Fällan en - musen noll?

Hursomhelst är den ute ur huset nu 😉

En död mus ligger på golvet bredvid en blå musfälla, under en möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Är dessa fotspår från gnagare? Mus eller råtta?
 
  • Spår i snön pekas på av en person, möjliga gnagarspår för identifiering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spår av små djurfötter i snö, möjliga gnagarfotspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
L Lilla Yk skrev:
Är dessa fotspår från gnagare? Mus eller råtta?
Ekorre, är min gissning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Ja så stora råttor får vi sannerligen hoppas att det inte finns… Grannens katt, förmodligen.
 
  • Älska
Lilla Yk
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ekorre, är min gissning.
Hoppas verkligen du har rätt. Såg en råtta (inte en mus) för någon månad sedan (skrivit om det i annan tråd), Anticimex kom hit, lade ut några slagfällor (tillsammans med mina Mjölner), sen har jag inte märkt så mycket mer än att något djur snott all korv jag betade fällorna med. Anticimex misstänkte att det kunde varit en ”ströråtta” som var på villovägar då lägenheterna över gatan haft stora problem med råttor eftersom folk lägger sopor bredvid soptunnorna och inte i dem.

Varit livrädd för att vi skulle haft råtta hos mig så är fullbeväpnad både med mus- och råttfällor som är betadr med salami
 
Små snabba rackare just nu…..
Fällorna slår igen utan fångst 🤬
Men nu på eftermiddagen fastnade en……
Katten var trevligare även om det också tog henne ett tag att fånga nån ”husmus”
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Hittat en ny favorit nu bland musfällor. Mjölner är bra men skulle säga SuperCat är snäppet bättre, mera kompakt konstruktion att sätta i trånga utrymmen och ännu enklare att sätta bete i, bara i med litet jordnötssmör i likhet med deras eget påfyllnadsbete i praktisk sprutform.

SuperCat fungerar extremt bra i våra bilars motorutrymmen, löser inte ut utan anledning som vissa andra fällor kan göra. Superenkel mekanism. Plockat tre möss på kort tid just imotorutrymmen, där får inga möss vara helt enkelt. Grymt effektiv fälla.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
En bra sak med SuperCat är att det inte finns skuggan av en chans att en mus överlever att fällan löser ut.

En litet komisk sak, vi har även den större råttfällsvarianten av SuperCat. Betydligt större och kraftfullare. Visade sig att den löste ut, men det var tydligen en liten mus som fångades inne i denna. Musen tog det lugnt, käkade sig ut genom fällans plast och lämnade ett hål i fällan efter sig :)

Måste försöka hitta denna bild, fantastisk bedrift av en liten mus måste jag säga :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Hittade inte just denna fina episod. Men jag ser att jag gjort en del tester på just SuperCat-varianterna av mus- och råttfällor tidigare, kanske kan vara till visst nöje/nytta: [länk]
Har du haft samma bete för möss som för råttor i fällorna?
 
A
H Harald Blåtumme skrev:
En bra sak med SuperCat är att det inte finns skuggan av en chans att en mus överlever att fällan löser ut.

En litet komisk sak, vi har även den större råttfällsvarianten av SuperCat. Betydligt större och kraftfullare. Visade sig att den löste ut, men det var tydligen en liten mus som fångades inne i denna. Musen tog det lugnt, käkade sig ut genom fällans plast och lämnade ett hål i fällan efter sig :)

Måste försöka hitta denna bild, fantastisk bedrift av en liten mus måste jag säga :)
Skadad musfälla med gnagd hålighet vid intaget, där en mus har ätit utan att få en stöt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som denna mus. Den tog maten ur en 1500 kronors fälla direkt under locket, utan att ta den tänkta vägen in och få en elstöt.
 
  • Haha
  • Wow
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Har du haft samma bete för möss som för råttor i fällorna?
Betet finns förberett i SuperCat-fällorna, sedan finns påfyllning man kan köpa som verkar ha jordnötssmör som huvudingrediens. Jordnötssmör har jag använt förut och det funkar bra.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Hoppas verkligen du har rätt. Såg en råtta (inte en mus) för någon månad sedan (skrivit om det i annan tråd), Anticimex kom hit, lade ut några slagfällor (tillsammans med mina Mjölner), sen har jag inte märkt så mycket mer än att något djur snott all korv jag betade fällorna med. Anticimex misstänkte att det kunde varit en ”ströråtta” som var på villovägar då lägenheterna över gatan haft stora problem med råttor eftersom folk lägger sopor bredvid soptunnorna och inte i dem.

Varit livrädd för att vi skulle haft råtta hos mig så är fullbeväpnad både med mus- och råttfällor som är betadr med salami
Förmodligen var det mössen som var framme och snodde korven utan att fällan slog igen. Har varit med om det ett antal gånger.

Beta hellre med Snickers eller Japp, som de får rycka lite i för att få loss.

Och jo, visst har du möss därhemma, det är bara det att du inte ser dem (för de är tysta som, ja, du vet). Att korven försvinner är ett solklart tecken.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Förmodligen var det mössen som var framme och snodde korven utan att fällan slog igen. Har varit med om det ett antal gånger.

Beta hellre med Snickers eller Japp, som de får rycka lite i för att få loss.

Och jo, visst har du möss därhemma, det är bara det att du inte ser dem (för de är tysta som, ja, du vet). Att korven försvinner är ett solklart tecken.
Jag har fångat otroligt många möss genom åren, men för någon månad sedan såg jag även en råtta. Min fundering är om råttan är kvar eller om spåren är från en mus? Har flera stora råttfällor ute nu, betat dem med salami och har även låtit ”plastskinnet” vara kvar så att musen/råttan ska sätta i halsen om de inte blir tagna av fällan. Hoppas det hjälper
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Spåren är nog som sagt från grannens katt.
Möss och/eller råttor är kvar så länge betena spårlöst försvinner.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.