D
Har en lagom stor gräsmatta som är lite trött. Tänkte följa Olle Bergs första-hjälpen-program, bl a. ingår att vertikalskära.

Går såklart att hyra men lite bökigt i praktiken för mig. Kan också köpa en men tar sån plats och används sällan, opepp på det. Försökt låna men inget napp.

Sneglar därför på en manuell rackare! Men hur mycket orkar en skära med en sån egentligen? Är 100 kvm rimligt? Någon som har erfarenhet?

https://www.toolab.se/gardena-03391-20-grasmatteluftare-35-cm
 
Då får du jobba bra. med alla dessa rötter som finns, så kommer det att ta emot och med den bredden så är det mycket som håller emot. Den är nog mer för en matta av yngre slag och inte en ruffsig gammal en, med kanske ogräsrötter i. men klart du behöver inte gå gym när du börjar. Ta några m2 om dagen så kommer du till slutet så småningom.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
Jag tror du har rätt. Får hyra en jävel helt enkelt. Eller ta en för laget och köpa en och hyra ut via Hygglo.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Har en lagom stor gräsmatta som är lite trött. Tänkte följa Olle Bergs första-hjälpen-program, bl a. ingår att vertikalskära.

Går såklart att hyra men lite bökigt i praktiken för mig. Kan också köpa en men tar sån plats och används sällan, opepp på det. Försökt låna men inget napp.

Sneglar därför på en manuell rackare! Men hur mycket orkar en skära med en sån egentligen? Är 100 kvm rimligt? Någon som har erfarenhet?

[länk]
Jag har testat och tycker inte det är värt arbetet. Det är mycket bättre att hyra en vertikalskärare, om det nu är det din gräsmatta behöver sen när gräsmattan kommit igång ordentligt.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Sen ett ytteligare aber i det hela med en skärare. Har du maskrosor eller annat otyg i mattan, så kommer du att skära sönder dessa rötter i atomer och varje liten atom kan bli en ny planta. Så hur man än vänder och tänker så är naturen starkast och tar tillbaka sin del.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
Bra input! Det blir att hyra helt enkelt.

Angående ogräs vill jag minnas första steget är att dra så mycket en orkar. Men blir nog ett inferno av maskrosor och kirskål ändå.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Angående ogräs vill jag minnas första steget är att dra så mycket en orkar. Men blir nog ett inferno av maskrosor och kirskål ändå.
Ogräsen är tecken på att jorden har brister som behöver justeras. Det gäller att hålla efter ja men framförallt att fixa till grundproblemet. Att skicka in ett jordprov på analys är enklaste sättet att ta reda på vad som kan förbättras (till gräsplantornas fördel).

I en välmående jord och gräsmatta tror jag inte ogräsen får speciellt mycket fäste.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
R RHdstrm skrev:
Ogräsen är tecken på att jorden har brister som behöver justeras. Det gäller att hålla efter ja men framförallt att fixa till grundproblemet. Att skicka in ett jordprov på analys är enklaste sättet att ta reda på vad som kan förbättras (till gräsplantornas fördel).

I en välmående jord och gräsmatta tror jag inte ogräsen får speciellt mycket fäste.
Klart är man av den sorten som ska ha en matta som en golfgreen så ska man testa jorden och se till att allt är som det ska med ogräs och annat, som ändå kommer att växa. Vet några som ligger på alla 4 och knäpper upp både ena och andra i mattan. Sen ska vi nog inte tala om dom som bor på gräddhyllan, med grannar som morrar om du inte klipper och ansar din matta minst en gång i veckan. Jag vet om gräddhyllor men bor inte på en.
 
  • Älska
RHdstrm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.