Har ett riktigt getingbo vid den gamla fiberboxen som ska bytas ut. Har ett hus som byggdes ca 1970. Jag använder bara fiber men det gul/beiga uttaget finns indraget i flertalet rum i huset.
Behövs dessa uttag fortfarande? Funderar på att koppla bort.
Vad är ”biltema” splittern för något? Och varför har de dragit den oranga fiberkabeln som d gjort ?

Jag skulle vilja ha kvar endast en ny fiberbox och eluttaget. Hoppas ni kan hjälpa mig lite i funderingarna 😊
 
  • Gamla fiberboxen med oranga fiberkabel, getingbo-liknande kabelröra och biltema-splitter samt gul/beigt uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Peraan82 Peraan82 skrev:
Har ett riktigt getingbo vid den gamla fiberboxen som ska bytas ut. Har ett hus som byggdes ca 1970. Jag använder bara fiber men det gul/beiga uttaget finns indraget i flertalet rum i huset.
Behövs dessa uttag fortfarande? Funderar på att koppla bort.
Vad är ”biltema” splittern för något? Och varför har de dragit den oranga fiberkabeln som d gjort ?

Jag skulle vilja ha kvar endast en ny fiberbox och eluttaget. Hoppas ni kan hjälpa mig lite i funderingarna 😊
Även om vi sällan ser på utsänd TV numera har vi behållit alla antennuttag. Synd att nedmontera befintlig infrastruktur i hemmet. Splittern där har satts in som en förgrening till olika antennuttag.
 
Hur har du din TV inkopplad?
Din fiberbox levererar (eller har levererat) någon form av "kabel-TV" via antennkablaget som du har i den gulnade boxen. Biltema-splittern delar upp den till flera olika slingor. (Du har en som går iväg upp i listen till vänster och en som går iväg längst ned till höger i bild)

Om du inte har för avsikt att använda antennkablaget längre utan som de flesta andra köra någon form av uppkopplad box vid respektive TV så behöver du inte spara på dem längre, de är bara att rensa bort och kapa där du vill. Det går ingen spänning över antenn-kablaget.

Btw, går verkligen fibern upp ur det orange röret in i boxen i nuläget? (bakom den vita nätverks-kabeln) Ser extremt oskyddat ut och något som verkligen bör åtgärdas när den nya boxen installeras.
 
Om antennsladdarna är dragna i rör hade jag låtit dom vara för att i framtiden eventuellt byta ut mot nätverkssladd, om det är utanpåliggande skulle jag tagit bort.
Är kabellisten till vänster monterad upp och ner förresten? Märkligt att skruva rakt igenom där sladdar går 🤔
 
  • Gilla
  • Haha
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Biltema-boxen är en splitter för TV-uttag för att skapa två uttag av en, det ena sitter ovanför på väggen och det andra går upp i kabelkanalen till vänster tillsammans med en ethernet TP-kabel.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Om antennsladdarna är dragna i rör hade jag låtit dom vara för att i framtiden eventuellt byta ut mot nätverkssladd, om det är utanpåliggande skulle jag tagit bort.
Är kabellisten till vänster monterad upp och ner förresten? Märkligt att skruva rakt igenom där sladdar går 🤔
Bra fråga, det är inte jag som gjort det. Finns en del som jag vill förändra när vi väl tapetserat osv.
Tv lablarna är dragna i rör (även fiber draget). Tänker att jag skruvar bort uttag men kabeln får ligga kvar. ?
 
Peraan82 Peraan82 skrev:
Bra fråga, det är inte jag som gjort det. Finns en del som jag vill förändra när vi väl tapetserat osv.
Tv lablarna är dragna i rör (även fiber draget). Tänker att jag skruvar bort uttag men kabeln får ligga kvar. ?
Ja,dragkablar är bra att ha.
Tyvärr brukar antennkablar vara dragna i serie, så det är inte ofta man kan återanvända de rören för att dra nätverk mer än till första stället, men ibland har man tur!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.