Har byggt ett enplanshus tidigare, nu håller jag på att planera ett 1,5 planshus och funderar på hur man ska göra mellanbjälklaget bärande.

Bagrund är en huskropp på 10*12 m som ska uppföras i lösvirke. Sadeltak med 30-35 graders taklutning samt takkupa längs 1/3 av takets längd på ena sidan av huset.

Takstolar har jag tänkt ska vara ramverk med förhöjt väggliv på 70 cm.

Schematisk illustration av ett förhöjt ramverk för takstolar i ett byggprojekt.

Dock så kan inte takstolsleverantören dimmensionera takstolarna innan jag har bestämt planritningen på bottenplanen då mellanbjälklaget behöver avlastas.

Jag har förstott att man talar om bärande väggar samt hjärtväggar. Men jag förstår inte riktigt hur jag ska placera ut en sådan vägg på bottenplan. Jag vill ju inte ha en vägg som löper tvärs genom mitten av huset på bottenplan som på bilden på wikipedia.

Illustration av en hjärtvägg som löper tvärs genom bottenplanen i ett hus med takstolar.

Hur ska man tänka? Räcker det med 95mm reglar i bärande vägg? Jag antar att man kan göra större öppningar i den bärande väggen mha avlastning? Måste väggen vara i mitten av huset om bredden är 10m? Kommer mellanbjälklaget behöva avlastas på mer än en punkt på 10m spännvidd?
 
M Martin Lj skrev:
Har byggt ett enplanshus tidigare, nu håller jag på att planera ett 1,5 planshus och funderar på hur man ska göra mellanbjälklaget bärande.

Bagrund är en huskropp på 10*12 m som ska uppföras i lösvirke. Sadeltak med 30-35 graders taklutning samt takkupa längs 1/3 av takets längd på ena sidan av huset.

Takstolar har jag tänkt ska vara ramverk med förhöjt väggliv på 70 cm.

[bild]

Dock så kan inte takstolsleverantören dimmensionera takstolarna innan jag har bestämt planritningen på bottenplanen då mellanbjälklaget behöver avlastas.

Jag har förstott att man talar om bärande väggar samt hjärtväggar. Men jag förstår inte riktigt hur jag ska placera ut en sådan vägg på bottenplan. Jag vill ju inte ha en vägg som löper tvärs genom mitten av huset på bottenplan som på bilden på wikipedia.

[bild]

Hur ska man tänka? Räcker det med 95mm reglar i bärande vägg? Jag antar att man kan göra större öppningar i den bärande väggen mha avlastning? Måste väggen vara i mitten av huset om bredden är 10m? Kommer mellanbjälklaget behöva avlastas på mer än en punkt på 10m spännvidd?
Ja du kan ha stora öppningar om dessa avlastas med balkar.
95mm reglar räcker.
En vägg räcker, hjärtväggarna går att förskjuta från mitten, till kostnad av större dimension av golvbjälkar.
Om du får till två hjärtväggar kan du ha ännu mindre dimensioner på golvbjälkarna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Behöver och behöver.......det är nog inga problem att dimensionera takstolarna så de blir självbärande men de kanske blir grova och kosta därefter. Allt handlar ju om huruvida det ryms nå bärande vägg i bottenplan eller inte. Vill du inte ha nån sån så får de väl utgå från det.
 
S Stefan1972 skrev:
Behöver och behöver.......det är nog inga problem att dimensionera takstolarna så de blir självbärande men de kanske blir grova och kosta därefter. Allt handlar ju om huruvida det ryms nå bärande vägg i bottenplan eller inte. Vill du inte ha nån sån så får de väl utgå från det.
Men takstolen kan väl inte vara självbärande om spännvidden är 10m om man ska kunna beträda mellanbjälklaget?
 
jo det kan den nog men den kommer ju se ut därefter.............Det är väl antagligen därför de på en gång säger att du nog måste ha nån bärande vägg.
 
M Martin Lj skrev:
Men takstolen kan väl inte vara självbärande om spännvidden är 10m om man ska kunna beträda mellanbjälklaget?
Mina är 7m utan bärande vägg under, beträdningsbar längd är 5m.

Mellangolvet i huset har 5m bjälkar utan några stöd alls.

Om du använder limträ så får du en fantastisk hållbarhet och styvhet, men det kostar ju mer. Allt är bara en fråga om hur mycket du är beredd att betala och hur tjocka de skall vara (upp till någon form av brytpukt där det blir stopp).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Mina är 7m utan bärande vägg under, beträdningsbar längd är 5m.

Mellangolvet i huset har 5m bjälkar utan några stöd alls.

Om du använder limträ så får du en fantastisk hållbarhet och styvhet, men det kostar ju mer. Allt är bara en fråga om hur mycket du är beredd att betala och hur tjocka de skall vara (upp till någon form av brytpukt där det blir stopp).
Vad är det för dimension på dina golvbjälkar? Menar du att man kan bygga en limträbalk i varje takstol eller att takstolen hålls uppe av en tvärsgående limträbalk under?
 
wildeside
Jag har 8,4 meters självbärande ramverks takstolar cc 120 cm med mellanbjälke, så bjälklaget blir cc 60 cm.
Du får väl ringa/eposta takstolstillverkare och fråga efter självbärande ramverkstakstolar.
Glömde skriva att mitt bjälklag är 32 cm på höjden
 
Redigerat:
Vad hindrar dig från att rita planlösning innan du beställer takstolar?
10 m är långt och kan kräva ett par extra steg i trappan om du inte kan ha stöd i mitten, mellanbjälklaget blir tjockt. (Ren gissning, förmodligen överdrivet)
Så en vägg ungefär i mitten och balkar vid större öppningar gör det mycket enklare och ger ett tunnare mellanbjälklag. Det går att lägga balken på övervåningen och gömma i en vägg där.
 
Jag skulle börja med att rita huset jag vill ha, utan hänsyn till laster, spännvidder och liknande. Sen ta hjälp av en konstruktör som får hjälpa till med beräkningar, både på laster och materialkostnader för att lösa husets planlösning. Därefter börja fundera på kompromisslösningar med bärande väggar mm. om kostnaderna eller storlek på regelverk blir för stora.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Vad är det för dimension på dina golvbjälkar? Menar du att man kan bygga en limträbalk i varje takstol eller att takstolen hålls uppe av en tvärsgående limträbalk under?
Du skall inte titta på dimensionen på mina bjälkar, ingenting i mina förhållanden stämmer med det du skall göra.

Det beror ju på hur mycket last som skall bäras upp och hur långt det är. Lägger du trappan mitt i huset så kan du ju ha avlastning via en stolpe där, bara för att ge ett exempel.

Förslaget att rita det som du vill ha det först, det är helt rätt. Några smärre justeringar i efterhand så har du säkert en fungerande och prisvärd lösning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för tipsen, har börjat kolla på 1,5 planshus hos de stora husleverantörerna och på deras planlösning ser man tydligt att de har en bärande vägg genom hela huskroppen.
 
M Martin Lj skrev:
Tack för tipsen, har börjat kolla på 1,5 planshus hos de stora husleverantörerna och på deras planlösning ser man tydligt att de har en bärande vägg genom hela huskroppen.
Och den väggen kan tas bort med exempelvis en järnbalk eller limträbalk och en avlastande stolpe nära mitten. Priset avgör resultatet/storleken på balken.

Min bottenvåning har asymmetrisk mellanvägg, det går om man har lite kraftigare bjälkar än om man sätter mellanväggen på mitten. Mellanvåningen har ingen mellanvägg alls, men då är golvet också tjockt (fackverk i själva golvet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.