Zixten Zixten skrev:
Kan man inte låssas vara lite dum och ovetande och ringa kommunen för lite rådgivning.

Vi vill höja våran tomt så som grannen gör, hur skall vi göra för att få lov till detta?
Sen vår man se hur kommunen agerar.

Funkar ju förstås inte om man redan avslöjat för grannen att man har full koll på att deras bygger inte följer bygglov.
Det är smart att spela dum ibland.
 
  • Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
M Mats skrev:
Du kan ju alltid göra en anonym anmälan. Tex leta rätt på en av alla de temporära epost tjänsterna som finns och skicka ett mail från en av dem
Eller så tar man ett papper och skriver vad man vill på detta och stoppar det i något som kallas kuvert och på detta kuvert så skriver man adressen till sin kommuns bygglovsavdelning och sätter på en gammal uppfinning som heter frimärke och lägger detta i en gul eller blå låda som finns på diverse platser i vårt samhälle, dessa kallas postlådor och brukar vara märkta med Postmord så om man har tur så hamnar detta i kommunens postlåda inom någon vecka och läses av en oftast överbetald tjänsteman eller för den delen tjänstekvinna(eller idag kanske tjänstehen) och så kanske de hälsar på hos din granne och beslutar att marken ska sänkas igen eller så får grannen mot en liten avgift behålla sin höjda mark.
 
  • Gilla
  • Älska
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Grannen ska sköta sig och bygga rätt! 😠 Det ska svida att fuska.
Å andra sidan ska väl då TS sköta sitt, och skita i andra. Grannen kanske tycker som jag, att "det ska svida att" skvallra. PK-Poliser är bland det värsta jag vet. Särskilt då det egentligen enbart handlar om avundsjuka.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Å andra sidan ska väl då TS sköta sitt, och skita i andra. Grannen kanske tycker som jag, att "det ska svida att" skvallra. PK-Poliser är bland det värsta jag vet. Särskilt då det egentligen enbart handlar om avundsjuka.
Något annat du tycker att man inte ska skvallra om?
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
B Bygg-Ann skrev:
Våra grannar har höjt marknivån på sin tomt med ca 1m på en ca 300kvm yta. Det strider uppenbart mot bygglovet. Vi har inget emot att de höjt sin tomt, men det kan eventuellt sänka värdet på vår tomt, då vi nu ligger märkbart lägre än granntomten. Om vi fick välja skulle vi också vilja höja vår marknivå på liknande sätt, men vi har alltid tänkt att vi måste följa bygglovet och har haft många diskussioner med bygglovshandläggaren om hur vi ska göra för att få det exakt rätt.
Vi står inför ett dilemma, om vi anmäler grannen så kanske de behöver göra omför en dyr peng eller böta, vilket troligtvis leder till en dålig relation så länge vi bor kvar. Det vill vi såklart helst undvika.
Å andra sidan, om vi följer bygglovet så får vi helt enkelt mindre yta på tomten som också är en sämre lösning., som också kommer bli dyrare då vi kommer behöva sätta in L-stöd runt hela tomten.
Alla anmälningar loggas och kommuniceras ut till berörda, även om det görs anonymt så är det inte svårt att förstå vem som anmält.
Hur ska vi tänka? Någon som har bra tips eller erfarenheter av liknande?
Vi har höjt tomten på ett ställe med kanske 80 cm. Har marklov på den höjningen och det gick igenom men slänten var tvungen att avslutas 1 m från tomtgräns. Har grannen släntat in mot er gräns?
 
B Bygg-Ann skrev:
Våra grannar har höjt marknivån på sin tomt med ca 1m på en ca 300kvm yta. Det strider uppenbart mot bygglovet. Vi har inget emot att de höjt sin tomt, men det kan eventuellt sänka värdet på vår tomt, då vi nu ligger märkbart lägre än granntomten. Om vi fick välja skulle vi också vilja höja vår marknivå på liknande sätt, men vi har alltid tänkt att vi måste följa bygglovet och har haft många diskussioner med bygglovshandläggaren om hur vi ska göra för att få det exakt rätt.
Vi står inför ett dilemma, om vi anmäler grannen så kanske de behöver göra omför en dyr peng eller böta, vilket troligtvis leder till en dålig relation så länge vi bor kvar. Det vill vi såklart helst undvika.
Å andra sidan, om vi följer bygglovet så får vi helt enkelt mindre yta på tomten som också är en sämre lösning., som också kommer bli dyrare då vi kommer behöva sätta in L-stöd runt hela tomten.
Alla anmälningar loggas och kommuniceras ut till berörda, även om det görs anonymt så är det inte svårt att förstå vem som anmält.
Hur ska vi tänka? Någon som har bra tips eller erfarenheter av liknande?
Har ni pratat med grannarna ? Vad säger dom ?

Det är väl där det mesta börjar: Har man en god kommunikatrion så brukar man kunna lösa saker utan dålig grannsämja.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Å andra sidan ska väl då TS sköta sitt, och skita i andra. Grannen kanske tycker som jag, att "det ska svida att" skvallra. PK-Poliser är bland det värsta jag vet. Särskilt då det egentligen enbart handlar om avundsjuka.
Du förefaller vara en riktigt otrevlig person. Typ, jag gör precis vad jag vill och det ska du bara skita i.
 
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Du förefaller vara en riktigt otrevlig person. Typ, jag gör precis vad jag vill och det ska du bara skita i.
Du läste inte inlägget som jag svarade på, va? Hade du gjort det, så hade du förstått att jag svarade "med samma mynt".
 
  • Gilla
Henrik.Ö
  • Laddar…
Eftersom du vill höja marken med, gör en oskyldig förfrågan om höjning till kommunen du med och hänvisa till grannens ändringar, "jag vill göra som grannen på adress XX och höjja min mark med x-meter, vilka blanketter behöver jag fylla i"
 
  • Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
I Impulsiv optimist skrev:
Sluta gnäll!
Bra input! ...NOT
 
H HenrikHuslöse skrev:
Grannen ska sköta sig och bygga rätt! 😠 Det ska svida att fuska.
A AG A skrev:
Å andra sidan ska väl då TS sköta sitt, och skita i andra. Grannen kanske tycker som jag, att "det ska svida att" skvallra. PK-Poliser är bland det värsta jag vet. Särskilt då det egentligen enbart handlar om avundsjuka.
N nissebrun skrev:
Du förefaller vara en riktigt otrevlig person. Typ, jag gör precis vad jag vill och det ska du bara skita i.
A AG A skrev:
Du läste inte inlägget som jag svarade på, va? Hade du gjort det, så hade du förstått att jag svarade "med samma mynt".
AG A:
På vilket sätt svarade du Henrik "med samma mynt"? Han skrev att grannen ska "sköta SIG", inte sköta sitt. Det är två väldigt olika saker.
Sen undrar jag hur du kan få TS inlägg till att det för dennes del handlar om avundsjuka? Vad jag kan se finns det inga som helst indikationer på det, snarare tvärtom. Men om du sett dem kan du väl dela med dig? Eller är det möjligen så att du råkat ut för något liknande och nu projicerar dina dåliga upplevelser på TS?

Kan bara hålla med nissebrun, dina inlägg ger inget trevligt intryck...
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
B Bygg-Ann skrev:
Våra grannar har höjt marknivån på sin tomt med ca 1m på en ca 300kvm yta. Det strider uppenbart mot bygglovet. Vi har inget emot att de höjt sin tomt, men det kan eventuellt sänka värdet på vår tomt, då vi nu ligger märkbart lägre än granntomten. Om vi fick välja skulle vi också vilja höja vår marknivå på liknande sätt, men vi har alltid tänkt att vi måste följa bygglovet och har haft många diskussioner med bygglovshandläggaren om hur vi ska göra för att få det exakt rätt.
Vi står inför ett dilemma, om vi anmäler grannen så kanske de behöver göra omför en dyr peng eller böta, vilket troligtvis leder till en dålig relation så länge vi bor kvar. Det vill vi såklart helst undvika.
Å andra sidan, om vi följer bygglovet så får vi helt enkelt mindre yta på tomten som också är en sämre lösning., som också kommer bli dyrare då vi kommer behöva sätta in L-stöd runt hela tomten.
Alla anmälningar loggas och kommuniceras ut till berörda, även om det görs anonymt så är det inte svårt att förstå vem som anmält.
Hur ska vi tänka? Någon som har bra tips eller erfarenheter av liknande?
Hejsan. Har läst lite i tråden här om ämnet.
Vad är det för oskick att ens tänka tanken om att anmäla grannen anonymt och sedan fråga andra om hur man gör de, har ni ingen ryggrad?
Antingen talar du väl med grannen om vad du upplever som problem och försöker hitta en lösning er sinsemellan.
Fungerar inte det så får du då säga att du vill att ni kontaktar kommunen så de får fälla ett avgörande i vad grannen får ändra eller inte.
Är du sedan fortfarande inte nöjd kan du överklaga.
Detta kan förstås sedan skapa grannosämja eller så får du största förståelse av grannen, du står där med rak rygg efter att ha talat om vad du står för.

Väljer du att anmäla anonymt så kommer det ju ändå fram förr eller senare att du är den som anmält. Det är alltid någon som försäger sig och grannen kommer ju gå och grubbla fram tills dess.
Då lär ju med största säkerhet grannosämjan bli ännu värre.
Antingen lägger du ner helt och hållet eller så talar du med grannen är mitt tips.
Vänligen \ Peter
 
  • Gilla
datja och 4 till
  • Laddar…
Lugn och fin Peter. Det är ju inte så att TS lägger fram en anonym anmälan som det beslutade alternativet och frågar om hur man gör det på bästa sätt. TS ber om råd om vad de ska göra.
Att utan anledning anklaga TS för att inte ha någon ryggrad hjälper varken TS eller grannen, eller byggahus för den delen.
 
  • Gilla
maxmsm och 7 till
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
Eftersom du vill höja marken med, gör en oskyldig förfrågan om höjning till kommunen du med och hänvisa till grannens ändringar, "jag vill göra som grannen på adress XX och höjja min mark med x-meter, vilka blanketter behöver jag fylla i"
Nästbästa svaret tycker jag, efter att ta en diskussion öga mot öga m grannen. Anmäla kan ge så många nackdelar. Men å andra sidan kan grannens höjning också sänka värdet och höja insynen, så jag tycker TS ska testa grannen innan "spela dum blanketten"
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Eller så tar man ett papper och skriver vad man vill på detta och stoppar det i något som kallas kuvert och på detta kuvert så skriver man adressen till sin kommuns bygglovsavdelning och sätter på en gammal uppfinning som heter frimärke och lägger detta i en gul eller blå låda som finns på diverse platser i vårt samhälle, dessa kallas postlådor och brukar vara märkta med Postmord så om man har tur så hamnar detta i kommunens postlåda inom någon vecka och läses av en oftast överbetald tjänsteman eller för den delen tjänstekvinna(eller idag kanske tjänstehen) och så kanske de hälsar på hos din granne och beslutar att marken ska sänkas igen eller så får grannen mot en liten avgift behålla sin höjda mark.
Det heter tjänsteperson på PK-språk....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.