Hej!
Har planer på att bygga ett loft i verkstaden och skulle vilja veta om i-balken jag har skulle fungera som bärlina utan att behöva ett stöd i mitten, spännvidd ca 8m
Loftet skulle då isåfall bli 8x3,5m
Balken jag har är en IPE360

Någon som har koll på sånt här?
 
Hej
Det beror på vad du ska lasta på loftet.
Men draget från rö#¤n så känns det söm det räcker mer än väl.
Men varför inte bara tvärreglar på 225mm cc400, det borde bli stadigt det med.
/W
 
Tanken är en bärlina infäst i gavelväggen och i-balken ska fungera som den andra bärlinan. Däremellan 50x200 plank med råspont eller spånskiva som golv. Cc-400 med råspont, cc-600 om det blir spånskiva.
Angående last så kan jag inte tänka mig att det blir så stora belastningar, men bättre att vara på den säkra sidan.
 
IPE 360 är en rejäl balk men 8 meter spännvidd är också mycket. Prova först utan stöd och mät eventuell nedhängning obelastad så har du ett mått att jämföra med sen när den blir belastad och kan sätta dit ett stöd i efterhand om det behövs.

Tillägg: Går det inte at få ett stöd på ovansidan, fäst i taket så slipper du ett eventuellt stöd på undersidan som är i vägen? Då skall taket tåla den belastningen också, även snölast.
 
Redigerat:
Ja det kan ju vara det klart enklaste.

Taket borde tåla en del extra men sätter nog hellre ett stöd. Men tål att funderas på.
 
F
T TommieK skrev:
Ja det kan ju vara det klart enklaste.

Taket borde tåla en del extra men sätter nog hellre ett stöd. Men tål att funderas på.
Det är väldigt enkelt att göra en enkel elementarfallsberäkning på utbredd last på en sån balk.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
T TommieK skrev:
Tanken är en bärlina infäst i gavelväggen och i-balken ska fungera som den andra bärlinan. Däremellan 50x200 plank med råspont eller spånskiva som golv. Cc-400 med råspont, cc-600 om det blir spånskiva.
Angående last så kan jag inte tänka mig att det blir så stora belastningar, men bättre att vara på den säkra sidan.
Så dessa golvreglar (50x200mm) skulle alltså bli 3.5m långa?

Om jag fattat belastningsfallet rätt så kan jag utan tvekan säga att en IPE360 med god marginal klarar det.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja det stämmer att dom blir 3.5m långa.
Låter bra det 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.