Hej!
Jag ska bygga ett växthus, ca 5,7*5 meter, där ena långsidan blir befintlig vägg på murat garage. Sandig jord och södraste Skåne. Har läst flera olika beskrivningar på grunden, och har landat i följande.
Gräva ut 35-40 cm, på med 10-15 makadam 8-16, mura Leca 15x19x59 direkt på (utan gjuten sula). Är det rimligt?
 
Ja, just det, ska kanske nämna att det blir 1 lager leca under mark och 2-3 lager leca ovan mark.
 
Nu är jag på inget sätt konstruktör eller sakkunnig men jag hade gjutit en sula. Känns som för stor risk för sprickor i muren annars? Så gjorde i alla fall jag till vårt växthus. Väldigt komprimerat förlopp här 🙂
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Nu är jag på inget sätt konstruktör eller sakkunnig men jag hade gjutit en sula. Känns som för stor risk för sprickor i muren annars? Så gjorde i alla fall jag till vårt växthus. Väldigt komprimerat förlopp här 🙂
[media]
Hej! Tack för svar! Ja, jag har också övervägt att safe:a genom att gjuta, men frågan är om det är nödvändigt eller om det bara är för att vara på den säkra sidan. Jag vill helst inte bygga mer än vad som krävs för att det ska vara tillräckligt hållbart :)
 
Ingen som har koll? Blir det bättre om jag kör 1,5 lager Leca under mark?
 
En bra kompromiss är kanske att börja med ett lager sulformsblock? Då minimerar du betongen, men får en armerad, gjuten ring.
 
jag har gjort precis det du beskriver här i sydvästra skåne. grävde ut, makadam som jag paddade och sen 3 varv leca med bistål mellan lager lager 1 och 2. Sen en tryckimpregnerad regel ovanpå för att fästa växthuset i. Står sig fortfarande nu efter 5 år
 
O olofh skrev:
jag har gjort precis det du beskriver här i sydvästra skåne. grävde ut, makadam som jag paddade och sen 3 varv leca med bistål mellan lager lager 1 och 2. Sen en tryckimpregnerad regel ovanpå för att fästa växthuset i. Står sig fortfarande nu efter 5 år
Tack för svar! Bra att veta att det finns ett exempel som håller. Har du någon uppfattning om det är en ”korrekt” lösning eller om det innebär att man genar? Dvs. har man tummat på vad som egentligen behövs eller är det fullt tillräckligt?
 
A arkTecko skrev:
En bra kompromiss är kanske att börja med ett lager sulformsblock? Då minimerar du betongen, men får en armerad, gjuten ring.
Tack för tipset! Visste inte att det fanns, men ser ut som en smidig lösning. Har du någon uppfattning om det behövs eller är det för att vara på den säkra sidan?
 
ElleH ElleH skrev:
Tack för svar! Bra att veta att det finns ett exempel som håller. Har du någon uppfattning om det är en ”korrekt” lösning eller om det innebär att man genar? Dvs. har man tummat på vad som egentligen behövs eller är det fullt tillräckligt?
Jag är pragmatisk. Skulle vilja påstå att det till ngt så litet som ett växthus inte behövs så mkt. Du kan förbättra oddsen genom att lägga ner markisolering så tjälen inte kryper ner lika lätt. Jag tror jag grävde ner 40 -50cm just där muren hamnade. 20 cm där golvet inne i vöxthuset är
 
  • Gilla
ElleH
  • Laddar…
ElleH ElleH skrev:
Tack för tipset! Visste inte att det fanns, men ser ut som en smidig lösning. Har du någon uppfattning om det behövs eller är det för att vara på den säkra sidan?
Det kanske beror på hur känslig konstruktionen är för rörelser...? Sandjord är väl inte så tjälfarlig, så ifall det är kompakt borde det kanske fungera.

Är det plast eller glas förresten? Är det plast skulle jag inte alls oroa mig. Men 5 meter är ändå ganska brett, så är det glasrutor som inte har stor rörelsemån är det lite känsligare.

Såhär gjorde jag (det är Finjas u-block, de är med minimal mängd betong). Men då är det en rejäl konstruktion, och mer av ett glasat hus än ett växthus.

Grundkonstruktion av Finjas u-block med minimalt med betong på sandjord, förberedd för växthusbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
B
Kolla även på skalformsblock.

De är smidiga till sådant här, bara att gräva ur, ut med makadam, ställ ut blocken, armera och fyll med betong. Inte alltför fula att se på heller om man inte putsar, och inte speciellt dyra heller.

Tror det blir lite bättre än att bara ställa ut lecablock.
 
A arkTecko skrev:
Det kanske beror på hur känslig konstruktionen är för rörelser...? Sandjord är väl inte så tjälfarlig, så ifall det är kompakt borde det kanske fungera.

Är det plast eller glas förresten? Är det plast skulle jag inte alls oroa mig. Men 5 meter är ändå ganska brett, så är det glasrutor som inte har stor rörelsemån är det lite känsligare.

Såhär gjorde jag (det är Finjas u-block, de är med minimal mängd betong). Men då är det en rejäl konstruktion, och mer av ett glasat hus än ett växthus.

[bild]
Håller helt med. Är det mer typ orangeri med tunga moderna glas så är det dumt att gena. Bra lösning!
 
Det är i glas, stora fönster med aluminiumram 120*130 (som vi ska klä in), som vi ska fästa i en regelvägg är planen, så jag tänker mig att det ger mer flexibilitet än metallstomme med spår för glas.
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.