Hej. Vi ska byta det spända papptaket och sätta gips. Huset är från 1956. Taket är ett innertak på mellanvåningen. Råspont i taket. Vi ska även sänka taket så det får plats spotlights som kräver 36 mm. Hur ska man regla upp detta? Kan man skruva 45x95 direkt i råsponten och sätta gipsen på det. Jag riktar upp med plastchims mellan regel och råspont.
 
Det går utmärkt att skruva i råsponten.
 
  • Gilla
HantverksMannen
  • Laddar…
Vid närmare eftertanke borde det räcka med 28x95 för gipset bygger 13 mm så då får jag 41 mm och då får spottarna plats utan att man sänker taket mer än vad som behövs.
Ska det bara vara luft mellan gips och råspont eller ska man lägga i isolering, fuktspärr eller något annat när man ändå håller på?
 
surris
H HantverksMannen skrev:
Vid närmare eftertanke borde det räcka med 28x95 för gipset bygger 13 mm så då får jag 41 mm och då får spottarna plats utan att man sänker taket mer än vad som behövs.
Ska det bara vara luft mellan gips och råspont eller ska man lägga i isolering, fuktspärr eller något annat när man ändå håller på?
Behövs ingen isolering om ni inte vill isolera pga ljud från övervåningen. Ingen plast.
 
  • Gilla
HantverksMannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.