning dagens fördelning av bilar som rullar på vägarna.😉
Så tråden är nog mera intressant för oss som ännu inte kör elbil, än de som gör det.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Men begagnade elbilar är ju billigare och billigare, nu finns det Teslor under 200'
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Men begagnade elbilar är ju billigare och billigare, nu finns det Teslor under 200'
Ja men hur mår batterierna efter 10 år? Eller 20 år? Ingen som riktigt vet mer än att batterier är en färskvara som behöver vårdas på rätt sätt(sköter BMS så länge laddning finns). Mina litium batterier brukar hålla runt 10 år innan de tappar så mycket att tex drar man på med borrmaskinen så droppar volten så mycket att säkerhets kretsen klipper. Andra ger upp helt.
Köper man en beggad 10år+ elbil är nog ett batteribyte bra att ta med i beräkningen.
 
A aka_the_barf skrev:
Ja men hur mår batterierna efter 10 år? Eller 20 år? Ingen som riktigt vet mer än att batterier är en färskvara som behöver vårdas på rätt sätt(sköter BMS så länge laddning finns). Mina litium batterier brukar hålla runt 10 år innan de tappar så mycket att tex drar man på med borrmaskinen så droppar volten så mycket att säkerhets kretsen klipper. Andra ger upp helt.
Köper man en beggad 10år+ elbil är nog ett batteribyte bra att ta med i beräkningen.
Givetvis kommer det att inträffa att elbilar behöver nya batterier. Men att jämföra med borrmaskiner (eller telefoner) är inte riktigt rättvisande. En BMS kan prioritera olika. I en borrmaskin är batteriet ingen jättekostnad. Det är inte något som avskräcker en potentiell köpare att batteriet antagligen måste bytas inom 10 år. Därmed optimeras BMS:en för att ge maximal kapacitet och prestanda på bekostnad av livslängden. I en elbil är livslängden mycket viktigare och det görs flera avsteg från det som ger den maximala kapaciteten för att i stället öka livslängden. Elhybridbilar har ju funnits sedan 90-talet i stor skala. Och mig veterligen har de inte rykte om sig att de flesta behöver nytt batteri efter 10 år.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Lägg inte för mycket energi på Kräkningen, han kommer in hit och trollar med sin elbilskepsism då och då.
Senast var oktober där denne skrev några inlägg och försvann när det blev svårt att argumentera.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Givetvis kommer det att inträffa att elbilar behöver nya batterier. Men att jämföra med borrmaskiner (eller telefoner) är inte riktigt rättvisande. En BMS kan prioritera olika. I en borrmaskin är batteriet ingen jättekostnad. Det är inte något som avskräcker en potentiell köpare att batteriet antagligen måste bytas inom 10 år. Därmed optimeras BMS:en för att ge maximal kapacitet och prestanda på bekostnad av livslängden. I en elbil är livslängden mycket viktigare och det görs flera avsteg från det som ger den maximala kapaciteten för att i stället öka livslängden. Elhybridbilar har ju funnits sedan 90-talet i stor skala. Och mig veterligen har de inte rykte om sig att de flesta behöver nytt batteri efter 10 år.
Dagens BMS optimerar inte batterierna för olika "förhållanden" då kemin är den samma. den bekymrar sig om säkerhet och förstör inte batteriet för att få ut mer effekt då det kan leda till bränder. Däremot saknar tex borrmaskins batterier tex aktiv kylning och eller förvärmning vilket är den största skillnaden.
13th Marine 13th Marine skrev:
Lägg inte för mycket energi på Kräkningen, han kommer in hit och trollar med sin elbilskepsism då och då.
Senast var oktober där denne skrev några inlägg och försvann när det blev svårt att argumentera.
Har sällan svårt att argumentera mot dagens elbilar: Batterier har jag stor erfarenhet av i övriga applikationer och problemet är batterierna inte bilen som sådan. Tekniken vi använder idag är ifrån tidigt 70 tal och det mest moderna batteriet idag, järnluftbatteriet är ämnat för stationära backup system.
Bor du inte i villa eller kan ladda på annat sätt finns det få saker som talar för en elbil. Jag kan själv tänka mig en elbil men idag är priserna för branta helt enkelt. Min nuvarande lilla aygo kostade mig 15000kr i inköp och kostar mig ungefär 700kr i månaden med alla kostnader inräknade, även drivmedel. Kom med en elbil med samma kostnad så kommer jag stå först i kön även med dagens batteri teknik.
Ska jag köpa en ELbil för 500k ska den vara bättre än min aygo på precis ALLT.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.