Jag har läst lite här och även hört från annat håll att man i de fall man tänker bygga något som inte är så isoleringskänsligt (i mitt fall ett förråd) skulle kunna använda poolsten (som jag förstått egentligen heter betonghålsten) istället för Leca. Anledningen skulle vara enorma prisskillnader. Jag har hört om folk som köpt betonghålsten för en femma styck vilket motsvarar ungefär 25% av kostnaden för Leca.

Jag har dock inte kunnat påvisa dessa skillnader själv, jag har inte hittat betonghålsten som varit signifikant billigare än leca.

Kan någon reda ut begreppen åt mig och kanske ge mig lite tips.

En annan fråga är även om Byggmax slutat med sina egna Lecablock, deras hemsida verkar inte ha kvar blocken iaf.

Tack på förhand.
 
hmm, det var bara den jag hittade också, tidigare så var det en lång lista på block, nu står det bara "lös lättklinker" och ett pris, vad säger mig inte så mycket, 60 liter? tidigare var det en snygg lista med exempelvis 19x19x59 cm-block för x kr.
 
K
"Lös lättklinker 60 liter" är inte block utan säckar med lättklinkerkulor.
 
ktm, precis, men vet du om de har slutat sälja block, eller om de bara har givit upp tanken på att hålla hemsidan uppdaterad?
 
K
Det är väl bara ringa till ByggMax och fråga? Måste ju vara det snabbaste sättet att få reda på svaret :)
 
fick följande svar på mail:

---

Hej!

Vi har för tillfälligt lite problem med vår hemsida och detta har gjort att några utav våra varor fallit ifrån. Murblocken ingår fortfarande i vårt sortiment.

---

Men min ursprungsfråga om betonghålsten vs leca och kostnader kvarstår...
 
Tittade lite i min prislista ifrån Tranås Cementgjuteri. 7,50+moms / styck för 20cm breda stenar, 13,5st/m2 ==>126kr/m2 inkl moms.

Lecablock 19cm breda 21kr/st, 10st /m2 ==> 210kr/m2

Visst är det billigare med betonghålsten men du bör ju isolera utanpå om du ska ha värme... LECA har ju lite bättre u-värde.
 
nu är det ett förråd jag ska bygga som inte är så beroende av isolering (eller inte alls hade jag tänkt) jag bor dessutom i södra skåne. MEN, helt klart är det en faktor om det "bara" skiljer 40% på priset. Jag hade ju fått indikationer på mycket mycket mer, kanske ett kvmpris på betonghålsten på ner mot 45-50 kr/kvm, då hade det kommit i annat läge. Nu lutar det ju åt Leca istället.

Vi ska ha housewarming party i vår, kan man önska sig lecablock av gästerna? De får komma och lämpa av dem utanför dörren, så betalar vi förrådsväggarna på det viset :) Hmm, varför nöja sig där, låt gästerna mura kanske...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.