Är det möjligt att lägga kullersten i betong längs husväggen eller är det dåligt med tanke på dränerigen?

(Har putsat stenhus i skåne)
 
S
Det lär spricka relativt omgående, så det bör du ha i åtanke. Det brukar se väldigt ogenomtänkt, på de ställen som gjort det.
 
S Sernando skrev:
Det lär spricka relativt omgående, så det bör du ha i åtanke. Det brukar se väldigt ogenomtänkt, på de ställen som gjort det.
En välgjord kantstensbelagd gångväg bredvid en staket, utan synliga sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är gjort på många ställen o där e s inte sprucket
 
  • Gilla
J.Hoffa
  • Laddar…
S
Men ser likafullt ogenomtänkt ut och är dessutom väldigt fult. Att betong spricker, är däremot väldigt väl känt. Ju tunnare desto mer spricker det. Du får givetvis göra precis vad du vill vid ditt hus.
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Vi kanske skulle svara på TS frågor istället för att komma med personliga åsikter om vad som är snyggt och inte.

Det kan väl inte vara ett problem med dränering så länge man ser till att det faller lite bort från väggen. Någon kanske kan tipsa om hur man gör för att minska risken att det spricker. Jag är också intresserad eftersom jag funderar på samma sak i min trädgård, dock inte runt huset.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 2 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Vi kanske skulle svara på TS frågor istället för att komma med personliga åsikter om vad som är snyggt och inte.

Det kan väl inte vara ett problem med dränering så länge man ser till att det faller lite bort från väggen. Någon kanske kan tipsa om hur man gör för att minska risken att det spricker. Jag är också intresserad eftersom jag funderar på samma sak i min trädgård, dock inte runt huset.
Ja precis ☺️ tack.
 
M Malinelisabeth skrev:
Är det möjligt att lägga kullersten i betong längs husväggen eller är det dåligt med tanke på dränerigen?

(Har putsat stenhus i skåne)
Du kan inte tänka dig riktig kullersten, eller gatsten? Edit: nu förstår jag vad du menar🤣. Det viktigaste är underarbetet oavsett om du väljer att foga med sand eller bruk, eller även sätta i betong.
 
Redigerat:
C Carl Johansson skrev:
Du kan inte tänka dig riktig kullersten, eller gatsten? Edit: nu förstår jag vad du menar🤣. Det viktigaste är underarbetet oavsett om du väljer att foga med sand eller bruk, eller även sätta i betong.
Kostnads fråga men tack har fått svar nu👍🏻
 
C
M Malinelisabeth skrev:
Det är gjort på många ställen o där e s inte sprucket
Jag tror inte det där är betong, utan stenmjöl eller möjligen s.k. flexibel hårdfog specifikt avsedd för ändamålet.
 
C cpalm skrev:
Jag tror inte det där är betong, utan stenmjöl eller möjligen s.k. flexibel hårdfog specifikt avsedd för ändamålet.
Hoppla, tror du det…hm…kanske e bättre o göra så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.