Närbild av en blå bil med fokus på frontlyktan som är täckt med kondens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krackelerat och skadat strålkastarglas på en blå bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en bilstrålkastare med sprucket glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad bilstrålkastare med sprucket glas på en blå bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilstrålkastare med sprucket glas och synliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
RoTe
Jaha?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
nej.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Så länge det inte påverkar ljusbilden spelar det ingen roll för besiktningsmannen
 
  • Haha
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Skadad. Dvs underkänd
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Så länge det inte påverkar ljusbilden spelar det ingen roll för besiktningsmannen
Skador i glaset påverkar alltid ljusbilden, något annat vore en fysikalisk omöjlighet.
Hur mycket det påverkar och om besiktningsmannen slår ned på det av den anledningen är en annan sak.
I det här fallet ser jag det som solklart vad utfallet blir.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
solklar anmärkning. Det blir det nog oavsett ljusbild om de är på det humöret. "glaset" ska vara helt och oskadat. Man brukar få anm på skadat glas vid stenskott på äldre bilar med "glas" också.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nä.. det får inte finnas vassa kanter (som gångtrafikanter kan skada sig på) och ljusbilden (den de kollar på besiktningen) ska vara godkänd..

Och eftersom den där ser "lagad" ut och skadan verkar vara en bit ifrån lampan så ska det nog gå gå igenom
 
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
S
Violina Violina skrev:
Nä.. det får inte finnas vassa kanter (som gångtrafikanter kan skada sig på) och ljusbilden (den de kollar på besiktningen) ska vara godkänd..

Och eftersom den där ser "lagad" ut och skadan verkar vara en bit ifrån lampan så ska det nog gå gå igenom
Men visst ser du väl att det är sprickor över hela lyltglaset???

Givetvis kan den ändå, mot all förmodan, gå igenom besiktningen, men det finns väldigt många fel och brister som slinker igenom, fast det egentligen skulle bli nedslag och underkänd besiktning.
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Men visst ser du väl att det är sprickor över hela lyltglaset???

Givetvis kan den ändå, mot all förmodan, gå igenom besiktningen, men det finns väldigt många fel och brister som slinker igenom, fast det egentligen skulle bli nedslag och underkänd besiktning.
Bara att köra in och prova (om det snart är dags för besiktning) lär knappast bli ombesiktning utan bara en tvåa du behöver åtgärda själv..
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Nej, besiktningstekniker är inga hantverkare 😱🙃😎
 
Nissens
Violina Violina skrev:
Bara att köra in och prova (om det snart är dags för besiktning) lär knappast bli ombesiktning utan bara en tvåa du behöver åtgärda själv..
Det lär bli en ombesiktning. Att byta lykta och sedan justera ljuset kräver mer prylar än vad de flesta har hemma…
 
Nissens Nissens skrev:
Det lär bli en ombesiktning. Att byta lykta och sedan justera ljuset kräver mer prylar än vad de flesta har hemma…
Nä.. det måste det faktiskt inte..

Och bytet är inte heller jättekomplicerat.. Kan behövas en torx nyckel (el dylikt) för att byta och det kanske inte alla har, men skulle säga att verktygen du behöver är väldigt standard..
Sen räcker att bilen står plant och lysa mot en vägg.. sen justera så båda lyktorna träffar "lika högt upp" efter man bytt..

Krångligaste bilen jag någonsin bytt framlykta på var min Subaru, men det var bara krångligt för att man behövde lossa så mycket (inte för att det behövdes konstiga verktyg)..
Lättaste var V70in exet och jag hade.. där var det två "pinnar" man drog upp och sen var hela lyktan lös..
 
Nissens
Violina Violina skrev:
Nä.. det måste det faktiskt inte..

Och bytet är inte heller jättekomplicerat.. Kan behövas en torx nyckel (el dylikt) för att byta och det kanske inte alla har, men skulle säga att verktygen du behöver är väldigt standard..
Sen räcker att bilen står plant och lysa mot en vägg.. sen justera så båda lyktorna träffar "lika högt upp" efter man bytt..

Krångligaste bilen jag någonsin bytt framlykta på var min Subaru, men det var bara krångligt för att man behövde lossa så mycket (inte för att det behövdes konstiga verktyg)..
Lättaste var V70in exet och jag hade.. där var det två "pinnar" man drog upp och sen var hela lyktan lös..
Som sagt, en så sprucken strålkastare skall inte gå igenom en besiktning, och det ger normalt ombesiktning om besiktningmannen är kompetent. Höjden är självklart lättast att ställa in, men det skall justeras i sidled också.

Du verkar inte ens ha tänkt på att förutom förvrängd ljusbild så blir det risk för fuktinträngning dessutom med en sådan skada som på bilden. Men skadad ljusbild räcker för ombesiktning..
 
Det är inte värre att justera ljusbilden i sidled än vad det är i höjdled (på de bilar där möjligheten finns) reflektorerna på ts bil ser ju fina ut.

Hade det varit min bil hade jag provat att besikta innan jag bytte lampa (om det är en billig bil, vilket detta ser ut att vara)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.