A AndersS skrev:
Är det panel eller spårad plyfa?
Jag hade rivit bort och sedan köpt det som behövs utifrån hur det ser ut under. Med tur bara att spika upp nytt eller med lite otur även lite underarbete.
Panel! Du ser på bilden.
 
F fribygg skrev:
Gissar att du har reglar under panelen, kanske sitter där också läkt som luftspalt.

Jag tycker du ska spika panelen med vanlig trådspik, det är snyggare och snabbare än att skruva.
Finns massor av varianter på storlekar på trådspikar. Vilken ska man ha?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Finns massor av varianter på storlekar på trådspikar. Vilken ska man ha?
2,8* 75 bör räcka bra till vanlig entumspanel
 
M Förstagångsköparen skrev:
[länk]

Skulle denna funka istället för asfaboard?
Framförallt fungerar den istället för panelen om du bara vill byta en remsa längst ner där panelen är dålig.
 
F fribygg skrev:
Framförallt fungerar den istället för panelen om du bara vill byta en remsa längst ner där panelen är dålig.
Ska byta hela panelen. Har redan förberett och målat för det
 
Det finns ingen luftspalt här under så det kommer jag att behöva fixa. Är det några speciella brädor man ska ha som reglar?
 
  • Skadad yttre väggpanel utan luftspalt med synliga skador och fukt, i behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fibercement är nog inte nödvändigt under panelen, Örnpapp, Windy, utegips eller asfaboard är fullt tillräckligt
 
M Förstagångsköparen skrev:
Ska byta hela panelen. Har redan förberett och målat för det
Linoljefärg?
 
F fribygg skrev:
Linoljefärg?
Va?
 
Om du målar panelen med en tät plastfärg riskerar du ju att det ruttnar igen
 
Ta en läkt under panelen som luftspalt så går det nog bra.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Kan man byta ut den mot något annat eller är det en sådan jag ska sätta dit igen isåfall?

Jag försöker hitta asfaboard på jem&fix (enda bygghandeln nära mig), men hittar ej.
Ta vindpapp istället, och lägg en panelbräda som spikläkt/luftspalt så får du samma tjocklek som den tidigare fasaden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.