Hej!

Jag skulle vilja piffa upp pannrummet i källarn lite och sen få ett golv som är lättare att hålla rent.

Nu är det ett betongolv där med gropar på vissa ställen och det är så grovt så det går inte att sopa rent.

Tänkte prova på själv att lägga kakel/klinkers på golvet där eftersom det endå inte är så noga där.


är det en dum idé tror ni ? några nackdelar ?
 
Näe det är ett ytterst lämpligt ytskikt att lägga på betong och i (förmodar jag) källare.

Jag skulle tvätta rent golvet, lägga primer, jämna av med fix och sedan lägga klinker på vanligt vis.
 
håller med föregående talare lägg inte nån "tät" primer bara så ingen fukt blir instängd och golvet kan andas använd vanlig MD16...Lycka till
 
Tack för svaren!

Jag har aldrig gjort detta tidigare så det ska bli spännande!

Men ska man alltså

1,tvätta rent golvet (Spola med vatten eller någor speciellt medel?)

2,lägga en primer som inte är fukt tät? är detta ett måste? vad gör primern för nytta?

3, jämna av hela golvet med fix och sätta plattorna.

Kanske skrivit något korkat, men berätta gärna hur och varför om det är något som är fel!

Tacksam för svar!
 
En primer typ Maxits MD16 gör att fixet (eller vad du nu har ovanpå) fäster bättre.

Om du känner att du behöver spackla hela golvytan för att den är så ojämn kanske något flytspackel är en bättre ide än kilovis med fix.
 
behöver man "prima" ovanpå eventuell fix/flytspackel?

Så att det blir:

//Klinkers&Fogmassa
//Fix
//Primer
//Flytspackel
//Primer
//Källargolv (Slipat o tvättat, ej målat)

Redigerat: Korrigerat enligt inlägg nedan, tack.
 
Precis. Om du byter ut ordet "fogmassa" mot "fix". Fogmassan har man ju mellan plattorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.