Har ett gammalt agreggat av modell Harvia Fuga FU90E (9kw) som endast går att använda med speciella bastustenar av speciell rektangulär typ. Aggregatet fungerar som det ska men stenarna går inte att köpa längre vilket gör att jag står i en trixig situation. Har existerande styrsystem och termostat som jag helst behåller också.

Letar efter någon som vill bli av med ett gammalt Harvia-aggregat som kan passa samma styrsystem. Eller någon som sitter inne på stenar av denna sort.

Alternativt så får jag byta ut hela, men letar då någon som vill sälja mig ett 8-9kw aggregat med separat styrsystem till vettig peng. Inte sugen på att lägga 10k på ett aggregat som på sin höjd används ett par gånger per år.

Tacksam för tips!
 
  • Modern bastuugn i metall med dimma, märke synligt, teknisk design, ljusreflektioner på golvet, inomhusanvändning antyds.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Säkerhetsslutbleck på trävägg, oval form, skruvhål synligt, linje för låsmekanismens rörelse, små fläckar kring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar röda siffror "80", grå plastpanel med knappar, "on/off" och "meny".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du byter så måste inte det nya vara avsett för separat styrsystem. Om det har en vanlig termostat+tidur är det enda du behöver göra att vrida den termostaten på max och sedan se till att tiduret alltid är vridet så att det är påslaget. (Jag har det så, och det är bara ibland som jag glömmer tiduret och upptäcker det när jag ska in i bastun...)

Är du sugen på raggarlösningar (och jag tolkar bilden rätt) funkar det nog med vanliga kantiga stenar i din kamin men då får du linda ståltråd runt så de inte ramlar ur...
 
svartöra svartöra skrev:
Om du byter så måste inte det nya vara avsett för separat styrsystem. Om det har en vanlig termostat+tidur är det enda du behöver göra att vrida den termostaten på max och sedan se till att tiduret alltid är vridet så att det är påslaget. (Jag har det så, och det är bara ibland som jag glömmer tiduret och upptäcker det när jag ska in i bastun...)

Är du sugen på raggarlösningar (och jag tolkar bilden rätt) funkar det nog med vanliga kantiga stenar i din kamin men då får du linda ståltråd runt så de inte ramlar ur...
Tack för svar. Har ett trångt litet hörn där aggregatet är monterat där det blir lite meckigt alternativt riskfyllt att vara framme och pilla på aggregatet, därav hade det passat bäst att fortsätta med separat styrsystem.

Raggarlösningen uppskattas, har monterat ner och stod precis och funderade på om det går att bygga till något stålnät för att hålla uppe stenarna. Kanske ska ge mig på det i värsta fall.
 
Här är det bortplockade aggregatet utan stenarna på framsidan.
 
  • Öppen elektrisk bastuugn utan stenar, varumärket Harvia, installerad på trägolv i bastu, med värmeelement synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenarna har minst sagt gjort sitt.
 
  • Trasig betongsten med rost och fläckar på träbänk i solsken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Undrar om det skulle funka med eldfast tegel?
 
svartöra svartöra skrev:
Undrar om det skulle funka med eldfast tegel?
Intressant idé. Försöker läsa på om man kan använda eldfast tegel som bastustenar med gott resultat men blir inte så klok av det jag läser.
 
Just nu lutar jag åt att prova någon hönsnätsvariant så att jag kan fylla på med vanliga stenar bakom. Skulle det inte fungera blir det nog helt nytt istället.
 
Blev ett helt nytt aggregat till slut. Ett nytt elektriskt bastuaggregat märkt "HARVIA" fyllt med lavastenar i en vedklädd bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.