1 467 666 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 390 inlägg
Bra jobbat OKQ8! De är även bra på att ta kreditkort. Synd att de är så jävla dåliga i övrigt. Här Sillekrog längs E4 norr om Nyköping. Hela stationen har varit sönder i en månad nu. Minst. (Och nej, laddare fyra är inte upptagen, den är lika trasig som de andra.)13th Marine skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 390 inlägg
Ja, och korv, kaffe och kexchoklad. Biltvätten är också trasig.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Så det är Tesla och CirkleK som gäller?
När industrier tvingas lägga ner sina planer på utbyggnad på grund av att det är effektbrist i elnätet tvivlar jag starkt på att det finns tillräckligt med el för att sätta upp stora mängder elbilsladdare. Och att bygga ut elnätet tar tid.A Avemo skrev:Distributionsnät går att bygga ut och förstärka. Och de är inte klena överallt. Tycker du att vi bör planera framtidens infrastruktur med utgångspunkten att distributionsnätet alltid kommer att vara klent dimensionerat? Det är ju inte i morgon som det kan komma att behövas laddare för tusentals lastbilar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 296 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 296 inlägg
Du har helt rätt. På vissa ställen är det problem. På andra ställen är det inga problem, men givetvis ska vi för allt i världen inte bygga laddare där set inte rör problem. Det vore ju orättvist och dessutom så kan man ju inte klaga på för få laddare där. 🤔N Nerre skrev:
Ibland undrar jag om du bara vill munhuggas i största allmänhet. Allt du skriver är sant och jag har inte sagt emot det. Men tycker du inte att man borde bygga ut underdimensionerade elnät bara för att det tar tid? Och som sagt kan man ju börja med att sätta upp elbilsladdare där nätet inte är underdimensionerat.N Nerre skrev:
Ja.... vill man så går det. Man skulle ju till och med kunna sätta upp laddare i underdimensionerade nät och slå ifrån dem när nätet är för belastat. Det är en jävla skitlösning men än dock en lösning, tills bättre kommer på plats.A Avemo skrev:Ibland undrar jag om du bara vill munhuggas i största allmänhet. Allt du skriver är sant och jag har inte sagt emot det. Men tycker du inte att man borde bygga ut underdimensionerade elnät bara för att det tar tid? Och som sagt kan man ju börja med att sätta upp elbilsladdare där nätet inte är underdimensionerat.
Problemet med överbelastade nät är ju så mycket mindre när det gäller elbilsladdare än industrier som vill växa. Bilarna är ju lätta att flytta på. Så det är bara att placera laddarna där nätet är starkt. Den fördelen har inte en industri som har oturen att ligga där nätet är svagt.W witten skrev:
De håller ju redan på att bygga ut. Men det kan ta 10-15 år att bygga ut.A Avemo skrev:
Nu handlade det väl om lastbilar som behöver ladda efter 4,5 timmes körning? Då behöver ju laddarna byggas där lastbilarna behöver ladda. De som kör bilarna blir inte så glada av att det finns en massa laddare på ställen där de inte kör.A Avemo skrev:
Och jag tror inte att de som betalar miljoner för att bygga laddstationer vill bygga dem på ställen där de inte används. Det är marknaden som styr.
Det är väl inte konstigare med elbilsladdare än med industrier. Klarar inte elnätet en stor utbyggnad av snabbladdare på en plats så blir det ingen. Och blir det längs en längre vägsträcka för glest mellan snabbladdarna så kommer lastbilarna som kör den vägen att vara dieseldrivna ett tag till. I värsta fall 10 - 15 år om det bara är elnätet det hänger på. Underdimensionerade elnät är något som vi skall anstränga oss för att komma ifrån. Framför allt till förmån för industrierna som vill expandera. Men kanske också någonstans för snabbladdarnas skull.N Nerre skrev:
Det enda du gör är att peka på möjliga och ibland löjliga problem. Du har ingen aning om hur långt det är mellan de svaga punkterna i vårt elnät längsmed vägarna.