T
Jag undrar om man kan såga av Ikeas köksluckor och ifall någon gjort det så det blivit snyggt?
Vi vill nämligen byta köksluckor hemma hos oss och de flesta av Ikeas luckor passar med våra mått, dock inte alla, så därför undrar jag ifall man kan anpassa genom att såga till dem?
 
Jag har gjort det, med hjälp av snickare på, Nexus björk. Där sågades listen bort, luckan kortades och listen limmades tillbaka. Syntes inte alls.

Jag tror inte att det går på alla luckor, men vid vårt nu pågående köksbygge ska vi korta några Applåd vita dörrar. Där tänkte jag göra det själv och måla till det så snyggt det går. Den ändrade änden får vändas åt det håll där den syns minst. Men jag har inte börjat med luckorna än, så jag har ingen aning om hur bra det går.
 
Vi har under hela vår husrenovering motarbetat IKEA genom att förkorta hyllor, bygga garderober trots för låg takhöjd mm. Och ja, visst går det, men riktigt bra blir det aldrig, då ska man nog vara finsnickare (och i så fall hade man antagligen valt en annan lösning lik förbannat). Tänk på om du ska korta en lucka att du antagliegn måste korta i framkant, om du inte klarar av att fräsa ur ett nytt urtag för gångjärnet själv. I ovankant på ett överskåp skulle jag nog våga mig på det, men inte mycket mer.
 
Piranha säljer också en 35mm borr som funkar bra. Finns på bl a K-Rauta. "Styrpinnen" är ganska kort och det funkar att borra tillräckligt djupt utan att perforera frasmsidan av luckan.

Mvh
 
Hej!

Jag har luckorna Abstrakt och dessa har en liten rundning. På en luckorna har jag kapat "på bredden" och det blev inget vidare. Nu står det mot ett hörn och syns knappt men ändå. Kapa på höjden är dock inga problem!

/Carl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.