Då va renoveringen igång och har börjat med källaren som kommer innebäras nytt badrum m.m
Har funderat på att sätta in en effektivare uppvärmningskälla och att lägga golvvärme ovanpå ventilerat golv.

Nu när jag ska påbörja VVS börjar jag fundera på vad jag kan förbereda för ev framtida installation av en luft/vattenvärmepump alternativt bergvärme med varmvattenberedare.

När badrummet renoveras hade jag tänkt att dra nya infrästa vattenrör, väggfördelare m.m.

Idag är det enskilt vatten och avlopp. Vattnet kommer in under huset och upp i krypgrunden. I krypgrunden finns även dagens varmvattenberedare. Därifrån går sedan vattnet vidare till källaren samt ovanvåning.

Den framtida värmepumpen kommer att kunna installeras rummet till höger om badrummet där jag idag även har möjlighet att sätta in en golvbrunn då nu tvättmaskinen står där (men kommer flyttas till badrummet).

Frågan är:
1) Ser ni några problem med tänkta lösningen?

2)Vilken dimension behövs på inkommande respektive utgående vatten för varmvattenberedaren?

3)Behövs en egen stam för varmvattenberedaren eller går den att koppla på tillsammans med den stammen som matar till handfat och dusch etc? Dvs man pluggar dagens varmvatten rör som går från dagens varmvattenberedare i krypgrunden och låter den nya varmvattenberedaren mata via stammen från höger till vänster enligt planritning.

4)Vad mer behöver jag tänka på att förbereda (mer än att ha trefas)?
 
  • Planritning av källardel med markerade rum för VVS-planering inklusive krypgrund och blivande badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk på att golvvärme bör ha minst 25 cm isolering under för att det inte ska bli stora värmeförluster neråt. Till varmvattenberedaren kan man gärna ha 22 mm kopparrör eller PEX eller liknande med motsvarande dimensioner. Sedan går det givetvis bra med en mindre dimension på rören ut till de enskilda tappställena. Mått på röranslutningarna står i produktspecen för värmepumpen. Ska du ha en luftvattenvärmepump så gjut gärna ett rejält betongfundament med avrinningshål för kondensvattnet.
 
  • Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tänk på att golvvärme bör ha minst 25 cm isolering under för att det inte ska bli stora värmeförluster neråt. Till varmvattenberedaren kan man gärna ha 22 mm kopparrör eller PEX eller liknande med motsvarande dimensioner. Sedan går det givetvis bra med en mindre dimension på rören ut till de enskilda tappställena. Mått på röranslutningarna står i produktspecen för värmepumpen. Ska du ha en luftvattenvärmepump så gjut gärna ett rejält betongfundament med avrinningshål för kondensvattnet.
Tack för svar!
Det är ett källargolv med mekaniskt ventilerat golv så där verkar inte isoleringsteorin om 25cm gälla. 2cm isolering ovanpå platonmattan brukar rekommenderas av tillverkare som t.ex. Jape.
 
Ett ventilerat golv motverkar eventuella fuktproblem som kan uppkomma om man inte har rejält med isolering under betongen men det minskar ju inte värmeförlusterna neråt mer än lite. Köp en bra värmepump som är något överdimensionerad för husets storlek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.