Jag är kund hos Fortum. Bor i ett radhus på 130 kvm med tre våningar. Luftvärmepump (som inte sitter optimalt) och i övrigt direktverkande el. När det är som kallast, typ nov-jan, måste vi köra elradiatiorerna i tillägg till pumpen, men inte annars.

Har sedan en tid tillbaka, framförallt för att jag är så satans irriterad på elnätsavgifterna, verkligen försökt att minimera elförbrukningen hemma. Nu kommer det konstiga. Vi har stängt av golvvärmen i alla våtrum. Vi har dragit ner inomhustemperaturen och har det småkallt och grinigt hela tiden. Kör aldrig torktumlaren. Två vuxna och två barn. Ändå är vår förbrukning enligt fortum-appen 10 % mer än jämförbara hushåll

Ovanstående får mig att undra; hur lever folk egentligen? Det enda steg som återstår för oss om vi ska spara mer är i princip att stänga av värmen. Jag förstår verkligen inte hur det går ihop.

Är "jämförbara hushåll" överisolerade bostäder helt utan friskluftsintag? Är det pumpens icke-optimala placering som gör att vi drar mer än "jämförbara hushåll" trots att vi går omkring och fryser hemma? Jag fattar ingenting.

1-24 mars har vi förbrukat 1 034 kwh. "liknande hushåll" enligt Fortum drar 962 kwh.
 
B
Eu regler tvingar fram de där jämförelserna.

Fortum har säkert ganska dålig koll på hur stort ditt hushåll är, hur många som bor där, byggår, uppvärmningsform, om elbil finns med mera. Det där jämförande hushållet blir en rätt dålig jämförelse blir ju äpplen och päron nästan alltid som jämförs... men Fortum tvingas ju göra den där. se det mer som någon form av grov referens. Eller gör som jag, ignorera det helt.
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Liknande hushåll har väl bättre värmekälla?
 
Kanske är klokast att bara ignorera den då ja.
 
H
Svårt för Fortum att veta vad som är att jämföra precis med ditt boende.
Finns väldigt mycket som skiljer.
Jag ligger långt över om man ska se vad Fortum vill jämföra med.
Jag har stall och spa bad som drar ström.
Garage med värme.
Men de jämför bara storlek på hus så det stämmer jäkligt dåligt i mitt fall.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Unikt namn
Det finns många sätt att optimera energiförbrukningen på.

Luftvärmepumpar kan behöva rengöras för att fungera bättre och fönster kan behöva nya lister för att undvika kalldrag.

Din kommun har troligen en energirådgivare du kan kontakta.
https://www.energimyndigheten.se/en...sation/hitta-din-energi--och-klimatradgivare/

Men det är ju synd att frysa i sitt eget hem. Det blir man mest på dåligt humör av.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
En väldigt stor betydelse har också placeringen av huset, är det norr- eller söderläge, vindskyddat eller utsatt, står i ortens största kallhål eller tvärtom osv.
Den geografiska platsen har väldigt stor betydelse.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Sådana där jämförelser är rena rama dyngan.

Ett satans otyg som gör folk nervösa o förvirrade.

Tycker man att huset förbrukar förmycket värme så är det bättre att anlita en energiingengör eller liknande.
 
C Cordings skrev:
Jag är kund hos Fortum. Bor i ett radhus på 130 kvm med tre våningar. Luftvärmepump (som inte sitter optimalt) och i övrigt direktverkande el. När det är som kallast, typ nov-jan, måste vi köra elradiatiorerna i tillägg till pumpen, men inte annars.

Har sedan en tid tillbaka, framförallt för att jag är så satans irriterad på elnätsavgifterna, verkligen försökt att minimera elförbrukningen hemma. Nu kommer det konstiga. Vi har stängt av golvvärmen i alla våtrum. Vi har dragit ner inomhustemperaturen och har det småkallt och grinigt hela tiden. Kör aldrig torktumlaren. Två vuxna och två barn. Ändå är vår förbrukning enligt fortum-appen 10 % mer än jämförbara hushåll

Ovanstående får mig att undra; hur lever folk egentligen? Det enda steg som återstår för oss om vi ska spara mer är i princip att stänga av värmen. Jag förstår verkligen inte hur det går ihop.

Är "jämförbara hushåll" överisolerade bostäder helt utan friskluftsintag? Är det pumpens icke-optimala placering som gör att vi drar mer än "jämförbara hushåll" trots att vi går omkring och fryser hemma? Jag fattar ingenting.

1-24 mars har vi förbrukat 1 034 kwh. "liknande hushåll" enligt Fortum drar 962 kwh.
Det där är ju bara tokerier.

Vi har 137kvm, direktverkande och en optimalt placerad lufluft som värmer hela huset så länge dörrar hålls öppna. Fick precis ner vår energiklass till B, vilket var helt otroligt enligt energikonsulten. Det hade han aldrig varit med om förut med direktverkande och en luftluft. Vi har kört ca 21-22 grader hela vintern. 3 friskluftsintag vilket kanske är ett för få men luften känns bra.

Ligger på en förbrukning på runt 9000kwh. Ändå ligger vi över jämförbara hushåll när vi kollar ellevio.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.