Hej!
Ska förhoppningsvis gräva för avlopp i sommar.
Vad skall jag räkna med för utlägg för en trekammar brunn och infiltration för ett hushåll? Anläggningen skall kopplas till ett gammalt torp där inget sådant funnits förut.
Är 100 tkr en rimlig summa "all inclusive"?
 
När vi gjorde om infiltrationen förra året så gick det totalt på ca. 70tkr.
Skulle då från början ansluta den befintliga slambrunnen och alltså bara göra ny infiltrationsbädd + fördelningsbrunn. Men det visade sig när grävningen påbörjats att det inte skulle gå att koppla ihop det som planerat utan vi blev tvugna att köpa till en ny trekammarbrunn och placera på ny platts och göra en ny koppling mot avloppet från huset. Det var lite surt då tomten och ett antal buskar blivit söndergrävda + det extra jobb det innebar för grävaren.
Men kostnaderna fördelade sig så här ungfär:

"Utredning" och provgrävning 7000
Tillstånd-Kommunen: 5500
Brunn- 16000
Grävning och material, grus,sand,rör mm 37000
Matjord 20ton 4000kr

Återställandet av gräsmattan fixade vi själva, dvs. fördelade ut jord och nysådd av gräs.
Det var vårt exempel, vad vi hört tidigare så pratades det om att det skulle kosta runt 35tkr men det slutade ju för oss på det dubbla, men det kan ju bero på markförhållanden oxå. Så 100tkr borde ju räcka och förhoppningsvis blir det lite över  :)
 
Tack så mycket!
Det som förvånade mest var kommunens tillstånd - 5500!
Så mycket!?
Han som sköter ärendet i min kommun ska ut och titta i veckan, kommer han att skicka räkning på någonting som ändå ingår i hans arbetsuppgifter?
 
Komunen har ett fast pris, olika i komunerna. För mig var dom ut och tittade 2ggr à1tim, jag fick komma med förslag om hur det skulle se ut. det kostade 3500:- (år 2000)
 
Ja, det känns ju hutlöst faktiskt, för min del så handlade det ju inte heller om att anlägga ett nytt avlopp utan egentligen bara att flytta befintligt då den gamla infiltrationen var uttjänt och dåligt placerad (under en väg!). Vi fick ändå betala fullpris då de inte hade något "mellanting" i sin prislista, han ifrån kommunen tyckte oxå att det var dyrt men kunde inget göra då de har sina listor att gå efter...
 
Jag fick betala 4000:- för bygglovet plus att dom tog 800:- för att komma ut och titta på plats, tog väl 10 min... Hutlöst mycket pengar!
 
JesperS skrev:
Jag fick betala 4000:- för bygglovet plus att dom tog 800:- för att komma ut och titta på plats, tog väl 10 min... Hutlöst mycket pengar!  
Oki.
Kommunen har också hyra att betala, löner, arbetsmatriel (data, papper, belysning), el-räkningar, telefon abonnemang, bensinkostnader.

(allt kostar)

/Richard
 
Det blir en bra tim kostnad..... Vi betalar skatt till komunen, något ska man väl få tillbaka????
 
Torpet72 skrev:
Det blir en bra tim kostnad..... Vi betalar skatt till komunen, något ska man väl få tillbaka????  
Vad sägs om dagis, skola, lokaltrafik, äldreomsorg, socialbidrag, handikappomsorg, gator etc etc ;)
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Frågan är bara om priset motsvarar vad man får.

Jag har inget emot att betala för en tjänst som kommunen levererar, men de borde kunna motivera sina kostnader.

Hur kommer det sig till exempel att i Stockholm kostar det 5000 spänn att få tillstånd att borra för bergvärme, men i många andra kommuner så kostar det 1000:-... Hur motiveras den kostnaden tro...

Dessa priser känns helt tagna ur luften... >:(

/Jonas
 
Kommunen har också hyra att betala, löner, arbetsmatriel (data, papper, belysning), el-räkningar, telefon abonnemang, bensinkostnader
Precis som alla andra företag och entreprenörer, men inte f..n skulle du betala rörmontören 3000-5000 kr i timmen. Nej! det de beror på är monopolsituationen som kommunen har i många lägen. Det hjälper det inte att vi betalar högst skatt i världen när de som är anställda på kommun, landsting och statligt inte kan rationalisera och effektivisera sin organisation utan bara lutar sig tillbaka och anställer en till som vi ska föda genom pålagor och hutlösa arvoden.

Förr hette det att statens kaka var liten men säker, idag är statens kaka stor, säker och ineffektiv. Gör någon ett misstag som kostar dem arbetet så sparkas de snett uppåt där de gör minst skada. OBS! jag vet förhållandevis  väl vad jag talar om. >:( efter år av "samarbete" med olika kommunala, statliga och landstingsvärlden.

För att inte alla som blir berörda ska ta illa upp så måste jag säga att det finns XX... antal personer på varje enhet som drar ett tungt lass för att få det att fungera överhuvudtaget i den offentliga sektorn och det mesta har jag hört från dessa personer.
rogge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.