Fått sån fin hjälp tidigare med alla korkade frågor jag lyckas ställa, så ger det ett nytt försök med detta projekt😊

På denna yta kommer jag att anlägga ett växthus på ca 6kvm. Det är för hobbyodling sommar och vår, av aluminium med säkerhetsglas.

Skulle gärna vilja ha marksten eller tegel som golv i detta hus, och undrar hur jag ska gå tillväga? Som ni ser på bilderna är det just nu en gammal markduk efter vårt föregående växthus med jord och grus ovanpå.

Vore tacksam för hur jag ska gå tillväga, och vad jag ska ha för sorts lager (och i vilken ordning)?

(T.ex)?

Växthus
Marksten
Stenmjöl
Grus
Markduk
 
  • Markyta med grus och jord, ramad av träplank och betongplattor, med krukor längs husväggen, planerad för växthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal markduk med jord och grus, några betongplattor, och krukor med växter vid sidan, tänkt för nytt växthusprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markyta med singel och en synlig del av gammal markduk, tänkt för anläggande av växthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

W
ELantagonism ELantagonism skrev:
Fått sån fin hjälp tidigare med alla korkade frågor jag lyckas ställa, så ger det ett nytt försök med detta projekt😊

På denna yta kommer jag att anlägga ett växthus på ca 6kvm. Det är för hobbyodling sommar och vår, av aluminium med säkerhetsglas.

Skulle gärna vilja ha marksten eller tegel som golv i detta hus, och undrar hur jag ska gå tillväga? Som ni ser på bilderna är det just nu en gammal markduk efter vårt föregående växthus med jord och grus ovanpå.

Vore tacksam för hur jag ska gå tillväga, och vad jag ska ha för sorts lager (och i vilken ordning)?

(T.ex)?

Växthus
Marksten
Stenmjöl
Grus
Markduk
Beroende på nuvarande underlag skulle jag lagt bergkross 0/32 0/16 eller0/18, paddat två gånger och fått den plant, markduk med lite överskott så det inte blir för lite (hellre för mycket än för lite) stenmjöl 0/2 eller 0/4 paddat det två gånger och plana av, innan du lägger plattorna tar du en rak bräda (om du inte har tillgång till den utrustningen som man har när man jobbar med det) och ett vattenpass och drar av det på en och samma gång. Sedan lägger du plattorna. Använd gummiklubba att slå ner plattorna med om dom är ojämna. Tänk på att fogsand är viktigt att använda, finns på dom flesta bygghandlar och lokalföreningar.


Lycka till!
 
W Walle_Norrland_Skåne skrev:
Beroende på nuvarande underlag skulle jag lagt bergkross 0/32 0/16 eller0/18, paddat två gånger och fått den plant, markduk med lite överskott så det inte blir för lite (hellre för mycket än för lite) stenmjöl 0/2 eller 0/4 paddat det två gånger och plana av, innan du lägger plattorna tar du en rak bräda (om du inte har tillgång till den utrustningen som man har när man jobbar med det) och ett vattenpass och drar av det på en och samma gång. Sedan lägger du plattorna. Använd gummiklubba att slå ner plattorna med om dom är ojämna. Tänk på att fogsand är viktigt att använda, finns på dom flesta bygghandlar och lokalföreningar.


Lycka till!
Tack så mycket för utförligt svar!!
Vad är meningen med den raka brädan och vattenpasset där i slutet, är det för att få
Till en jämn yta för markstenen?

Och angående lager: nedifrån och uppåt

Bergkross och padda
Markduk ovanpå grus
Stenmjölet och padda
Marksten

Stämmer det?
 
W
ELantagonism ELantagonism skrev:
Tack så mycket för utförligt svar!!
Vad är meningen med den raka brädan och vattenpasset där i slutet, är det för att få
Till en jämn yta för markstenen?

Och angående lager: nedifrån och uppåt

Bergkross och padda
Markduk ovanpå grus
Stenmjölet och padda
Marksten

Stämmer det?
Ja det är för att få jämn yta till plattorna.
Ja det stämmer, bergkross och padda först och markduken ska vara ovanpå bergkross sedan stenmjöl och padda
 
  • Älska
ELantagonism
  • Laddar…
Spontat låter det något överdrivet. Jag tog bort några cm grässvål, jämnade av underlaget och la stenplattor, sedan byggde jag ett växthus liknande det du nämner. Det fungerar bra. Man behöver inte gräva ner plast inför varenda litet bygge.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Spontat låter det något överdrivet. Jag tog bort några cm grässvål, jämnade av underlaget och la stenplattor, sedan byggde jag ett växthus liknande det du nämner. Det fungerar bra. Man behöver inte gräva ner plast inför varenda litet bygge.
Blir det inte risk att växthuset rör sig/skadas då? Kommer visserligen gjuta sockeln i cementrör så det bör bli stabilt ändå🤔
 
Det beror ju lite på vad som finns under. Men dessa växthus är inte särskilt känsliga.
 
  • Gilla
ELantagonism
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.