Jag upplever att det viktiga med sådan information tycks vara att den ska vara svår eller omöjlig att förstå. Men det beror nog mest på mig.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Detta är första gången jag reagerat över att de har priset för laddning tydligt skyltat.
Bra jobbat OKQ8! De är även bra på att ta kreditkort. Synd att de är så jävla dåliga i övrigt. Här Sillekrog längs E4 norr om Nyköping. Hela stationen har varit sönder i en månad nu. Minst. (Och nej, laddare fyra är inte upptagen, den är lika trasig som de andra.)
Skärmdump av ChargeFinder-app som visar trasiga laddstationer vid OKQ8 Sillekrog med lågt betyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
"Hela stationen har varit sönder i en månad nu. Minst. " Har dom slutat att sälja bensin och diesel? Mina lokala OKQ8 fungerar utmärkt.
 
Ja, och korv, kaffe och kexchoklad. Biltvätten är också trasig.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och korv, kaffe och kexchoklad. Biltvätten är också trasig.
Känns som en ägare som inte bryr sig? Går kanske inte så bra och schangserar efterhand?
 
engs
U Ursidae skrev:
Känns som en ägare som inte bryr sig? Går kanske inte så bra och schangserar efterhand?
Känns som hela det där området lever på läget, så de inte behöver anstränga sig. Var på Daisys och käkade för många år sen. De serverade micromat...
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Distributionsnät går att bygga ut och förstärka. Och de är inte klena överallt. Tycker du att vi bör planera framtidens infrastruktur med utgångspunkten att distributionsnätet alltid kommer att vara klent dimensionerat? Det är ju inte i morgon som det kan komma att behövas laddare för tusentals lastbilar.
När industrier tvingas lägga ner sina planer på utbyggnad på grund av att det är effektbrist i elnätet tvivlar jag starkt på att det finns tillräckligt med el för att sätta upp stora mängder elbilsladdare. Och att bygga ut elnätet tar tid.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
När industrier tvingas lägga ner sina planer på utbyggnad på grund av att det är effektbrist i elnätet tvivlar jag starkt på att det finns tillräckligt med el för att sätta upp stora mängder elbilsladdare. Och att bygga ut elnätet tar tid.
Du har helt rätt. På vissa ställen är det problem. På andra ställen är det inga problem, men givetvis ska vi för allt i världen inte bygga laddare där set inte rör problem. Det vore ju orättvist och dessutom så kan man ju inte klaga på för få laddare där. 🤔
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
När industrier tvingas lägga ner sina planer på utbyggnad på grund av att det är effektbrist i elnätet tvivlar jag starkt på att det finns tillräckligt med el för att sätta upp stora mängder elbilsladdare. Och att bygga ut elnätet tar tid.
Ibland undrar jag om du bara vill munhuggas i största allmänhet. Allt du skriver är sant och jag har inte sagt emot det. Men tycker du inte att man borde bygga ut underdimensionerade elnät bara för att det tar tid? Och som sagt kan man ju börja med att sätta upp elbilsladdare där nätet inte är underdimensionerat.
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Ibland undrar jag om du bara vill munhuggas i största allmänhet. Allt du skriver är sant och jag har inte sagt emot det. Men tycker du inte att man borde bygga ut underdimensionerade elnät bara för att det tar tid? Och som sagt kan man ju börja med att sätta upp elbilsladdare där nätet inte är underdimensionerat.
Ja.... vill man så går det. Man skulle ju till och med kunna sätta upp laddare i underdimensionerade nät och slå ifrån dem när nätet är för belastat. Det är en jävla skitlösning men än dock en lösning, tills bättre kommer på plats.
 
W witten skrev:
Ja.... vill man så går det. Man skulle ju till och med kunna sätta upp laddare i underdimensionerade nät och slå ifrån dem när nätet är för belastat. Det är en jävla skitlösning men än dock en lösning, tills bättre kommer på plats.
Problemet med överbelastade nät är ju så mycket mindre när det gäller elbilsladdare än industrier som vill växa. Bilarna är ju lätta att flytta på. Så det är bara att placera laddarna där nätet är starkt. Den fördelen har inte en industri som har oturen att ligga där nätet är svagt.
 
A Avemo skrev:
Ibland undrar jag om du bara vill munhuggas i största allmänhet. Allt du skriver är sant och jag har inte sagt emot det. Men tycker du inte att man borde bygga ut underdimensionerade elnät bara för att det tar tid?
De håller ju redan på att bygga ut. Men det kan ta 10-15 år att bygga ut.
 
A Avemo skrev:
Så det är bara att placera laddarna där nätet är starkt.
Nu handlade det väl om lastbilar som behöver ladda efter 4,5 timmes körning? Då behöver ju laddarna byggas där lastbilarna behöver ladda. De som kör bilarna blir inte så glada av att det finns en massa laddare på ställen där de inte kör.

Och jag tror inte att de som betalar miljoner för att bygga laddstationer vill bygga dem på ställen där de inte används. Det är marknaden som styr.
 
N Nerre skrev:
De håller ju redan på att bygga ut. Men det kan ta 10-15 år att bygga ut.
Det är väl inte konstigare med elbilsladdare än med industrier. Klarar inte elnätet en stor utbyggnad av snabbladdare på en plats så blir det ingen. Och blir det längs en längre vägsträcka för glest mellan snabbladdarna så kommer lastbilarna som kör den vägen att vara dieseldrivna ett tag till. I värsta fall 10 - 15 år om det bara är elnätet det hänger på. Underdimensionerade elnät är något som vi skall anstränga oss för att komma ifrån. Framför allt till förmån för industrierna som vill expandera. Men kanske också någonstans för snabbladdarnas skull.

Det enda du gör är att peka på möjliga och ibland löjliga problem. Du har ingen aning om hur långt det är mellan de svaga punkterna i vårt elnät längsmed vägarna.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.