När jag läser om fackverkstakstolar får jag uppfattningen att de ska vara självbärande. Är detta något man kan utgå från alltid är sant eller finns det undantag? Kan jag utgå från att gulmarkerade väggar går bra att riva eller behöver jag ändå konsultera en konstruktör? Jag uppskattar längden mellan ursprungliga ytterväggarna till ca 8m. Huset är från 60-talet. En utbyggnad har gjorts av huset där ytterväggarna har flyttats ut i två av rummen och en ny limträbalk har satts in istället, så jag antar att detta inte ska påverka grundkonstruktionen. Säg till om det behövs ytterligare information för att kunna avgöra så kompletterar jag med ev ritningar.
Tack för hjälp!
 
  • Arkitektonisk ritning av husplan med gulmarkerade väggar som indikerar potentiella bärverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektion av ett hus med fackverkstakstol och måttangivelser, som visar potentiella bärande väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var bara ditt svar :) jämförde med antal svar på liknande trådar som fått betydligt fler svar så misstänker att den hamnade i en undergrupp som inte är så välbesökt och hittade inte att det skulle gå att byta ämne.
 
Det är vägg inritat på sektionsritningen. Sådana väggar brukar vara bärande. Samtidigt finns ju ingen vägg rakt genom vardagsrummet. Jag kan inte svara på frågan, men jag skulle nog chansa på att de gula ändå är bärande.

Huruvida dessa takstolar är självbärande elelr inte beror på hur brett huset är, vill minnas att man brukar dra gränsen vid ca 8 meter.
 
Hittade precis denna ritning där det står innerväggslina på de båda innerväggarna. Kanske iofs inte säger mycket mer än att det är en innervägg? 🤷‍♀️
 
  • Äldre arkitektonisk ritning som visar detaljer för innerväggar och takkonstruktion med tekniska termer och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal arkitektritning med detaljer kring takstol och innerväggar markerade med mått och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är för klent virke om den ska vara självbärande med en spännvidd på 8m
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är vägg inritat på sektionsritningen. Sådana väggar brukar vara bärande. Samtidigt finns ju ingen vägg rakt genom vardagsrummet. Jag kan inte svara på frågan, men jag skulle nog chansa på att de gula ändå är bärande.

Huruvida dessa takstolar är självbärande elelr inte beror på hur brett huset är, vill minnas att man brukar dra gränsen vid ca 8 meter.
Vad jag har förstått behöver inte väggar på sektionsritningar innebära att de är bärande, jag trodde också detta förr och fick det visat för mig här på forumet.

Första bilden ser vi dessutom att man utmarkerat var man ska ha bärande pelare och balkar i kök och sovrum.

Jag skulle säga att de är fribärande, men en sak som är bra att ha med sig är att de kan hänga ner lite om man tar bort väggarna då de ändå håller uppe takstolarna.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K Knight skrev:
Det är för klent virke om den ska vara självbärande med en spännvidd på 8m
Du menar att det står 47x72 på takstolarna? Känns inte som att det kan stämma, de borde vara större.. men får väl gå upp och kontrollmäta nångång.
 
  • Träkonstruktion av takstolar i ett bygge med isolering och spån på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre takstolar i trä på en vind med isoleringsmaterial och tegelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad jag har förstått behöver inte väggar på sektionsritningar innebära att de är bärande, jag trodde också detta förr och fick det visat för mig här på forumet.

Första bilden ser vi dessutom att man utmarkerat var man ska ha bärande pelare och balkar i kök och sovrum.

Jag skulle säga att de är fribärande, men en sak som är bra att ha med sig är att de kan hänga ner lite om man tar bort väggarna då de ändå håller uppe takstolarna.
Du menar de två pelarna underst i bild? De är tillkomma i efterhand då där tidigare var balkong och väggen har flyttats ut. Så de pelarna bär upp en separat limträbalk för att ersätta den tidigare ytterväggen.
 
Namn på denna ritning är ”taklagsplan 100kg”
 
  • Gammal arkitektritning av en taklagsplan med mått och anteckningar på gulnat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Johanna Se skrev:
Du menar de två pelarna underst i bild? De är tillkomma i efterhand då där tidigare var balkong och väggen har flyttats ut. Så de pelarna bär upp en separat limträbalk för att ersätta den tidigare ytterväggen.
Aha, den är inte från när huset byggdes, ja på en sån ritning lär man ju inte rita ut andra balkar.

47x72mm-reglarna är väl märkta "mellan takstolar", så de är inte en del av takstolen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Aha, den är inte från när huset byggdes, ja på en sån ritning lär man ju inte rita ut andra balkar.

47x72mm-reglarna är väl märkta "mellan takstolar", så de är inte en del av takstolen.
Tyvärr saknas originalritning för övervåningen 😢 misstänker förra ägarna gav bort den till företaget som gjorde utbyggnaden.

Hur menar du med ”mellan takstolar”? 🤔 dom här kanske?
 
  • Trästomme i ett vindsparti med synliga takstolar och tegelvägg, markerade delar med röda cirklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Johanna Se skrev:
Tyvärr saknas originalritning för övervåningen 😢 misstänker förra ägarna gav bort den till företaget som gjorde utbyggnaden.

Hur menar du med ”mellan takstolar”? 🤔 dom här kanske?
Om du tittar på pilen så pekar den på ett mörkare parti, det är den regeln, den går rakt upp ut ur bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.