Hej

Håller på att byta golv i huset och hittade inkommande vatten någon enstaka cm under golvet i vår "walk in closet" intill sovrummet. Hade otroligt mycket tur att jag inte körde sönder ledningen med cirkelsågen!


Vattenledning med T-koppling under rivet golv i en walk in closet, omgivet av byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivet golv i en walk in closet med synliga rör och verktyg under golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilderna ovan ser ni en T-koppling från stammen och ett rör som sannolikt går till utkastaren i trädgården och detta är innan vår vattenmätare, så vi har ovetandes inte betalt för det vattnet vi använt i trädgården.

Det finns en halvt övergjuten golvbrunn, som inte är kopplad till något avlopp.

Det jag undrar är:
1. Om det verkligen är okej att bygga in den här typen av vattenledning på detta sättet.

2. Bör vi hävda dolt fel i och med att det finns en kran innan vattenmätaren?

3. Vad bör vi göra med golvbrunnen? Är detta också dolt fel? Rimligen har det bildats kondens och bidragit till den dåliga lukt vi upplevt i anslutning till rummet.


Så här såg det ut innan jag rev upp golvet.

Ett hörn av en walk-in-closet med dammigt golv och mönstrad tapet innan golvet revs upp för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad säger byggritningarna att det är för utrymme?
 
Hur länge sedan är det utrymmet byggdes in? För några decennier sen var det ok att bygga in rör med fogar och om golvbrunnen är pluggad så är det väl inte direkt något fel?

Det som möjligen är fel då är väl att utekranen sitter före vattenmätaren. Men vattenmätaren kanske har kommit dit senare?

Frågan om "dolt fel" då? för att det ska vara ett dolt fel ska det vara ett fel som hade påverkat köpeskillingen negativt om felet varit känt vid köpetillfället. Säkert hade många potentiella köpare tyckt att gratis vatten var bra, så jag har svårt att se att det hade påverkat köpeskillingen negativt...
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad säger byggritningarna att det är för utrymme?
Det saknas byggritningar för huset. Har kollat med byggnadskontoret i kommunen och kommunarkivet, den kopian de fick fram var oläslig.
 
Du har ett gammalt hus, du kommer hitta många fler glada överaskningar. Sen det här med dolt fel, läs på lite där så kommer du förstå varför du inte ska lägga ner nån energi på det.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur länge sedan är det utrymmet byggdes in? För några decennier sen var det ok att bygga in rör med fogar och om golvbrunnen är pluggad så är det väl inte direkt något fel?

Det som möjligen är fel då är väl att utekranen sitter före vattenmätaren. Men vattenmätaren kanske har kommit dit senare?

Frågan om "dolt fel" då? för att det ska vara ett dolt fel ska det vara ett fel som hade påverkat köpeskillingen negativt om felet varit känt vid köpetillfället. Säkert hade många potentiella köpare tyckt att gratis vatten var bra, så jag har svårt att se att det hade påverkat köpeskillingen negativt...
Kommunalt vatten installeras av förra ägaren någon gång mellan 2015-2018, så det har byggts in efter det. Vattenmätaren har installerats samtidigt, då det var eget vatten tidigare. Så de har haft all chans att informera mig som köpare eller skarva rören på ett korrekt sätt (om nu detta inte är acceptabelt, vilket jag är osäker på).
"Gratis" vatten tänker jag kan bli en väldigt tråkig historia när/om det upptäcks så kommer ju vi krävas på ersättning i någon form. Hade jag kännt till det vid köp så är det helt klart något jag använt för att argumentera med priset med, då vi helt klart behöver flytta mätaren eller ta bort vår enda vattenutkastare.

Golvbrunnen är inte pluggade på något vis, den slutar rätt ut i jorden utanför. Felet här tänker jag är att den borde varit pluggad för att inte ge fukt. Men jag kanske är petig?
 
  • Gilla
AnitaBerit och 1 till
  • Laddar…
Sett till nivåskillnaden tidigare mellan "walk in closet" och övrigt golv så hade man nog kunnat förutsätta att det fanns nåt under golvet.

Sen ser det ju också ut som att golvet över där vattnet går gick att lyfta på (ser ut som luckor) så speciellt dolt är det ju inte.

Dålig lukt i detta utrymme beror nog på en blandning av markfukt och dålig ventilation, är detta en del av ett gammalt garage?
 
  • Gilla
  • Älska
Ammmi och 5 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Sett till nivåskillnaden tidigare mellan "walk in closet" och övrigt golv så hade man nog kunnat förutsätta att det fanns nåt under golvet.

Sen ser det ju också ut som att golvet över där vattnet går gick att lyfta på (ser ut som luckor) så speciellt dolt är det ju inte.

Dålig lukt i detta utrymme beror nog på en blandning av markfukt och dålig ventilation, är detta en del av ett gammalt garage?
Luckorna är väl förvisso efter-bilden från TS när det är ombyggt?

Håller med om att det bör gå att ana sig till att det inte är rätt golv, Fast att det ska finnas ett antal inbyggda skarvar före första kranen och mätaren på inkommande vatten på en ledning som är installerad 2015 känns onekligen som att det för en gångs skull är inne och tassar på dolt fel.

Men... Skulle det ha påverkat huspriset märkbart om det var känt när huset såldes?
Extremt tveksamt. TS lösning med luckor ser ju ut att vara en rätt bra lösning och rätt billig att genomföra.
 
  • Gilla
MVDyvel och 2 till
  • Laddar…
Den där ledningen ser inte ut att vara installerad 2015? Förmodligen är det samma inkommande ledning som användes innan det kommunala kopplades på.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 7 till
  • Laddar…
Sök ersättning på 10 000:- ? Av förra ägaren för åtgärd.
Nekar dom så hade jag inte lagt ner mer energi på det.

Till det pragmatiska🙂

Be kommunen stänga av vattnet och bila fram anslutningarna under plattan.
Bila även en ränna mellan.

Är det pem-slang? Ser ut så iaf.

Använd svetsmuffar och en bit pem och skarva ihop under plattan.
Gjut över alltihop och njut av det ny golvet utan nivåskillnad.

Utekranen får du dra om.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Sök ersättning på 10 000:- ? Av förra ägaren för åtgärd.
Nekar dom så hade jag inte lagt ner mer energi på det.

Till det pragmatiska🙂

Be kommunen stänga av vattnet och bila fram anslutningarna under plattan.
Bila även en ränna mellan.

Är det pem-slang? Ser ut så iaf.

Använd svetsmuffar och en bit pem och skarva ihop under plattan.
Gjut över alltihop och njut av det ny golvet utan nivåskillnad.

Utekranen får du dra om.
Om det är lämpligt med upphöjt golv, som det ser ut att vara pga den blandade konfekten som fanns därunder så är det väl inte orimligt att ersätta de skarvar som finns nu med svets-skarvar utan att bila ned slangen, även om det vore bättre långsiktigt.
Sen så bör man nog undersöka att det där verkligen är alla skarvar som finns...
 
Violina Violina skrev:
Sett till nivåskillnaden tidigare mellan "walk in closet" och övrigt golv så hade man nog kunnat förutsätta att det fanns nåt under golvet.

Sen ser det ju också ut som att golvet över där vattnet går gick att lyfta på (ser ut som luckor) så speciellt dolt är det ju inte.

Dålig lukt i detta utrymme beror nog på en blandning av markfukt och dålig ventilation, är detta en del av ett gammalt garage?
Det fanns inga luckor, golvskivorna var limmade och skruvade med en heltäckningsmatta över. Så det krävdes ingrepp för att ta reda på vad som fanns där under. Dessutom har ju säljare upplysningsplikt, vilket detta borde kunna falla inom.

Det saknas som sagt ritningar, men garaget ligger i andra änden av huset där finns också vattenmätaren och vad som vi trodde var anslutningspunkten till inkommande vatten. I detta utrymmet har det gissningsvis stått en hydrofortank, innan tidigare ägarna byggde om det till "walk in closet".

Vi fick en ritning av säljarna, som de tagit fram i efterhand med så som planlösningen ser ut idag. Jag har markerat ut lite i sammanhanget intressanta detaljer.

Ritning av husplanlösning som markerar plats för vattenmätare och tidigare vattentank under ombyggt garage till omklädningsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut där vattenmätaren sitter.
Vägg med vattenmätare och olika röranslutningar i ett hushålls teknikutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Luckorna är väl förvisso efter-bilden från TS när det är ombyggt?
I It01daniels skrev:
Så här såg det ut innan jag rev upp golvet.
 
Är det verkligen den inkommande ledningen då? Har du konstaterat att vattenmätaren står still när du öppnar utekranen?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Tycker också att det verkar osannolikt att man skulle dra om vattnet genom hela huset..

Du har inte en brunn med pump i någonstans på tomten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.