Min gamla Stiga 50S bensindriven från 2007 sjunger på sista versen och jag undrar vad som ska ersätta :)

Gräsmattan är vid en sommarstuga där vi ändå är mycket året runt och flyttar typ dit för sommaren.
Tomten har en viss sluttning.

Gräsmattan är tjock med en hel del mossa och rejäla ojämnheter på marken samt vi har många äldre träd runt om som bidrar med mycket mindre och större pinnar när det blåser. Jag brukar plocka upp så gått jag kan men lyckas aldrig helt. Robot går fet bort pga. omständigheter.

Så jag letar efter något kraftigt som klarar 1000 kvm, tjock gräs med mossa och enstaka pinnar utan problem.
Betalar gärna mer för bättre kvalitet och vill absolut inte ha något som rostar :)
Mulching är ett måste men vill även ha uppsamlare för de tillfällen gräset är för högt och kan inte helt blåsas ner till gräsmattan efter klippning.

Skulle föredra batteri om det finns något lämpligt som har kraften och kapaciteten men bensin är så klart ett alternativ.

Vilka märken / specifika modeller ska jag kika på?
 
Klippo med Hondamotor, odödlig =)
 
  • Gilla
Silkesnusa och 3 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Klippo med Hondamotor, odödlig =)
Håller fullständigt med dig! Klippo är Nr 1 som klippare. Excellent är den högsta kvaliteten och en Excellent med Hondamotor är KUNGEN i trädgården,
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Öland4ever Öland4ever skrev:
Håller fullständigt med dig! Klippo är Nr 1 som klippare. Excellent är den högsta kvaliteten och en Excellent med Hondamotor är KUNGEN i trädgården,
Fast det verkar inte finnas med det namnet längre :) Vilken Husqvarna Klippo modell motsvarar det?
 
Fast nu ser jag att Klippo har ingen uppsamlare. Det skulle jag behöva om jag inte vill jobba en halvdag för att plocka upp klippet efter gräsklippning när det går lite längre tid mellan klippningar :)

Vad är bäst med möjlighet till uppsamlare?
 
Välj en Honda HRX 476 har mulcher och ställbar uppsamling vid fritidshuset, har den större 537 modellen.
Hemma en Klippo som ersatte en Stiga Turbo, jag sätter Honda som den bästa.
 
Håll dig undan Toro bara, jag har inget bra o säga om våran. Är redigt missnöjd.

Jag skulle kolla på klippo eller någon honda
 
B Bazsy1983 skrev:
Fast det verkar inte finnas med det namnet längre :) Vilken Husqvarna Klippo modell motsvarar det?
Jag kan dra lite historia kortfattat om den svenska gräsklipparen KLIPPO som jag själv minns det med en stor reservation för årtalen.

KLIPPO skapades av malmöpågen Karl Dahlman i början av 1950-talet. Fram till ca 2007 tillverkades alla gräsklippare i Malmö men motorerna kom antingen från amerikanska Briggs & Stratton (B&S) eller japanska Honda. Vad beträffar B&S motorer så fanns det både 4-takts motorer som var den mest vanliga men det fanns även 2-takts motorer som var väldigt sällsynta.
Ungefär samma år som tillverkningen slutade i Sverige och flyttade till Polen köpte Husqvarna hela KLIPPO men fortsatte att tillverka den knallröda klipparen ända fram till slutet av förra årtiondet då tillverkningen upphörde under namnet KLIPPO - gissningsvis ca 2019.
Efter ca 2020 heter klipparen HUSQVARNA men motorerna påstås vara hyfsat identiska med de "gamla" B&S och Honda-motorerna.

Vill man ha ett "original" KLIPPO får man leta på beg marknaden. Det finns mängder med KLIPPO EXCELLENT både med B&S motorer och Honda motorer som bjuds ut på beg marknaden varje år. Både självgående och sådana man får skjuta fram för hand liksom sådana med elstart och även med uppsamlare. Under lite olika beteckningar. Samt naturligtvis även nytillverkade under namnet Husqvarna.

Vad beträffar ditt önskemål om uppsamlare. Alla Klippo och Husqvarna har en mycket mycket supereffektiv kniv som kallas för "mulcherkniv" som "hackar sönder" gräsklippet så det snarare liknar fint pulver och mycket snabbt smälter ner i gräsmattan. En mulcherklippt gräsmatta behöver ALDRIG gödslas då gräsklippet återförs som pulveriserat klipp och snabbt multnar ner som gödning i mattan.

För både din och klipparens "hälsa" råder jag dig att köra med alkylatbensin.

Här en bild på den klassiska Klippo Excellent med Hondamotor som den såg fram till för några år sedan. 😉

klippo-excellent-h-17.jpg
 
  • Gilla
Raimo T och 2 till
  • Laddar…
OK jag funderar nu faktiskt mellan Honda HRX 476 bensin och batteri. Priskillnaden kan jag svälja och motivera med mindre underhåll.

Undrar dock om kraften. Bensinvarianten har 3.1 kW och batterivarianten har 1.8 kW. Vet att elmotorer har bättre vridmoment så dessa kan ha samma upplevd styrka men eftersom skillnaden är stor vill jag gärna höra någon med erfarenhet av batterivarianten.
 
Öland4ever Öland4ever skrev:
Jag kan dra lite historia kortfattat om den svenska gräsklipparen KLIPPO som jag själv minns det med en stor reservation för årtalen.

KLIPPO skapades av malmöpågen Karl Dahlman i början av 1950-talet. Fram till ca 2007 tillverkades alla gräsklippare i Malmö men motorerna kom antingen från amerikanska Briggs & Stratton (B&S) eller japanska Honda. Vad beträffar B&S motorer så fanns det både 4-takts motorer som var den mest vanliga men det fanns även 2-takts motorer som var väldigt sällsynta.
Ungefär samma år som tillverkningen slutade i Sverige och flyttade till Polen köpte Husqvarna hela KLIPPO men fortsatte att tillverka den knallröda klipparen ända fram till slutet av förra årtiondet då tillverkningen upphörde under namnet KLIPPO - gissningsvis ca 2019.
Efter ca 2020 heter klipparen HUSQVARNA men motorerna påstås vara hyfsat identiska med de "gamla" B&S och Honda-motorerna.

Vill man ha ett "original" KLIPPO får man leta på beg marknaden. Det finns mängder med KLIPPO EXCELLENT både med B&S motorer och Honda motorer som bjuds ut på beg marknaden varje år. Både självgående och sådana man får skjuta fram för hand liksom sådana med elstart och även med uppsamlare. Under lite olika beteckningar. Samt naturligtvis även nytillverkade under namnet Husqvarna.

Vad beträffar ditt önskemål om uppsamlare. Alla Klippo och Husqvarna har en mycket mycket supereffektiv kniv som kallas för "mulcherkniv" som "hackar sönder" gräsklippet så det snarare liknar fint pulver och mycket snabbt smälter ner i gräsmattan. En mulcherklippt gräsmatta behöver ALDRIG gödslas då gräsklippet återförs som pulveriserat klipp och snabbt multnar ner som gödning i mattan.

För både din och klipparens "hälsa" råder jag dig att köra med alkylatbensin.

Här en bild på den klassiska Klippo Excellent med Hondamotor som den såg fram till för några år sedan. 😉

[bild]
Tack för det.
Det jag har idag har även den en mulcherkniv men ibland är vi inte i stugan i 2 veckor och klippa gräset efter det lämnar alltid massor av sönderklippta gräshögar. Vi pratar då om tjockt gräs på 20cm på sina ställen. Jag vill bara använda uppsamlare i dessa fall.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
B Bazsy1983 skrev:
Tack för det.
Det jag har idag har även den en mulcherkniv men ibland är vi inte i stugan i 2 veckor och klippa gräset efter det lämnar alltid massor av sönderklippta gräshögar. Vi pratar då om tjockt gräs på 20cm på sina ställen. Jag vill bara använda uppsamlare i dessa fall.
Nu är inte jag någon batterifantast. Varken när det gäller batteridrivna gräsklippare eller batteridrivna bilar. Men om du låter gräset växa sig 2 dm högt så är det garanterat inget som en batteriklippare ger sig på. Å andra sidan - batteriklipparen borde väl sköta klippningen av sig själv så det är klippt i omgångar tills ni kommer till fastigheten varannan vecka vår-, sommar- och höst.
 
Öland4ever Öland4ever skrev:
Nu är inte jag någon batterifantast. Varken när det gäller batteridrivna gräsklippare eller batteridrivna bilar. Men om du låter gräset växa sig 2 dm högt så är det garanterat inget som en batteriklippare ger sig på. Å andra sidan - batteriklipparen borde väl sköta klippningen av sig själv så det är klippt i omgångar tills ni kommer till fastigheten varannan vecka vår-, sommar- och höst.
Jag menar batteridriven gräsklippare av samma storlek. Robot går fet bort pga. hur oförberedd marken är där och hur mycket jag inte vill lägga tid på att förbereda det :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B Bazsy1983 skrev:
Jag menar batteridriven gräsklippare av samma storlek. Robot går fet bort pga. hur oförberedd marken är där och hur mycket jag inte vill lägga tid på att förbereda det :)
Aha... då missuppfattade jag dig totalt. Jag trodde du syftade på en robotklippare som har blivit väldigt populära senare år. Robotklipparna funkar ju väldigt bra om gräsmattan är plan som en fotbollsplan och man låter den klippa kanske var tredje dag när växtperioden är som störst från vår fram till midsommar när fukten är som störst i marken.
Batteriklippare har jag väldigt liten erfarenhet. Känner en del äldre som satsat på batteriklippare som har mindre gräsmattor och tycker det är smidigt att slippa dra igång en motorklippare. Om en batteriklippare fixar ett par dm högt gräs kan jag inte svara på. Vet inte ens om det sitter mulcherkniv på dom. Men har en batteriklippare mulcherkniv och hyfsat stark motor borde den rimligen klara uppdraget. Det bästa är väl om du kontaktar din lokala gräsklippeförsäljare då de rimligen borde kunna ge ett bättre svar än vad jag kan. En bensinklippare av bra kvalitet gör det garanterat.
 
B Bazsy1983 skrev:
OK jag funderar nu faktiskt mellan Honda HRX 476 bensin och batteri. Priskillnaden kan jag svälja och motivera med mindre underhåll.

Undrar dock om kraften. Bensinvarianten har 3.1 kW och batterivarianten har 1.8 kW. Vet att elmotorer har bättre vridmoment så dessa kan ha samma upplevd styrka men eftersom skillnaden är stor vill jag gärna höra någon med erfarenhet av batterivarianten.
Har bytt olja två gånger på vår HRX under de sex år vi ägt den, dags igen i år.
Brukar blåsa rent luftfiltret en gång per år. Mera är det inte.
Plastkåpa i material som inte gräsklipp fastnar på. Klippon i aluminium får man skrapa efter klippning.
 
Öland4ever Öland4ever skrev:
Jag kan dra lite historia kortfattat om den svenska gräsklipparen KLIPPO som jag själv minns det med en stor reservation för årtalen.

KLIPPO skapades av malmöpågen Karl Dahlman i början av 1950-talet. Fram till ca 2007 tillverkades alla gräsklippare i Malmö men motorerna kom antingen från amerikanska Briggs & Stratton (B&S) eller japanska Honda. Vad beträffar B&S motorer så fanns det både 4-takts motorer som var den mest vanliga men det fanns även 2-takts motorer som var väldigt sällsynta.
Ungefär samma år som tillverkningen slutade i Sverige och flyttade till Polen köpte Husqvarna hela KLIPPO men fortsatte att tillverka den knallröda klipparen ända fram till slutet av förra årtiondet då tillverkningen upphörde under namnet KLIPPO - gissningsvis ca 2019.
Efter ca 2020 heter klipparen HUSQVARNA men motorerna påstås vara hyfsat identiska med de "gamla" B&S och Honda-motorerna.

Vill man ha ett "original" KLIPPO får man leta på beg marknaden. Det finns mängder med KLIPPO EXCELLENT både med B&S motorer och Honda motorer som bjuds ut på beg marknaden varje år. Både självgående och sådana man får skjuta fram för hand liksom sådana med elstart och även med uppsamlare. Under lite olika beteckningar. Samt naturligtvis även nytillverkade under namnet Husqvarna.

Vad beträffar ditt önskemål om uppsamlare. Alla Klippo och Husqvarna har en mycket mycket supereffektiv kniv som kallas för "mulcherkniv" som "hackar sönder" gräsklippet så det snarare liknar fint pulver och mycket snabbt smälter ner i gräsmattan. En mulcherklippt gräsmatta behöver ALDRIG gödslas då gräsklippet återförs som pulveriserat klipp och snabbt multnar ner som gödning i mattan.

För både din och klipparens "hälsa" råder jag dig att köra med alkylatbensin.

Här en bild på den klassiska Klippo Excellent med Hondamotor som den såg fram till för några år sedan. 😉

[bild]
Innan börja tillverkas i Polen. Tillverkad dom i Höör.
 
  • Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.