Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att inget elinstallationsarbete har bedrivits i Sverige av säljaren. Husmodulen monterades ju i nån baltstat. Då gäller väl inte svensk lagstiftning för arbetet där? För inte sker väl elinstallationsarbete när huset passerar gränsen?

Elsäkerhetslagen:

[bild]
Nej, inte om det inte ska till Sverige. Frågan blir istället om huset får spänningssättas i Sverige eftersom arbetet inte utförts enligt svensk lag. Det blir kundens, TS, problem.

Som du kanske märker anser jag att lagen skulle kunna vara ett handelshinder mot andra EU-länder.
 
Claes Sörmland
H HenrikHuslöse skrev:
Nej, inte om det inte ska till Sverige. Frågan blir istället om huset får spänningssättas i Sverige eftersom arbetet inte utförts enligt svensk lag. Det blir kundens, TS, problem.

Som du kanske märker anser jag att lagen skulle kunna vara ett handelshinder mot andra EU-länder.
Det är så jag uppfattar det. Att det ligger på TS att säkerställa att det elinstallationsarbete som genomförs inom rikets gränser genomförs av registrerat elinstallationsföretag.
´
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är så jag uppfattar det. Att det ligger på TS att säkerställa att det elinstallationsarbete som genomförs inom rikets gränser genomförs av registrerat elinstallationsföretag.
´
@Claes Sörmland @HenrikHuslöse
Vad skulle påföljderna vara för mig i så fall, och vad vore påföljderna bli om elen kopplades på efter uppmaning av säljarna?
 
Claes Sörmland
S Helena mfl skrev:
@Claes Sörmland @HenrikHuslöse
Vad skulle påföljderna vara för mig i så fall, och vad vore påföljderna bli om elen kopplades på efter uppmaning av säljarna?
Inga alls tänker jag.

Du hittar en elinstallationsfirma och köper tjänsten att ansluta husets elanläggning till nätet. De går igenom elanläggningen och skapar sig kännedom om den, installerar sedan det elmätarskåp med huvudsäkringar som nätägaren godkänner och sen skickar de en s. k. färdiganmälan till nätägaren. Nätägarens elektriker kommer sedan efter några veckor och kopplar in elen till husets elanläggning. Du har gjort vad du ska.

Om du vill ha de bästa svaren lägg upp en tråd på elforum. Där finns folk som verkligen kan branschen, regelverket och hur man praktiskt hanterar detta.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Är det levererade huset CE-märkt?
Troligen ja. Annars får man inte sälja det.


H HenrikHuslöse skrev:
Nej, inte om det inte ska till Sverige. Frågan blir istället om huset får spänningssättas i Sverige eftersom arbetet inte utförts enligt svensk lag. Det blir kundens, TS, problem.

Som du kanske märker anser jag att lagen skulle kunna vara ett handelshinder mot andra EU-länder.
Svensk lag beskriver inte i detalj hur elinstallationer ska se ut* - Bara vem som får utföra arbetet. Det finns, som du är inne på, harmoniserade EU-regler och en produkt som uppfyller de får säljas inom hela EU (med CE-märkning och dess krav).


*) Ja, det hänvisas till "Svensk standard" men det trumfar inte de gemensamma reglerna inom EU.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Troligen ja. Annars får man inte sälja det.




Svensk lag beskriver inte i detalj hur elinstallationer ska se ut* - Bara vem som får utföra arbetet. Det finns, som du är inne på, harmoniserade EU-regler och en produkt som uppfyller de får säljas inom hela EU (med CE-märkning och dess krav).


*) Ja, det hänvisas till "Svensk standard" men det trumfar inte de gemensamma reglerna inom EU.
Tack!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inga alls tänker jag.

Du hittar en elinstallationsfirma och köper tjänsten att ansluta husets elanläggning till nätet. De går igenom elanläggningen och skapar sig kännedom om den, installerar sedan det elmätarskåp med huvudsäkringar som nätägaren godkänner och sen skickar de en s. k. färdiganmälan till nätägaren. Nätägarens elektriker kommer sedan efter några veckor och kopplar in elen till husets elanläggning. Du har gjort vad du ska.

Om du vill ha de bästa svaren lägg upp en tråd på elforum. Där finns folk som verkligen kan branschen, regelverket och hur man praktiskt hanterar detta.
Va fint att det inte längre är lika angeläget för dig eller/och @HenrikHuslöse att jag ska städa upp efter säljaren! Att inte poletten trillade ner tidigare. Såg att du/ni städat lite på hemsidan också. Givetvis snapshotade jag INNAN en av dina/era advokater hade sitt lilla korsförhör med mig över telefon. Vi hörs och ses
 
Redigerat:
  • Wow
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Denna trådskapare måste vara ett troll..
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Denna trådskapare måste vara ett troll..
Jag har snapshotat hela denna konversationen också. Det går bra att anmäla mig om ni tror jag är ett troll.
 
  • Haha
  • Wow
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Varför skulle Claes Sörmland eller HenrikHuslöse låta sina advokater ringa till dig? Har du gett dina kontaktuppgifter till dom? Vart hittar jag deras gemensamma hemsida?
 
  • Gilla
Installation och 4 till
  • Laddar…
+1 på den
 
useless useless skrev:
Varför skulle Claes Sörmland eller HenrikHuslöse låta sina advokater ringa till dig? Har du gett dina kontaktuppgifter till dom? Vart hittar jag deras gemensamma hemsida?
Har jag en advokat? Detta är mer än jag visste själv! 😂

Claes, vi får göra något av detta.
 
  • Haha
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Har jag en advokat? Detta är mer än jag visste själv! 😂

Claes, vi får göra något av detta.
Håll oss uppdaterade på er hemsida!
 
  • Haha
Violina och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Något oväntad utveckling.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Något oväntad utveckling.
Jag förstår det. Kanske inte lika tydligt för folk här som inte följt mailkorrespondens jag haft med hustillverkaren. Jag tror det kallas oredigt förfarande, men jag är inte så bra på juridiken. Jag vill mest att säljaren gör rätt för sig gentemot deras kunder. Det går åt rätt håll. Ett av de två Litauiska bolagen som är med i soppan momsregistrerades i förrgår. Skatten struntar jag i, men de behöver ta ansvar för vad som levereras. Jag tänker INTE hänga ut någon eller något bolag här. Men uppdaterar löpande för den intresserade. Alltid finns det något att ta lärdom av mina misstag

Glad Påsk! 🐣
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.