Hej! Jag försöker leta på nätet men hittar inget som häjlper mig riktigt och jag gissar på att jag är kass på leta.

Jag ska utöka min balkong. Idag har jag en betongbalkong på ca 14x1.5m (b*d) och jag vill utöka den med cirka 6.5x3m (b*d), se bilder.

Min tanke är att inte ha en bärlina under alltihop, utan bygga en sarg av typ 220x45 reglar, kottla enligt bilderna, fästa den i befintligt betongbalkong i bakkant, samt sätta ut fyra bärande stolpar 90x90 (de röda i bild). Delar av trappen är med på bilderna, men det är något jag tänker är separat i dagsläget.

Det jag vill ha hjälp med är att förstå ifall stolparna är tillräckligt stora och är tillräckligt många eller om jag behöver fler (var och hur många isf?) Och/eller måste jag ha en bärlina istället? Hur stora måste plintarna vara?
 
  • 3D-modell av en utökad balkongstruktur med måttangivelser, stöttad av fyra stolpar, intill ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett hus med en befintlig betongbalkong och ritad utökning med stödstolpar och trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K kniv skrev:
Har du provat denna hjälp?
[länk]
Ja, men det är ju marknära, Golvbjälkar altan. Om jag tänker rätt så är ju inte problemet att bjälkarna inte håller, utan att stolparna är för underdimensionerade, vilket jag inte hittar något sätt att räkna på i Lathunden (appen du rekommenderade)
 
K
Jag ser det som att du har två möjligheter, antingen räknar man för hand (själv eller konstruktör) eller så tar du dimensioneringsverktyget, skriver in det som ett tak fast du definierar dina egna dimensioner och din egen last i enlighet med hur du önskar nyttja balkongen (vanlig ”marknära” altan brukar ha nyttiglast på 3,5kN/m2). Då kommer du kunna få ett hum om dimensioner och belastning på dina stolpar.

En viktig aspekt kommer nog vara spännvidden och dimensionerna på din främre bärlina mellan de två yttre stolparna.
 
E
Ser väldigt trevligt ut iaf. Inte bara jag som vill utöka min balkong.
 
Fast det där blir ju en altan, inte en balkong har jag lärt mig (hoppas jag)
En balkong är en utskjutande del utan ben eller stag, är det en ben så är det altan.

Jag skulle tro att det inte är nåt problem med hållfasthet på stolparna
Jag hade nog haft en bärlina och minst 2 stolp där på mitten.
Sen beroende på höjden så kanske man skulle behöva peta in några diagonal stag.

Här i byn så finns det plint med typ 60*60 bottenplatta och 20-25cm bred plint och kanske 60cm höjd, sånna hade jag grävt ner

Men jag är absolut ingen konstruktör, knappt snickare 🙂
Finns inget värre än ett golv som gungar och kaffekoppar som hoppar när någon går
 
E
nino nino skrev:
Fast det där blir ju en altan, inte en balkong har jag lärt mig (hoppas jag)
En balkong är en utskjutande del utan ben eller stag, är det en ben så är det altan.

Jag skulle tro att det inte är nåt problem med hållfasthet på stolparna
Jag hade nog haft en bärlina och minst 2 stolp där på mitten.
Sen beroende på höjden så kanske man skulle behöva peta in några diagonal stag.

Här i byn så finns det plint med typ 60*60 bottenplatta och 20-25cm bred plint och kanske 60cm höjd, sånna hade jag grävt ner

Men jag är absolut ingen konstruktör, knappt snickare 🙂
Finns inget värre än ett golv som gungar och kaffekoppar som hoppar när någon går
Där ser man. Då ändrar jag mig och säger jag vill bygga om min balkong till altan.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.