Laddstationen till robotgräsklippare blinkar blått. Trodde först inte det var något men en bekant upplyste mig om att det är kabelbrott någonstans.

Som tur är så lyckades jag hitta en avklippt kabel bakom laddstationen (bifogad bild).

Är det vara att köpa ett skarvdon? Är det något annat man behöver tänka på? Stänga av strömtillförseln eller något liknande?
 
  • Avklippt grön kabel bakom en robotgräsklipparstation bland löv och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontakten med den avklippta kabeln tar du loss från laddstationen, öppna kontakten och ta bort den korta kabelstumpen.
Lägg i begränsningskabeln (den du på bilden håller i handen) i kontaktens slits, kläm ihop kontakten med en tång.

Att stänga av strömmen är inte nödvändigt.
 
E etompau skrev:
Kontakten med den avklippta kabeln tar du loss från laddstationen, öppna kontakten och ta bort den korta kabelstumpen.
Lägg i begränsningskabeln (den du på bilden håller i handen) i kontaktens slits, kläm ihop kontakten med en tång.

Att stänga av strömmen är inte nödvändigt.
Tack!
Nu sitter samtliga kablar i, men lampan blinkar fortfarande blått. Är kabelbrottet mest troligen någon annan stans då?
 
  • Eluttag utomhus med anslutna kablar och löv runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svar ja.
 
T
Ser på färgen att dina orginal husqvarna kablar börjar bli blå i stället för grön.
Det betyder att dom utsatts för UV och är därmed mycket sköra, jag har ett par tillfällen kunna dra av kabeln enkelt med fingrarna..

Jag skulle GISSA att du har kabelbrott och jag brukar använda en guide-lina för att ringa in problemet lite mer, alltså göra lite mindre slingor med hjälp av guidelinan.
Har du inga guidelinor återstår väl bara att koppla på en bit avgränsningslina på lämpligt ställe, eller kanske börja med en mindre "låtsasslinga" för att kolla att stationen mår bra, men jag skulle inte tro den är sönder.

Sen rekomenderar jag att byta till något bättre än Husqvarnas orginal som skapat mycket problem för mig då jag inte kan gräva ner den överallt.
Som sagt - bar gissningar, kanske bäst att ringa din installatör :)

Sen är jag lite nyfiken på hur en kabel kan vara "avklippt" så nära stationen...
 
En liten uppdatering, nu blinkar den gult 🤷‍♂️.
Jag skulle gissa på att det kan ha skett när anlitade någon för att klippa häcken. Lite sent att komma mer än ett halvår och säga att det kan ha varit så dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.