Eftersom det är icke öppningsbara antar jag det är glaskassetter. Stämmer det så pratar vi alltså försiktigt knacka bort eller ersätta glaslister och byta kassetten?
 
B BosseHansson skrev:
Eftersom det är icke öppningsbara antar jag det är glaskassetter. Stämmer det så pratar vi alltså försiktigt knacka bort eller ersätta glaslister och byta kassetten?
Som jag förstår det, ja glaskasetter. Hur saker och ting ska göras vet jag tyvärr inte..
 
B Be Young skrev:
Som jag förstår det, ja glaskasetter. Hur saker och ting ska göras vet jag tyvärr inte..
Men det är kassetter idag?
 
B BosseHansson skrev:
Men det är kassetter idag?
Ja. 3 glas utan energiglas
 
Nu är inte jag expert på vilka U-värden fönster har. Men att ett icke öppningsbart fönster med treglaskassett skulle ha ett U-värde så högt som 1,9 tycker jag låter väldigt mycket. Om det drar kallt vid fönstren tror jag mer på att det läcker runt dem än att det är kallras från ytan.
 
surris
A Avemo skrev:
Nu är inte jag expert på vilka U-värden fönster har. Men att ett icke öppningsbart fönster med treglaskassett skulle ha ett U-värde så högt som 1,9 tycker jag låter väldigt mycket. Om det drar kallt vid fönstren tror jag mer på att det läcker runt dem än att det är kallras från ytan.
Inget konstigt alls. Allt från 1,5-2,0 är rimligt för äldre 3-glas, förutsatt att de är täta.
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
surris surris skrev:
Inget konstigt alls. Allt från 1,5-2,0 är rimligt för äldre 3-glas, förutsatt att de är täta.
Var har du hittat de siffrorna? Siffror som jag stött på för fönster i bra skick inkluderar den storleksordningen för kopplade tvåglas. Sedan brukar de som vill sälja fönster gärna använda siffror för dåliga och otäta fönster för sina jämförelser.
 
surris
A Avemo skrev:
Var har du hittat de siffrorna? Siffror som jag stött på för fönster i bra skick inkluderar den storleksordningen för kopplade tvåglas. Sedan brukar de som vill sälja fönster gärna använda siffror för dåliga och otäta fönster för sina jämförelser.
Jadu. Diverse olika handböcker, studier, erfarenhet och gängse standard i energiberäkningar. Äldre kopplade 2-glas i bra skick 2,5, svårt att komma lägre utan lågemissionsskikt. 1+1 är bättre.

Sen beror det på hur man räknar. Endast glaskonstruktionen eller hela fönstret. Andra ger säkert lite andra siffror eftersom det kan variera mycket. Här är en liten sammanställning.

Gamla:
1-glas
5​
2-glas kopplade (gamla)
3​
2-glas kopplade (moderna)
2,5​
2-glas
2,2​
2+1 kopplat
2​
3-glas (gamla)
1,8​
Balkongdörr 2-glas
2​
Källardörr 1-glas
4​
Trapphusdörr 1-glas
4,5​
Dörr 3-glas
1,3​

Nya:
3-glas
1,2​
3-glas (Energi)
1​
3-glas (Argon)
0,8​
2-glas kopplade
1,9​
2-glas
1,6​
2+1 kopplade
1,3​
Komplettering 1 ruta till 2-glas
1,5​
Komplettering 1 ruta till 1-glas
2​
Isolerglaskasset 2-glas
1,6​
Isolerglaskasset 2-glas (Argon)
1,4​
Isolerglaskasset 3-glas
1,1​
Isolerglaskasset 3-glas (Argon)
0,8​
 
Skulle vilja påstå att byta glasen kan vara mest försvarbart ekonomiskt om man gör det själv. Beroende på konstruktion är det relativt lätt, finns väl många från den generationen fönster där inbrottstjuvarna tar bort listerna på utsidan och lyfter ur glaset.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.