Är det ut till huset som skissen menar och vad har du där, bara element med termostatventiler på.
 
Är systemet luftat?
 
D Daniel 109 skrev:
Är systemet luftat?
ja
 
J jonaserik skrev:
Är det ut till huset som skissen menar och vad har du där, bara element med termostatventiler på.
Ja, bara element med ventiler på.
 
E Erstavik skrev:
Vad är det för frågor du vill ha svar på?
Har du bekräftat genom att mäta/känna att det är utloppet på radiatorerna som blir varmt?

Har du öppnat termostaterna/ventilerna på radiatorerna?

Har du inte någon shunt?

Gick flödet åt rätt håll innan du bytte pannan som inte är med i bild trots att du inte har rört nånting som har med radiatorsidan att göra?
 
E Erstavik skrev:
Ja, bara element med ventiler på.
Ska inte vara ute med något nu. Har du fått fel väg på flödet på något vis. Ventielr på element kan stänga om flödet går fel väg, dom är gjorda för att bara ha flödet en väg, annars så kan kägglan i dom stänga, laddomaten som du inte har med nu, säger du, har en klaff som om flödet går fel väg stänger. Du får kolla upp hur det är när du kommer hem.
 
Hej,
Till att börja med så om du har cirkpumpen på sugsidan så måste det för det första inte finnas någon risk för att det kan komma in tjuvluft någonstans, för då kommer det inte att fungera. Sedan så hoppas jag du vet att du har hög nog nivå i tanken så den inte bara suger tomt.
En orsak till kan vara att pumpen inte orkar börja suga pga att den måste lyfta vatten en bra bit pga att du har två våningar. Det kan ju funka att hjälpa den på traven, får du väl igång cirkulationen så lär det snurra på.
Alternativet som känns enklast vore nog att flytta över pumpen på utgående.
 
  • Gilla
  • Wow
Bassesme och 3 till
  • Laddar…
M MarcusGve skrev:
Hej,
Till att börja med så om du har cirkpumpen på sugsidan så måste det för det första inte finnas någon risk för att det kan komma in tjuvluft någonstans, för då kommer det inte att fungera. Sedan så hoppas jag du vet att du har hög nog nivå i tanken så den inte bara suger tomt.
En orsak till kan vara att pumpen inte orkar börja suga pga att den måste lyfta vatten en bra bit pga att du har två våningar. Det kan ju funka att hjälpa den på traven, får du väl igång cirkulationen så lär det snurra på.
Alternativet som känns enklast vore nog att flytta över pumpen på utgående.
Dessa pumpar är inte gjorda för att "suga" ur systemet utan att "lyfta" vatten i systemet och de kräver tryck på sugsidan för att fungera ordentligt, var har du expansionskärlet och vilket tryck har du?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hur vet du (TS) att radiatorvattnet inte gick "fel väg" innan du bytte pannan?
Hur vet du att skiktning i ackumulatortanken inte fungerar efter bytet?

Du verkar basera ditt påståenden att "pumpen bara står och snurrar" på att du inte känner någon värme på röret 1 meter efter pumpen trycksida.
Hur länge har du kört den i detta läge?

Jag tänker att om ditt system är kallt nu behöver pumpen pumpa länge innan du kommer att märka någon värme därför att allt vatten i de kalla radiatorerna ska igenom och det varma vattnet från ackumulatortanken kommer att kylas av rejält när det har kommit tillbaka innan systemets temperatur har etablerat ett stabilt tillstånd i jämvikt.

Prova därför med att köra pumpen så att radiatorvattnet går år "rätt håll" i ungefär en timma. Skulle verkligen inget flöde cirkulera i systemet så klarar pumpen detta. Att motorhuset blir varmt är väntat och vanligt på den typ av pump du har.

Tala gärna om vad du observerar!
 
Cirkulationspumpen varken suger eller trycker,den bara cirkulerar vattnet i systemet!
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Den kan allt generera en betydande tryckdifferans. Men de vill ha ett absolut tryck in som inte ligger allt för långt under 1bar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C Christer Klang skrev:
Cirkulationspumpen varken suger eller trycker,den bara cirkulerar vattnet i systemet!
Låt mig rätta dig och förklara lite om pumpar:

"Alla pumpar" både suger och trycker. Pumpen har ett inlopp (sugsidan) och ett utlopp (trycksidan). Pumpens uppgift är att skapa en tryckskillnad, det är denna som driver vätskan i riktningen från lågt tryck till högt tryck.

Cirkulationspumpar, som namnet ger, använda för att cirkulera vätskor. De används ofta i slutna system som tex. ett radiatorsystem för cirkulation av uppvärmt vatten.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 4 till
  • Laddar…
C Christer Klang skrev:
Cirkulationspumpen varken suger eller trycker,den bara cirkulerar vattnet i systemet!
Att den snurrar är ingen garanti att den pumpar, blir kanske att ta bort drivsidan och se om impellern är lös. som sägs, den måste få tag i vattnet för att pumpa.
 
E Erstavik skrev:
Hej

Bytte min kökspanna och nu går det bara att köra vattnet åt "fel" håll. Skiktningen i acktanken fungerar inte. Allt jag har gjort är att byta pannan. Har luftan radiatorer och provat med både högt och lågt tryck i ledningarna,

Prövar jag at köra åt "rätt" håll står pumpen bara och snurrar och blir varm.

Några tips om vad som hänt och vad jag kan göra

Tacksam för tips

Claes
Måste sitta en backventil någonstans.
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
E Erstavik skrev:
[bild]
Undrar fortfarande var panna, c-pump (för värmekrets) & shunt finns i det här "systemet"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.