Jag skata bort en pinnexpander från min betongvägg där trappräcket satt. hur ska jag göra
 
S
Dra ut, kapa av, knacka av, slå in...
 
S Sernando skrev:
Dra ut, kapa av, knacka av, slå in...
Skulle jag kunna få en mer utförlig beskrivning hur jag ska kunna dra ut. Den sitter som sten
 
Beroende på sorten på exspandern. Kan vara en som man knackar in och den har då en ring på sig som kärvar i hålet. Sen dras muttern till och ringen låser mot en kona på bulten. Prova med att kapa jäms med väggen och slå in bulten, då kan bulten kanske gå in någon centimeter. i Övrigt så får du inte ut den.
 
S
Har du du inga verktyg, är det ju svårt.

Omöjligt att veta hur just din expander sitter.

Kapa av den med en vinkelslip eller slå av den med en hammare.
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
C
T Thimmet skrev:
Skulle jag kunna få en mer utförlig beskrivning hur jag ska kunna dra ut. Den sitter som sten
Helt rätt, sitter de som de skall går de inte att dra ut.
Man måste vidga hålet. Beroende på djup och betongkvalitet kan det räcka att bearbeta den i sidled med en hammare, annars får man använda huggmejsel, mejselhammare eller borra runtom.
 
Så här ser det ut
 
  • Delvis utstickande rostig skruv i en grå vägg med strukturtapet bredvid en träkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skruv som sticker ut ur en vägg där spacklet inte täcker ordentligt runt skruven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
Ulltand
  • Laddar…
C
Den sitter ju i en plugg, så det är nog inte någon expander.
Skruva på två muttrar (i den mån det går nu när gängorna är manglade) och använd den inre muttern för att gänga ur den. Alternativt använd en rörtång, svetstång eller ev. en polygrip eller nåt som får tillräckligt bra nyp om den för att kunna gänga ur den.
 
Ser ut som ett skruvstift i plugg, så bara ta polygripen och skruva ut den
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
T tracker skrev:
Ser ut som en grön plugg, kan vara ett skruvstift...
[länk]
Tack så mycket. Det var det👍🏻.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.