Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag uppfattar att du är mycket besviken över situationen. Men vad gäller denna besvikelse i sak? Är du missnöjd med huset som du nu bygger, alltså dess fysiska uppenbarelse? Om inte är det mest rationella att slutföra det, du står ju mitt i byggprocessen.

Att sedan inte byggprocessen och relationen med hustillverkaren blev som du förväntade dig på det administrativa planet är ju en annan sak. Där det sent i processen blev klart för dig att du själv sitter med det mesta ansvaret. Men det är väl mer en frågan om förväntningar kring processen från din sida än själva huset?
Det är ett fuskbygge utan dess like och jag får ångest av att se det. Inte för att det är fult (förutom några vitala delar som avviker från avtalet/bygglovet) Ångesten bottnar i sättet det saluförts på. Kommer aldrig slutföra. Det lovar jag. Det blir blocket eller rivning om inte hustillverkaren (säljaren) kan vara rakryggad nog och verifiera sin leverans. Har varit fullt transparent mot bygglovsavdelningen i kommunen om läget med huset och vad jag trott att jag köpt. Tänker inte lappa igen och försöka få igenom det.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här blir juridiken lite komplicerad. Huset är ju inte byggt i Sverige utan en importerad produkt från ett annat land. Då finns väl inga krav på att använda ett elinstallationsföretag registrerat i Sverige? Ungefär som att man importerar en köksspis med en massa kopplad el i utlandet,. Elen är kopplad av lågbetald fabriksarbetskraft, inte av elektriker. Först när man ansluter den till elnätet krävs ett elinstallationsföretag registrerat i Sverige.

Enklast är väl således att du tar in en svensk elektrikerfirma som går igenom elen i huset på en dag och när de är redo skickar in en slutanmälan till elbolaget att anläggningen ska anslutas till nätet. Dessa intygar de i kontrollplanen att elen är fackmässigt installerad.
Nej, tabben ligger hos mig och jag betalar ärligt talat hellre en rejäl slant säljer eller river huset och kastar säljaren till hungriga journalister som jag tror är angelägna om en bra story inför fritidshussäsongen
 
Claes Sörmland
S Helena mfl skrev:
Det är ett fuskbygge utan dess like och jag får ångest av att se det. Inte för att det är fult (förutom några vitala delar som avviker från avtalet/bygglovet) Ångesten bottnar i sättet det saluförts på. Kommer aldrig slutföra. Det lovar jag. Det blir blocket eller rivning om inte hustillverkaren (säljaren) kan vara rakryggad nog och verifiera sin leverans. Har varit fullt transparent mot bygglovsavdelningen i kommunen om läget med huset och vad jag trott att jag köpt. Tänker inte lappa igen och försöka få igenom det.
Vad vi kan erbjuda här är kunskap om juridiken, förslag på lösningar och vägar framåt men knappast hjälp med det känslomässiga. Du tycks redan ha bestämt dig.

Utifrån den lilla glugg som jag har fått in i din verklighet låter det inte helt rationellt och som att du kan förlora mycket pengar. Kanske har jag helt fel. Men är det inte läge att prata med den mest jordade, stabila och tråkigt lösningsorienterade personen i din vänkrets om detta verkligen är vägen som du vill gå? Livet handlar ju om att sopa upp besvikelser och reparera.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad vi kan erbjuda här är kunskap om juridiken, förslag på lösningar och vägar framåt men knappast hjälp med det känslomässiga. Du tycks redan ha bestämt dig.

Utifrån den lilla glugg som jag har fått in i din verklighet låter det inte helt rationellt och som att du kan förlora mycket pengar. Kanske har jag helt fel. Men är det inte läge att prata med den mest jordade, stabila och tråkigt lösningsorienterade personen i din vänkrets om detta verkligen är vägen som du vill gå? Livet handlar ju om att sopa upp besvikelser och reparera.
Du har rätt. Jag har funderat, varit arg, överlagt och bestämt mig. Om jag så kan rädda någon mer från att hamna i den sits jag befinner mig i så är det värt det. Kasta till vargarna lät hårt. Berätta om min upplevelse och mitt misstag stämmer bättre. Först se om jag kan få igenom min reklamation när den väl är färdigställd. Den och övriga detaljer håller jag utanför forumet
 
Det finns visserligen rätt varierande kvalitet på hus/stugor som levereras från utlandet. Men oftast är det inte problem som är så stora att huset blir oanvändbart/rivningsobjekt. Det mesta går att fixa. Men det blir ofta rätt mycket dyrare än ursprunglig plan. Då gäller det att försöka lägga så stor del av den extra kostnaden som möjligt på det svenska bolag som du har avtalet med.

När det gäller vem som stämplat olika intyg. Om vi tar takstolar som exempel, vid ett "vanligt" bygge. De levereras i princip alltid från en takstolsfabrik, som även utför dimensionering, och konstruktionsritningar för takstolen. De tar fullt ansvar för konstruktionen. Du som byggherre är ansvarig gentemot kommunen och alla som vistas i huset (och kan få det över sig om konstruktionen är fel). men genom att beställa takstolar med dimensionering från takstolsfabriken, så har du delegerat konstruktionen till dem. Vid normala byggen nöjer man sig med de handlingar som fabriken skapar och stämplar. Vid mer komplicerade byggen (typ friends arena, öresundsbron osv.) har man en inhyrd kontrtollinstans som kontrollerar beräkningarna. Men det är aldrig byggaren/huvudentreprenören som står som kontrollant, det vore direkt fel, byggaren har inte den kompetensen. Vid ett "vanligt bygge" så utför de olika hantverkarna olika egenkontroller, som löpande protokollförs. För de flesta moment nöjer man sig med dessa protokoll, som alltså varken entreprenören eller någon annan kontrollerar. Den som utför arbetet kontrollerar själv (en ordning som iofs. kan ifrågasättas).

Så att de olika intygen är utfärdade av fabriken som tillverkat huset är i sig inget konstigt.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns visserligen rätt varierande kvalitet på hus/stugor som levereras från utlandet. Men oftast är det inte problem som är så stora att huset blir oanvändbart/rivningsobjekt. Det mesta går att fixa. Men det blir ofta rätt mycket dyrare än ursprunglig plan. Då gäller det att försöka lägga så stor del av den extra kostnaden som möjligt på det svenska bolag som du har avtalet med.

När det gäller vem som stämplat olika intyg. Om vi tar takstolar som exempel, vid ett "vanligt" bygge. De levereras i princip alltid från en takstolsfabrik, som även utför dimensionering, och konstruktionsritningar för takstolen. De tar fullt ansvar för konstruktionen. Du som byggherre är ansvarig gentemot kommunen och alla som vistas i huset (och kan få det över sig om konstruktionen är fel). men genom att beställa takstolar med dimensionering från takstolsfabriken, så har du delegerat konstruktionen till dem. Vid normala byggen nöjer man sig med de handlingar som fabriken skapar och stämplar. Vid mer komplicerade byggen (typ friends arena, öresundsbron osv.) har man en inhyrd kontrtollinstans som kontrollerar beräkningarna. Men det är aldrig byggaren/huvudentreprenören som står som kontrollant, det vore direkt fel, byggaren har inte den kompetensen. Vid ett "vanligt bygge" så utför de olika hantverkarna olika egenkontroller, som löpande protokollförs. För de flesta moment nöjer man sig med dessa protokoll, som alltså varken entreprenören eller någon annan kontrollerar. Den som utför arbetet kontrollerar själv (en ordning som iofs. kan ifrågasättas).

Så att de olika intygen är utfärdade av fabriken som tillverkat huset är i sig inget konstigt.
Tack för bra info och engagemang. Tror dock detta blivit en dyr principsak mer än något annat. Dessvärre är tillverkaren ett bolag som lätt kan sättas i konkurs och endast stå ansvarigt för 3280 USD om jag förstått det rätt. Inte många slantar att hämta där
 
Redigerat:
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Det finns visserligen rätt varierande kvalitet på hus/stugor som levereras från utlandet. Men oftast är det inte problem som är så stora att huset blir oanvändbart/rivningsobjekt. Det mesta går att fixa. Men det blir ofta rätt mycket dyrare än ursprunglig plan. Då gäller det att försöka lägga så stor del av den extra kostnaden som möjligt på det svenska bolag som du har avtalet med.

När det gäller vem som stämplat olika intyg. Om vi tar takstolar som exempel, vid ett "vanligt" bygge. De levereras i princip alltid från en takstolsfabrik, som även utför dimensionering, och konstruktionsritningar för takstolen. De tar fullt ansvar för konstruktionen. Du som byggherre är ansvarig gentemot kommunen och alla som vistas i huset (och kan få det över sig om konstruktionen är fel). men genom att beställa takstolar med dimensionering från takstolsfabriken, så har du delegerat konstruktionen till dem. Vid normala byggen nöjer man sig med de handlingar som fabriken skapar och stämplar. Vid mer komplicerade byggen (typ friends arena, öresundsbron osv.) har man en inhyrd kontrtollinstans som kontrollerar beräkningarna. Men det är aldrig byggaren/huvudentreprenören som står som kontrollant, det vore direkt fel, byggaren har inte den kompetensen. Vid ett "vanligt bygge" så utför de olika hantverkarna olika egenkontroller, som löpande protokollförs. För de flesta moment nöjer man sig med dessa protokoll, som alltså varken entreprenören eller någon annan kontrollerar. Den som utför arbetet kontrollerar själv (en ordning som iofs. kan ifrågasättas).

Så att de olika intygen är utfärdade av fabriken som tillverkat huset är i sig inget konstigt.
Man ska heller inte överdriva det här. Ett småhus är ingen kärnkraftsreaktor och är ofta byggt enligt väletablerade metoder. Riskerna är små. Behovet av kontroller är i praktiken begränsat utan det handlar mest om att försöka skydda konsument mot fuskande hantverkare. Som man kan se i tråd efter tråd här på forumet så är det mest fernissa med denna byråkrati, den hjälper inte mot de som är okunniga och skarvar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G gravedigger skrev:
Insåg att jag skapade en tråd på ett liknande tema för drygt tre år sedan, och fick nu svaret i den här tråden.
[länk]
Då hoppas jag att min tabbe kan hjälpa någon som står i köptankar bara genom att läsa tråden här på forumet. En liten glädje i eländet 🌸
 
Sedan detta med "fuskbygge". Fabrikstillverkade stugor är i princip aldrig byggda efter samma normer/regler som hus som byggs på plats. Fabrikerna optimerar virkesdimensioner på millimetern. Om en regel vid ett vanligt bygge har standardmåttet 45x95 mm, så kan motsvarande regel i ett fabrikstillverkat hus vara 42x89 mm. För det har man räknat ut att det räcker. Om fabriken då köper ex. 100 000 meter av den udda dimensionen från sågverk, så blir det liiite billigare trots icke standard dimension.

Vi köpte för några år sedan ett fritidshus, byggt 1974. Det är en "västkuststuga". Takstolarna är tillverkade av brädor med dimensionen 28x95mm (ca 6m spännvidd). Något som ingen byggare skulle ens fundera över att använda i någon som helst bärande konstruktion idag. Men det fungerar sedan 50 år. Och Västkuststugan är en av de absolut största tillverkarna av fritidshus genom tiderna. Hade det varit platsbyggt så skulle konstruktionen varit helt otänkbar.
 
  • Gilla
Sommar13
  • Laddar…
T Torpfröken skrev:
Tolkningen är väl att om felet upptäcks i slutet av perioden på 2 eller tre år så förlängs tiden med två månader.
Var tvungen att gräva efter min tolkning, härifrån kommer den. Det visade sig att jag var lite slarvig med begreppen, du behöver klaga inom två månader från att du upptäckte felet. Står i första punkten under ”ta reda på dina rättigheter”.

Tack för att du har ögonen med dig, det gör råden så mycket bättre 👍

[länk]
Hej igen
Ville tacka dig än en gång för påminnelsen att läsa köpeavtalet NOGA. Tror det kan ha hjälpt mig se vilseledande information som kan vara ganska avgörande som säljarna bäddat in där. Kände att det var något som skavde och tror jag hittat det tack vare framförallt dig men även genom några andra klokheter i tråden. TACK!
 
S Helena mfl skrev:
Hej igen
Ville tacka dig än en gång för påminnelsen att läsa köpeavtalet NOGA. Tror det kan ha hjälpt mig se vilseledande information som kan vara ganska avgörande som säljarna bäddat in där. Kände att det var något som skavde och tror jag hittat det tack vare framförallt dig men även genom några andra klokheter i tråden. TACK!
Jag är glad att det jag skrev hjälpte dig, lika mycket känner jag med dig om du hittar kluriga skrivningars ställer till det.
Hoppas att de går att lösa!

Hoppas att du håller tråden levande och uppdaterar när det är lämpligt och inte riskerar något i andra processer. 👍
 
  • Gilla
Sommar13
  • Laddar…
T Torpfröken skrev:
Jag är glad att det jag skrev hjälpte dig, lika mycket känner jag med dig om du hittar kluriga skrivningars ställer till det.
Hoppas att de går att lösa!

Hoppas att du håller tråden levande och uppdaterar när det är lämpligt och inte riskerar något i andra processer. 👍
Tack snälla du. Jag håller er uppdaterade när och om det går 🌻
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här blir juridiken lite komplicerad. Huset är ju inte byggt i Sverige utan en importerad produkt från ett annat land. Då finns väl inga krav på att använda ett elinstallationsföretag registrerat i Sverige?
Var hittar du detta?

"Ett elinstallationsföretag som ska utföra arbete på andras anläggningar ska anmäla detta till tillsynsmyndigheten. Anmälan kan göras för alla slag av elinstallationsarbeten eller för visst slag av sådant arbete. Arbetet får inte påbörjas förrän anmälan har gjorts."

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ungefär som att man importerar en köksspis med en massa kopplad el i utlandet,. Elen är kopplad av lågbetald fabriksarbetskraft, inte av elektriker.
En avgörande skillnad är att en spis är en CE-märkt produkt. Det behövs ingen elektriker utan vem som helst får utföra montaget i fabriken. Tillverkaren har istället ett ansvar genom CE-märkningen.

Är det levererade huset CE-märkt?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Först när man ansluter den till elnätet krävs ett elinstallationsföretag registrerat i Sverige.
Logiskt sett är det så, men var står det?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Enklast är väl således att du tar in en svensk elektrikerfirma som går igenom elen i huset på en dag och när de är redo skickar in en slutanmälan till elbolaget att anläggningen ska anslutas till nätet. Dessa intygar de i kontrollplanen att elen är fackmässigt installerad.
Om något var formellt fel vid installationstidpunkten, även om det bara är så att elektrikern hade startat nytt AB och ansökan att företaget ska vara installationsföretag inte skickats in i tid, så är det fel.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
H HenrikHuslöse skrev:
Var hittar du detta?

"Ett elinstallationsföretag som ska utföra arbete på andras anläggningar ska anmäla detta till tillsynsmyndigheten. Anmälan kan göras för alla slag av elinstallationsarbeten eller för visst slag av sådant arbete. Arbetet får inte påbörjas förrän anmälan har gjorts."


En avgörande skillnad är att en spis är en CE-märkt produkt. Det behövs ingen elektriker utan vem som helst får utföra montaget. Tillverkaren har istället ett ansvar genom CE-märkningen.

Är det levererade huset CE-märkt?


Logiskt sett är det så, men var står det?

Om något var formellt fel vid installationstidpunkten, även om det bara är så att elektrikern hade startat nytt AB och ansökan att företaget ska vara installationsföretag inte skickats in i tid, så är det fel.
Jag tänker att inget elinstallationsarbete har bedrivits i Sverige av säljaren. Husmodulen monterades ju i nån baltstat. Då gäller väl inte svensk lagstiftning för arbetet där? För inte sker väl elinstallationsarbete när huset passerar gränsen?

Elsäkerhetslagen:

Text från Elsäkerhetslagen som definierar elinstallationsarbete enligt svensk lagstiftning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.