Tja! Mycket frågor på senaste, men det är väl så det är med sitt första hus antar jag. Har ringt en hel del olika firmor i mitt område men ingen hör av sig igen efter flera försök, så antar att bollen hamnar hos mig själv! Se bilderna för bättre förståelse.

Tidigare ägare har satt dit en kanalfläkt helt öppet liggandes på taket under en plåthuv. Denna har gjort sitt helt klart, så jag behöver få ordning på detta nu till varmare tider!

Från badrummet går ett 70mm?? frånluftsrör som är lite halvtaskigt isolerat. Vill byta ut hela röret till ett med bättre dimension. T.ex 100-125mm. Är det bara slita ut röret och isoleringen sedan föra igenom ett större rör från taket och ner? Och hur ser det ut med fläkt, kan jag installera en pax där eller blir det för nära duschen? Ska jag sätta kanalfläkt så måste denna ligga fri på taket som den som sitter nu då jag inte har tillgång att ta mig in "kallvinden". Vad tror ni?

Bild på ett badrum med kaklade väggar, där en gammal frånluftskanal och en duschhylla med hygienartiklar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sliten kanalfläkt liggandes öppet på tak med anslutet frånluftsrör och plåthuv ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aluminium röret är till köksfläkten.
 
Düsseldorff
Hmm. Byta till en större dimension på rör låter som en klok idé. Som det ser ut nu borde det ju ha dragits in massa fukt i isoleringen, för det är väl den man ser i öppningen i duschen?

Knepig placering också. Tror knappast att du kan sätta en vanlig pax där pga vatten.
 
  • Gilla
lustigkurren98
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Hmm. Byta till en större dimension på rör låter som en klok idé. Som det ser ut nu borde det ju ha dragits in massa fukt i isoleringen, för det är väl den man ser i öppningen i duschen?

Knepig placering också. Tror knappast att du kan sätta en vanlig pax där pga vatten.
Japp det är de man ser i öppningen..

Tror också att kanalfläkt är det jag får köra på. Men denna måste då ligga öppen på taket somsagt. Utsatt för regn och snö från sidorna men inte rakt uppifrån!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.