Hej! I mitt kommande projekt är det dimensionerat ett bjälklag med

Golvbalkar (Limträ) 66x270mm GL28cs c-c 600mm.
Fri längd 4.9 meter.
Konstruktör har ritat in Limmad golvspånskiva + Golvvärmespånskiva över hela bjälklaget.
På bjälklaget blir det ett sovrum och ett badrum.

Till frågan: Hur får jag till att flytspackla ett fall på badrummet och samtidigt undgå en hög tröskel?

Lösning 1:
En lösning är att enbart lägga golvvärmespånskiva på badrummet och skippa den andra skivan. Då får man 22 mm att flytspacka på. Dessvärre verkar inte detta vara godkänt. Uponor (tillverkaren av Golvvärmespånskivan) skriver: Dubbla golvgipsskivor ska monteras i rum med golvbrunn.

Lösning 2:
En annan lösning kan vara att jacka ur 25 mm av balkarna där badrummet är. Då blir det 66 x 245 där badrummet är och 66 x 270 resten. Då finns det plats för flytspackel. Håller
det att göra så?

Har du någon erfarenhet eller tankar kring det här, skriv gärna!
 
  • Tabell med dimensioner för Golvbalkar och limmad golvspånskiva, samt illustration av bjälklagskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Ta inte råd kring dessa frågor av främlingar på internet. Ingen kommer lägga ner det jobb som krävs gratis. Men det finns en hel yrkesgrupp som jobbar med dessa frågeställningar, som du faktiskt redan nämnt. Ställ frågan till konstruktören.

Ovan gäller alltså lösning 2.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
R
JMan123 JMan123 skrev:
Hej! I mitt kommande projekt är det dimensionerat ett bjälklag med

Golvbalkar (Limträ) 66x270mm GL28cs c-c 600mm.
Fri längd 4.9 meter.
Konstruktör har ritat in Limmad golvspånskiva + Golvvärmespånskiva över hela bjälklaget.
På bjälklaget blir det ett sovrum och ett badrum.

Till frågan: Hur får jag till att flytspackla ett fall på badrummet och samtidigt undgå en hög tröskel?

Lösning 1:
En lösning är att enbart lägga golvvärmespånskiva på badrummet och skippa den andra skivan. Då får man 22 mm att flytspacka på. Dessvärre verkar inte detta vara godkänt. Uponor (tillverkaren av Golvvärmespånskivan) skriver: Dubbla golvgipsskivor ska monteras i rum med golvbrunn.

Lösning 2:
En annan lösning kan vara att jacka ur 25 mm av balkarna där badrummet är. Då blir det 66 x 245 där badrummet är och 66 x 270 resten. Då finns det plats för flytspackel. Håller
det att göra så?

Har du någon erfarenhet eller tankar kring det här, skriv gärna!
Här har du lite att läsa ifrån GVK gällande badrumsgolv..

Har för mig att armerad flytspackel ska kunna ersätta gipsen, har du kollat detta med tillverkaren?

https://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag
 
Redigerat:
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Ta inte råd kring dessa frågor av främlingar på internet. Ingen kommer lägga ner det jobb som krävs gratis. Men det finns en hel yrkesgrupp som jobbar med dessa frågeställningar, som du faktiskt redan nämnt. Ställ frågan till konstruktören.

Ovan gäller alltså lösning 2.
Tack för svar! Hela det här forumet finns för att få tips och råd från främlingar. Jag gillar att ha lite "kött på benen" innan jag pratar med en konstruktör.
 
R Rejäl skrev:
Här har du lite att läsa ifrån GVK gällande badrumsgolv..

Har för mig att armerad flytspackel ska kunna ersätta gipsen, har du kollat detta med tillverkaren?

[länk]
Hej! Tack för svar. Jag har läst inne på gvk.se och speciellt länken du delade. Jag tror att en bra lösning kan vara att använda lättfyllnadsmassa mellan bjälkarna och helt upp till toppen av bjälkarna, och sen armering, golvvärme och flytspackel uppe på det. Då har man gott om plats att göra ett fall och samtidigt undgå tröskel in till badrummet.

Jag har själv aldrig använt lättfyllnadsmassa, så jag vet inte om det är en bra lösning?
 
JMan123 JMan123 skrev:
Tack för svar! Hela det här forumet finns för att få tips och råd från främlingar. Jag gillar att ha lite "kött på benen" innan jag pratar med en konstruktör.
Jag är själv gammal byggnadskonstruktör. Tyvärr det nästan omöjligt att ge några snabba, enkla tips. Det mesta kräver omfattande beräkningar, där vi inte heller har alla förutsättningar. Men, att jacka ur är sannolikt inte möjligt. Vad som däremot kan gå, är att sätta spånskivorna mellan golvreglarna. På så vis kan du också spara 25mm.
 
R
JMan123 JMan123 skrev:
Hej! Tack för svar. Jag har läst inne på gvk.se och speciellt länken du delade. Jag tror att en bra lösning kan vara att använda lättfyllnadsmassa mellan bjälkarna och helt upp till toppen av bjälkarna, och sen armering, golvvärme och flytspackel uppe på det. Då har man gott om plats att göra ett fall och samtidigt undgå tröskel in till badrummet.

Jag har själv aldrig använt lättfyllnadsmassa, så jag vet inte om det är en bra lösning?
EPS betong låter som ett bra alternativ för att hålla ned höjden..
 
Tomture61
Här kommer ett annat tips från en komplett främling på nätet .
Obs jobbar gratis här också och är inte lärd .

Lägg en extra regel / trä på golvbalkar där det inte ska bo ett badrum .
 
B
Alternativ lösning är att sätta balkar med höjden 225 på ett tätare cc om det inte håller att jacka ur balkarna (vilket även kan vara "dyrt") men konstruktören behöver kontrollera oavsett, kom ihåg att tabellen från svenskt trä som du klistrat in inte har tagit hänsyn till tyngden av flytspackel.
 
Som tidigare nämnt EPS betong... Först gör du en blindbotten skruva dit tex 2x2 reglar i botten på reglarna, därefter 15mm plyfa som blindbotten. Plasta allt med åldersbeständig byggplast ta därefter dit rörmokare som gör sitt gjut därefter med epsbetong i höjd med bjälkarna, sätt gärna dit armeringsmatta med hjälp av mälor som du fäster i bjälkarna därefter kan man lätt fästa elburen golvvärme och flyta 15mm spackel ovan elslingorna, ska du ha vattenburet får du jacka ned regelverket ca 20mm
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.