MathiasS skrev:
Köpt på byggole i nacka. Sprayar bara och sliper lite när det torkat om det kommit för mycket.
Jag får fara runt här i Jkpg och be alla butiker fråga byggole då vart han fått tag i sina burkar.. :p
Vad är det för leverantör? Och hur mycket räcker en burk till?
 
..och jag har aldrig någonsin kvistlackat, bara målat med alkydoljefärg och inte sett en kvist lysa igenom på över 20 år. Helt klart är det viktigt med kvistlack under vattenbaserad färg. Under lösningsmedelsbaserad...nja.
 
Johan Gunverth skrev:
..och jag har aldrig någonsin kvistlackat, bara målat med alkydoljefärg och inte sett en kvist lysa igenom på över 20 år. Helt klart är det viktigt med kvistlack under vattenbaserad färg. Under lösningsmedelsbaserad...nja.
Kvistlackade inte råsponten till vårt kökstak, utan målade bara med lösningsmedelsbaserad grund och 2ggr med vattenbaserad takfärg. Efter en vinters eldning i vedspisen syns fortfarande inga kvistar. Med tanke på vilken värme det kan bli uppe vid taket tycker jag det borde synts vid det här laget. Så allt arbete vi la på kvistarna till resterande tak, bröstpanel och lister i huset känns nu som bortkastad tid.
 
Har detta något att göra med hur gammalt trät är man målar på? Målade mitt råspont tak för 7 år sedan med vanlig ITak färg och inte tillstymmelse till genomslag. Nu har ju taket suttit på plats sedan -50 fast dolt över vävspänt.
 
snuttjulle skrev:
Har detta något att göra med hur gammalt trät är man målar på?...
Troligtvis inte. Jag har målat bäde på helt nya spont för 20 år sedan och 70 år gammal obehandlad.
 
snuttjulle skrev:
Har detta något att göra med hur gammalt trät är man målar på? Målade mitt råspont tak för 7 år sedan med vanlig ITak färg och inte tillstymmelse till genomslag. Nu har ju taket suttit på plats sedan -50 fast dolt över vävspänt.
Jag har hört att genomblödningens ommfattning av kvistar är olika beroende på om det gran eller furu.
 
Fodret runt badrumsdörren är med nytt trä och inte lackat med shellack, det sattes upp och lackades för 7 år sedan med vattenbaserad färg, det är gula fläckar vid varje kvist, inte snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.